پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

سایه دلالان بر بازار قطب صنعت مرغ کشور

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایرنا، هم اکنون قیمت هر کیلوگرم مرغ در بازار استان مازندران بین ۱۳۷ تا   ۱۵۰ هزار ریال در نوسان است که به نسبت نرخ ستاد تنظیم بازار معادل  ۱۲۹ هزار ریال، حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد بیشتر است  در حالی که نرخ مرغ زنده در مرغداری ها ۷۸ تا ۸۰ هزار ریال است.
در حالی قیمت‌ها در بازار مرغ استان مازندران به عنوان قطب تولید کشور در برابر نرخ مصوبه ستاد تنظیم بازار مقاومت می‌کند که میزان تولید این مواد پروتئینی در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته و در چهار ماهه اول سال جاری نیز حدود ۱۱ میلیون قطعه مرغ در استان تولید شد.
 در شرایط فعلی گفته می شود سود حدود ۴۰ درصدی تولید تا مصرف به دلیل حضور دلالان بر این بازار  است که به سود کمتر قانع نیستند.

افزایش توزیع مرغ در بازار
رییس ستاد تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: در حالی قیمت مرغ در بازار به سمت نرخ ستاد تنظیم مقاومت می کند که میزان توزیع این ماده پروتئینی روز به افزایش است.
سلمان حاتم نژاد افزود: در حال حاضر روزانه بیش از ۴۰۰ تن مرغ در بازار استان مازندران توزیع می شود که حدود ۵۰ درصد بیش از نیاز استانی است.
وی اضافه کرد: با توزیع مرغ در بازار از افزایش بی رویه قیمت تا حدودی جلوگیری شد، ولی همچنان بازار در برابر کاهش قیمت به دلایلی از جمله وجود دلالان مقاومت می  کند و تا حدودی نیز این بازار چشم به قیمت پایتخت دارد.
وی خاطرنشان کرد: پیش ببنی می شود با روند کاهشی قیمت مرغ در پایتخت این روند را در بازار استان مازندران نیز شاهد باشیم و در چند روز آینده برآورد ما این است که نرخ مرغ به مصوبه ستاد تنظیم برسد.
یک فروشنده مرغ در ساری دلیل گرانی قیمت ها را نبود نظارت بر بازار می داند و معتقد است در شرایطی که ستاد تنظیم بازار قیمت  را برای هر کیلوگرم مرع ۱۲۹ هزار ریال تعیین کرد، باید این نرخ از سوی مرغداران و توزیع کنندگان رعایت شود.
احمد ناصری به خبرنگار ایرنا گفت : در شرایط فعلی با کند شدن تیغ نظارت بر گرده بازار به نظر نمی رسد قیمت ها کاهش چشمگیری داشته باشد، ولی در چند روز گذشته قیمت ها روند افزایشی نداشته و تثبیت شده است.
وی خاطرنشان کرد: با افزایش قیمت مرغ میزان تقاضا برای مصرف به نسبت گذشته با کاهش روبرو شده و این روند به نفع تولید و عرضه نخواهد بود.

سایه دلالان بر بازار
رئیس اتحادیه مرغداران مازندران سایه دلالان بر بازار این مواد پروتئینی را که عمده تامین نقدینگی تولیدکنندگان را بر عهده دارند، علت گرانی دانست و گفت: این دلالان در برابر نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار مقاومت می کنند و تا حدودی اجازه کاهش قیمت ها را به شیب مورد انتظار نمی دهد.
عطاالله حسن زاده به ایرنا افزود: روند قیمت در مرغداری ها تا حد زیادی تعدیل شد و ما بر این باوریم که این افزایش قیمت ها نمی تواند به نفع تولید در درازمدت باشد، چرا که افزایش بی رویه کاهش مصرف را به دنبال خواهد داشت و این کاهش مصرف صنعت تولید را با مشکل مواجه خواهد کرد.
وی انتخاب قیمت متعادل برای مرغ را برای جلوگیری از نوسان این بازار مهم دانست و قیمت فعلی ۱۲۹ هزار ریال را به نسبت گذشته قیمت مناسبی است که می تواند تا حد زیادی مطالبه تولید و مصرف را تامین کند.
وی بخشی از مقاومت بازار در برابر کاهش قیمت را ناشی از ضرر و زیان انباشت مرغداران در گذشته دانست که با این افزایش بخشی از این مرغداران به دنبال جبران ضرر و زیان گذشته هستند.
حسن زاده معتقد است که روند کاهشی قیمت و رسیدن به نرخ ستاد تنظیم بازار نیاز به حوصله بیشتری دارد و هر اقدام غیر کارشناسی می تواند این بازار را همانند سال قبل دچار التهاب کند که موجب زیان تولید و مصرف می شود.
مازندران بیش از ۲ هزار مرغداری دارد که سالانه افزون بر ۲۰۰ هزار تن مرغ در این استان تولید می شود و این استان به تنهایی ۱۱ درصد نیاز کشور را تامین می کند.
۶۹۸۲/۱۸۹۹

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.