پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

تصحیح زمان وقوع زلزله سال ۱۳۱۳روستای کسوت بخش چهاردانگه

دوست عزیز و همراه همیشگی پایگاه خبری چهاردانگه، دکتر عباس اسلامی کیاسری، محقق دانشگاه منچستر انگلستان، منبعی را برای ما معرفی کرده که زمان و مکان زلزله بزرگ چهاردانگه به طور دقیق در آن ذکر شده است.

1

اختصاصی پایگاه خبری چهاردانگه: بعد از انتشار مقاله زلزله سال ۱۳۱۳ به مرکزیت روستای کسوت بخش چهاردانگه  در سایت خبری تحلیلی چهاردانگه، دوست عزیز و همراه همیشگی این پایگاه خبری، دکتر عباس اسلامی کیاسری محقق دانشگاه منچستر انگلستان، منبعی را برای ما معرفی کرده که زمان و مکان زلزله را به طور دقیق ذکر شده است.

در این سایت، مراکز ملی اطلاعات زیست محیطی (NOAA) زمان و مکان و مشخصات این زلزله را بدین صورت ذر جدول ذیل آورده است: این زلزله در ۱۱ آوریل ۱۹۳۵  میلادی ساعت ۲۳ و ربع به وقت گرینویج اتفاق افتاده است. که معادل بامداد روز شنبه ۲۳ فروردین ۱۳۱۴ هجری شمسی می شود.

برای مشاهده در اندازه بزرگتر روی تصویر کلیک کنید.

zelzeleh-1314

زلزله ی سال ۱۳۱۴ در منطقه چهاردانگه

از زلزله هایی که پس از ۱۹۰۰ میلادی در منطقه به وقوع پیوست می توان به زلزله ی سال ۱۳۱۴ اشاره نمود که آقای پروفسور نیکلاس آ مبرسز و دکتر چارلز ملویل در کتاب تاریخ زمین لزه های ایران چنین نوشته اند: « آوریل ۱۹۳۵ کسوتِ مازندران » چند ساعت پس از نیمه شب ( به وقت محلی ) در ۲۲ فروردین ۱۳۱۴ یک زمین لرزه ویرانگر به قدرت ۶/۲ ریشتر و رشته پس لرزه های آسیب رسان در منطقه ی کلیجانرستاق و چهاردانگه در مازندران ۲۶ روستا را ویران کرد و هشتاد روستای دیگر را نیز یا ویران کرد و یا به حد ترمیم ناپذیری آسیب رساند. به رغم این واقعیت که بیشتر خانه ها در این بخش از ایران از چوب ساخته شده است و دارای بام گالی پوش بودند بسیاری از آنها فرو ریخت و حدود ۴۸۰ تن را کشت. در کسوت و ورند به دنبال ویرانی آتش سوزی روی داد. تنها می توان منطقه ای را که عمدتاً در اثر پس لرزه های ۱۲ آوریل در ساعت ۱۲ و ۴۴ دقیقه ( به وقت گرینویچ ) آسیب دید از دیگر مناطق باز شناخت این لرزه که بعد از ظهر ( به وقت محلی ) روی داد ویرانی نهایی امره، پهنه کلا، آهودشت را سبب شد.

 

راجع به زمین لغزش نیز چنین نوشت: … حتی در زمین های نسبتاً هموار برای نمونه بین تلوکلا و شمال کنیم و نیز باختر امره و بین آریم و سنه کو، پس لرزه هایش سبب زمین لغزش و فروریزش گسترده زمین شد که تنده لغزش ها را هنوز می توان دید. قابل ذکر است که در طی بیست و چهار ساعت به دنبال لرزه ی اصلی پنج پس لرزه ی بزرگ روی داد که انرژی رها شده به وسیله ی آنها به اندازه نیمی از انرژی اصلی بود.»

 

از زلزله های بزرگ دیگری که در منطقه اتفاق افتاد زلزله ای است که ؛ در سال ۵۲۱ ه ق زلزله شدیدی در هزار جریب روی داد که آبادی های پریم آسیب دید و «زارم» و «کنیم» ویران گشت، همچنین روستایی به نام دولیت از جای کنده شد.(اسلامی ، حسین ،تاریخ دوهزار ساله ساری ص ۱۷۲ / برزگر، ج ۲ ،ص ۲۷۷)

1 نظر
  1. کاربر می گوید

    با تشکر از مطالب وقوع زلزله سوال اینکه ۵۲۱هجری قمری مصادف با چه سالی از هجری شمسی میباشد؟
    ………………………………………….
    پایگاه خبری چهاردانگه: طبق تقویم های رسمی ( احتمالاً با کمی تفوت اندک ) اول محرم سال ۵۲۱ هجری قمری مصادف است با ۳ بهمن ۵۰۵ هجری شمسی.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.