پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

صید ماهی کیلکا در مازندران به ۲هزارو ۶۶۰تن رسید

0

قاسم کریم‌زاده  روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه  در مدت مشابه سال قبل ۲هزارو ۷۲۰ تن به ارزش اقتصادی سه میلیارد تومان ماهی کیلکا صید شده بود، افزود:  صید امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲درصد کاهش نشان می دهد.

وی دلیل  کاهش صید را افزایش شمار روزهای توفانی دریای خزر عنوان کرد و بیان داشت:به دلیل افزایش قیمت پودر ماهی کیلکا ارزش اقتصادی صید امسال این نوع ماهی در استان ۲۶۵درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است.

 قیمت پودر ماهی از کیلویی هزارو ۱۰۰تومان سال گذشته امسال به چهار هزارو ۱۲۰ تومان افزایش یافت و این افزایش قیمت ارزش اقتصادی صید کیلکا را به صورت چشمگیری بالا برده است.

پودر ماهی کیلکا برای مصارف دام وطیور است که استان مازندران با داشتن ۲هزارو ۴۵۰ واحد مرغداری و هشت هزار واحد دامی  به پودر ماهی زیادی نیازمند است.

معاون شیلات مازندران به فعالیت ۴۴ فروند شناور صیادی کیلکا اشاره کرد و گفت:  حدود ۹۰ درصد ماهیان کیلکا صید شده تبدیل به پودر ماهی می شود و بقیه پس از فرآوری به مصارف انسانی می رسد.

بر اساس آمار شیلات ایران ، از سال ۱۳۸۰ با ورود مهاجم شانه دار به آبهای خزر و نابودی ماهیان کیلکا، صید این گونه آبزی کاهش محسوسی یافت .
تا پیش از ورود شانه دار مهاجم به دریای خزر ،صیادان استان های مازندران و گیلان سالانه ۱۰۰ هزار تن کیلکا صید می کردند اما این میزان در سه سال اخیر به حدود ۲۵ هزار تن کاهش یافت.
کیلکا ماهیان مهم ترین غذای بسیاری از جانوران دریایی از جمله ماهیان خاویاری، ماهی آزاد و فک دریای خزر است و هرگونه تهدید برای این گونه آبزی، تهدید برای زنجیره غذایی دریای خزر محسوب می شود.
مازندران ۳۳۸کیلومتر ساحل در دریای خزر در اختیار دارد. علاوه بر کیلکا، صد ماهیان استخوانی به صورت پره نیز در دریای خزر انجام می شود.
فصل صید ماهیان استخوانی  سفید، کفال و کپور هر ساله از نیمه دوم مهرماه آغاز می شود که طبق اعلام شیلات مازندران چهار هزارو ۲۰۰ماهیگیر در قالب ۵۴شرکت تعاونی صیادی پره در حال آماده شدن  برای پهن کردن تور های ماهیگیری هستند.

۶۹۹۰/۱۸۹۹

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.