پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

«عَلَم گردش» آیین سنتی دیرینه و معنوی در روستای ازنی

«عَلَم» که شامل یک چوب، و چندین پارچه می باشد که به آن بسته شده است نماد پرچم ابوالفضل عباس(ع) در کربلا می باشد. هنوز سال ها تغییری در الگوی آن ایجاد نشده است و یک «عَلَم» ساده، نماد «عَلَم دار» کربلا کافی می باشد.

0

 

اختصاصی پایگاه خبری چهاردانگه: روستای ازنی، دار الملک علی(ع)، نهم محرم، تاسوعای حسینی، روستای ازنی که در بخش چهاردانگه شهرستان ساری واقع شده است از شب تاسوعا  حال و هوای دیگری دارد، مردم این روستا خود را برای طولانی ترین عزاداری آماده می نمایند، روستای ازنی به عشق «عَلَم دار» کربلا در  روز تاسوعا غرق در ماتم عزاست. آیین سنتی  و معنوی دیرینه «عَلَم گردش» را با حزن و اندوه فراوان به یاد علمدار کربلا باب‌الحوائج حضرت قمربنی‌هاشم(ع) در این روز اجرا می نمایند.

 

ashoora-azni-1436-1

اهالی ازنی در هر نقطه ای از ایران باشند، قلبش برای حضور در این مراسم معنوی بی تابی می نمایند و خود را تا شب تاسوعا و یا صبح تاسوعا به محل می رسانند تا بتوانند در این مراسم با شکوه که یادگار ارشمند از سنت حسنه پدران و مادران مان می باشد، شرکت نمایند.

 

مردم محل حیاط خانه خود را تمیز نموده با دود کردن اسپند و تدارک پذیرایی برای عزادارن، منتظر ورود «عَلَم» به خانه های خود هستند. تا ارادت خود را به علمدار کربلا نشان دهند و شفای درد خود را به کرم آقا حضرت ابوالفضل العباس(ع) از خداوند متعال بگیرند. 

«عَلَم» که شامل یک چوب، و چندین پارچه می باشد که به آن بسته شده است نماد پرچم ابوالفضل عباس(ع) در کربلا می باشد. هنوز سال ها تغییری در الگوی آن ایجاد نشده است و یک «عَلَم» ساده،  نماد «عَلَم دار» کربلا کافی می باشد.

حوالی ساعت ۹ صبح، سیدی از خانواده سادات محترم  که سال ها افتخار به دوش کشیدن «عَلَم» را نسل بعد نسل به عهده دارند، با صدای بلند و  حزن آلود و گیرای خود ندای یا حسین(ع) سر می دهد و به اهالی اعلام می نماید «عَلَم گردش» شروع شده است.

در مراسم «عَلَم گردش» یک گروه کوچک که عموما بچه ها هستند «عَلَم» را همراهی می نمایند و دسته های سینه زن و زنجیر زن در خیابان اصلی محل مشغول عزاداری می باشند. مردم با پخش شربت و چای و میوه عزاداران را پذیرایی می نمایند. کسانی که نذر دارند پای «عَلَم» گوسفند قربانی می نمایند و بعضی هم به «عَلَم» دخیل می بندند.

نظم در «عَلَم گردش» از شاخصه های مهم این مراسم می باشد، «عَلَم» که در  جلوی حسینه  برافراشته است، برداشته می شود و «عَلَم» بر دوش علم دار محل به اولین خانه ای که متعلق به کربلایی محمد علی می باشد می آید و با بستن کیسه های کوچک جهت ریختن نزورات ،«عَلَم گردش» شروع می شود و با نظمی که سالها بدون تغییر مانده اجرا می شود و هر خانواده می داند «عَلَم» چه موقع به درب منزل آنها می رسد و تا خود را مهیا استقبال از «عَلَم» نماید.

 

ashoora-azni-1436-9

«عَلَم گردش» تا نزدیک به اذان ظهر بخش در پایین محله  انجام می گیرد و هنگام اذان ظهر دسته جات عزادار خود را به حسینه می رسانند که در وسط محل قرار گفته است.  بعد از برپایی نماز جماعت و صرف غذا، برنامه «عَلَم گردش» در قسمت بالای محل ادامه می یابد تا اذان مغرب که مجددا دسته های عزاداری خود را به حسینیه محل می رسانند و با برپایی نماز جماعت، «عَلَم گردش» به پایان می رسد و بعد از صرف شام عزاداران خود را برای برپایی عزاداری شب عاشورا آماده می نمایند.

تعداد زیادی از عزاداران از شهرهای دور نزدیک و روستاهای  اطراف جهت شرکت در مراسم «عَلَم گردش» خود را به روستای ازنی می رسانند.

دسته های عزاداری در منزل کسی که در سال قبل در مراسم عزاداری حضور داشت و امسال در جوار رحمت حق آرامش یافت، حضور پیدا می نمایند و با خواندن فاتحه و برگزاری عزاداری یاد متوفی را گرامی می دارند.

 

ashoora-azni-1436-thum

هر سال در منزل شهید والا مقام شهید حجت الاسلام ولی الله سلیمانی فرد ، که مفتخر به اولین شهید روحانی دفاع مقدس می باشند حضور پیدا می نمایند تا یاد او را گرامی بدارند و بگویند شما هم با خوان خود همانند حضرت ابا عبدالله اسلام را یاری نمودی و ما هرگز تو را فراموش نمی کنیم.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.