پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

دم پیگیری مصوبات از مشکلات جدی مبادلات اقتصادی

0

استاندار مازندران گفت: عدم پیگیری مصوبات و عدم برگزاری منظم اجلاس ها یکی از مشکلات جدی در زمینه مبادلات اقتصادی است.

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا، احمد حسین‌زادگان در هجدهمین اجلاس شورای بین المللی همکاری تجاری اتاق‌های بازرگانی حاشیه دریای خزر که در بابلسر برگزار شد، با بیان اینکه بسیاری از اتفاقاتی که در این استان رخ می‌دهد مربوط به استانداران قبلی است که جای قدردانی از آنان است، اظهار کرد: خواهرخواندگی، تفاهم نامه‌ها و نمایشگاه‌های متعددی را برگزار کردیم که مراودات زیادی را به دنبال داشت اما در حالی که همه به همدیگر نیاز داریم متأسفانه حجم مبادلات تجاری ما پایین بوده که نیاز است، آسیب شناسی شود.

وی با اشاره به اینکه مازندران به اندازه یک کشور در زمینه‌های مختلف ظرفیت دارد، تصریح کرد: متأسفانه علیرغم همه ظرفیت‌ها و نیاز همه کشورهای حوزه خزر و آسیای میانه به همدیگر، حجم مبادلات تجاری آن قدر بالا نیست و این مسائل می‌تواند در اجلاس کنونی آسیب شناسی و راهکارهای آن بررسی و مشخص شود که آیا دولت باید پای کار بیاید و یا کم تحرکی بخش خصوصی موجب این امر شده است.

استاندار مازندران با بیان اینکه ریسک بالای تجاری و سیاسی مشکلات زیادی را در زمینه سرمایه گذاری ایجاد کرده است که این موارد در کشورهای اروپایی وجود ندارد، گفت: عدم پیگیری مصوبات و عدم برگزاری منظم اجلاس ها یکی از مشکلات جدی در زمینه مبادلات اقتصادی است که موجب ایجاد موانع در زمینه رونق اقتصادی می‌شود.

حسین زادگان خاطرنشان کرد: مازندران تمامی زیرساخت لازم را برای ارتباط با کشورهای حاشیه دریای خزر را دارد، دارا بودن چهار بندر تجاری، دو فرودگاه و وضعیت مناسب منطقه جغرافیایی نشان دهنده اهمیت این استان است.

وی افزود: نزدیک به ۱۲۳ کالا و بیش از سه هزار و ۲۰۰ کارخانه قابل رقابت در مازندران وجود دارد که به نظر می‌رسد باید از حالت خصوصی خارج شود و تبدیل به هلدینگ اقتصادی با شاخه‌های مختلف شود.

وی با اشاره به اینکه ارتباط کشورهای حاشیه دریای خزر در زمینه اجتماعی بسیار پایین است، بیان کرد: بسیاری از مسافران و گردشگران شمال ایران به کشورهای حوزه خلیج فارس سفر می‌کنند و همچنین گردشگران کشورهای عربی به کشور ما سفر می‌کنند که اگر در حوزه اجتماعی ارتباط بیشتر شود می‌تواند در زمینه اقتصادی هم مؤثرتر باشد.

ایجاد روابط تجاری بازرگانی بین کشورها موجب توسعه کشورها است

ولی الله نانواکناری رئیس مجمع نمایندگان مازندران در ادامه این همایش با بیان اینکه بدون تردید یکی از راه‌های پیشرفت و توسعه ایجاد روابط تجاری بازرگانی بین کشورها است، گفت: این روابط می‌تواند موجب رشد و توسعه کشورها شود که البته این امر عامل امنیت و آرامش کشورهای حوزه دریای خزر را فراهم می‌آورد.

وی تصریح کرد: از دریای خزر می‌توان به عنوان دریاچه صلح و دوستی برای کشورهای حاشیه دریای خزر استفاده کرد و کشورهای حاشیه این دریا باید برای استفاده صحیح از این نعمت تلاش کنند.

