پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

راه‌اندازی ۶ مرکز غربال‌گری سرطان در مازندران/افزایش سرطان روده بزرگ

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران از راه‌اندازی ۶ مرکز غربال‌گری سرطان در مازندران خبر داد و گفت: یکی از سرطان‌های رو به افزایش در مازندران، سرطان کولورکتال (روده بزرگ) است.

0

 

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه: سمینار یک‌روزه بازآموزی سرطان کولورکتال (دستگاه گوارش) صبح امروز در سالن همایش بیمارستان امام (ره) ساری با حضور پزشکان متخصص در این زمینه از جمله پاتولوژیست‌ها و جراحان برگزار شد.

 

در این همایش تخصصی درباره یافته‌های بالینی، پاتولوژی و ژنتیک، اصول جراحی در سرطان اولیه و متاستاتیک، اصول کلی درمان متاستاز، پرتو درمانی و مسائلی دیگر در سرطان کولورکتال، مقالات متفاوتی ارائه شد.

 

قاسم جان‌بابایی ظهر امروز در حاشیه سمینار یک‌روزه بازآموزی سرطان کولورکتال (روده بزرگ) در جمع خبرنگاران اظهار کرد: سرطان‌های دستگاه گوارش شایع‌ترین سرطان‌های کشور و از جمله در مازندران است که در این استان بعد از سرطان معده قرار دارد اما رو به افزایش است.

 

وی با اشاره به بررسی وضعیت سرطان روده و معده در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ در مازندران، افزود: بر این اساس، سرطان معده رو به کاهش گذاشته و روند سرطان روده بزرگ همانند سایر نقاط دنیا به‌شدت در حال افزایش است.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه علت این امر را باید در ماشینی‌شدن زندگی و تغییر در عادات غذایی جست‌وجو کرد، گفت: در حالی‌که در دنیا به‌طور معمول سرطان‌های روده در سنین بالایی اتفاق می‌افتد اما در ایران ۲۰ درصد آنها زیر ۴۵ سال است.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با تاکید بر اینکه نیاز به پیگیری بیشتری برای علت‌های سرطان روده بزرگ داریم، خاطرنشان کرد: کم‌تحرکی، کاهش سبزی و میوه در سفره غذایی، افزایش استفاده از پروتئین و چربی از عواملی است که جدار مخاط روده آسیب‌ می‌بیند.

 

وی با اشاره به دایر بودن مرکز غربال‌گری سرطان در بیمارستان امام (ره) ساری، افزود: این خدمات با تعرفه دولتی ارائه می‌شود و خانواده‌ها می‌توانند برای اطمینان از سلامتی خود از این فرصت‌ها استفاده کنند.

 

جان‌بابایی از راه‌اندازی ۶ مرکز غربال‌گری سرطان در مازندران خبر داد و تصریح کرد: این خدمات شامل غربال‌گری سرطان پستان در خانم‌ها، روده بزرگ در آقایان و بانوان و تومورهای زنان است که در شهرهای رامسر، چالوس، بهشهر، ساری، قائم‎شهر و آمل راه‌اندازی می‌شود.

 

وی در پایان با بیان اینکه سرطان روده بزرگ در مازندران بین آقایان شایع‌تر است، گفت: هدف از برگزاری سمینار امروز ارائه یافته‌های بالینی، ژنتیک همچنین بازآموزی متخصصان پاتولوژی، پرتودرمانی و جراحان رشته‌های مرتبط با سرطان‌های کولورکتال به‌ویژه در آقایان است.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.