پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

رانش شاکوه ، زنگ خطری برای کیاسر

رانش قسمتی از دامنه ی شاکوه در کیاسر زنگ خطری است برای همه ی ما تا مراقب رفتارمان با طبیعت و مواهب خداداد آن باشیم

0

۶ اردیبهشت بارش شديد باران باعث رانش زمين در ابتدای ورودی شهر کیاسر شد در همین رابطه ابوالفضل قنبرنژاد کارشناس ارشد منابع طبیعی در یادداشت ارسالی برای پایگاه خبری چهاردانگه نیوز به موضوع رانش شاکوه کیاسر پرداخت.

مطالعات و بررسی‌ها نشان می‌دهد از کل منابع آب تجدیدشونده ی کشور حدود ۹۳ درصد به بخش کشاورزی، ۶ درصد به بخش خانگی و مابقی به بخش صنعت و نیازهای متفرقه دیگر اختصاص می یابد.

از سوی دیگر به دلیل کم آبی ناشی از کاهش بارندگی‌ها، با افزایش برداشت آب‌های زیر زمینی مواجه هستیم.

آب‌های زیرزمینی به آب‌هایی گفته می‌شود که در لایه‌های آب‌دار و اشباع زیر زمین تجمع پیدا کرده‌است. این آب‌ها فقط حدود ۴ درصد از مجموعه آب‌هایی را که فعالانه در چرخه آب‌شناختی دخالت دارند، تشکیل می‌دهد. با این وجود حدود ۵۰ درصد جمعیت دنیا از نظر آب شرب متکی به همین آب‌های زیرزمینی هستند.

مشکل خشکسالی باعث حفر بیش از اندازه چاه آب و در نتیجه تخلیه منابع آب زیرزمینی و ایجاد فضای خالی در زیر زمین شده است. فضای خالی زیرزمین کم کم با فشارهایی که به آن وارد می‌شود، نشست می‌کند و در زمین‌های شیب‌دار باعث رانش زمین می‌شود.

برخی کشاورزان به‌ منظور تامین آب مورد نیاز خود چاه‌های غیر مجاز حفر می‌کنند و گاهی نیز از چاه‌های مجاز بیش از اندازه مجاز و مورد نیاز خود آب‌ برداشت می‌کنند . بنابراین برداشت بی‌رویه کشاورزان از آب‌های زیرزمینی را می توان یکی از اصلی‌ترین دلایل خشکی سفره‌های آب‌های زیرزمینی و در نتیجه فرونشست زمین دانست.

برداشت بی رویه از سفره های آب زیرزمینی خسارات جبران ناپذیر زیست محیطی، اقتصادی و یا حتی جانی در پی خواهد داشت. از جمله ی این مخاطرات می توان به ایجاد ترک های عظیم در زمین های کشاورزی، کاهش کیفیت آب زیرزمینی ، ناتوانی چاه های بهره برداری درآبدهی و رانش زمین های شیب دار اشاره کرد.

لذا رانش قسمتی از دامنه ی شاکوه در کیاسر زنگ خطری است برای همه ی ما تا مراقب رفتارمان با طبیعت و مواهب خداداد آن باشیم . مطمئنا” فرزندان ما و نسل های آینده نیز در بهره برداری از آن سهیم اند . اگر مراقب طبیعت و محیط زیست مان نیستیم لااقل نگران آینده ی فرزندانمان باشیم .

جبران برداشت‌های بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی نیاز به زمان بسیار زیادی دارد و شاید در برخی موارد هیچگاه جبران نشوند . همچنین لازم به ذکر است که خشک شدن سفره‌های آب زیرزمینی می‌تواند در خشکسالی و گرمایش منطقه، کاهش کیفیت گیاهان و در نتیجه تنوع زیستی و حتی کاهش کیفیت زندگی انسان‌ها موثر باشد.

و حرف آخر این که : با مادرمان ، ” طبیعت ” مهربان تر باشیم .

ابوالفضل قنبرنژاد
کارشناس ارشد منابع طبیعی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.