رئیس مجمع نمایندگان مازندران خاطرنشان کرد: آلودگی دریای خزر یکی از موضوعاتی است که نگرانی ما را به دنبال دارد چراکه می‌تواند موجب انقراض برخی از گونه‌ها باشد و لازم است تاجران به دولت‌های خود بابت این موضوع تذکر دهند تا از این ظرفیت به درستی استفاده شود.

نانواکناری با اشاره به اینکه ظرفیت‌های موجود در استان‌های شمالی کشور می‌تواند ظرفیت مناسبی برای کشورهای حاشیه دریای خزر باشد و حجم مبادلات برای ما قابل قبول نیست، افزود: با توجه به اینکه کشورهای استکباری به دنبال خدشه دار کردن وضعیت اقتصادی ایران و کشورهای دیگر هستند باید با افزایش روابط اقتصادی بین کشورهای حاشیه دریای خزر ظرفیت تبادل تجاری به سه میلیارد برسد.

وی با بیان اینکه برنج، کیوی، مرکبات و شیلات از ظرفیت‌هایی است که اگر این موارد در بازار تجاری کشورهای همسایه قرار گیرد موجب رونق تجارت و بازرگانی می‌شود، گفت: فرآورده‌های لبنی و تولید گوشت طیور مازندران که می‌تواند رتبه اول کشور را داشته باشد و از ظرفیت‌های دیگر استان این است که قابلیت بهره برداری و صادرات به کشورهای حاشیه دریای خزر را دارد.

کلیات پیوستن ایران به اتحادیه اورآسیا و منطقه تجاری تصویب شد

حسن قشقاوی سفیر ایران در اسپانیا در ادامه این اجلاسیه با اشاره به اینکه روز گذشته در مجلس شورای اسلامی کلیات پیوستن ایران به اتحادیه اورآسیا و منطقه تجاری تصویب شد، اظهار کرد: تا چندماه آینده امیدواریم جزئیات آن نیز به تصویب برسد که گام بلندی است برای توسعه اقتصادی که این اقدام می‌تواند زمینه کاهش تعرفه‌های تجاری بین کشورهای عضو را فراهم کند.

وی با بیان اینکه هفته آینده سه رویداد مهم بین کشورهای ایران و روسیه انجام می‌گیرد که فرصت بسیار مهمی است، بیان کرد: نیازمندی‌های بسیار مناسبی در این کشور برای توسعه تجاری وجود دارد و شرکت‌های اسپانیایی تمایل دارند در کشورهای حاشیه دریای خزر سرمایه گذاری کنند.

احیای راه ابریشم در مراودات اقتصادی مؤثر است

غلامحسین شافعی معاون سابق وزیر امور خارجه برگزاری هیجدهمین نشست رؤسای اتاق‌های بازرگانی کشورهای حاشیه دریای خزر در بابلسر را گامی مؤثر در راستای گسترش مناسبات تجاری و اقتصادی بین کشورهای عضو برشمرد و گفت: روابط تجاری و اقتصادی کشورهای عضو این اجلاسیه با توجه به ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های فراوان موجود بیش از گذشته گسترش یابد و این اجلاس می‌تواند برای تمامی فعالان اقتصادی کشور بسیار حائز اهمیت و تعیین کننده باشد.

شافعی خاطرنشان کرد: کشورهای حاشیه دریای خزر علاوه بر تسهیلات مراودات اقتصادی به لحاظ مراودات اجتماعی و فرهنگی به هم نزدیکتر هستند در حالی که جمعیتی بالای ۲۵۰ میلیون نفر و رقم بالاتر از ۷۰۰ میلیارد دلار بحث تجاری در کشورهای حاشیه خزر مطرح است اما باید نگاه کرد که چه میزان این کشورها با هم مراودات اقتصادی دارند.

وی با بیان اینکه اجلاسیه باید برای چالش‌های موجود را بررسی کنند و بخش خصوصی باید با تحت فشار قرار دادن بخش دولتی موانع را از سر راه بردارند، افزود: احیای راه ابریشم یکی از اقداماتی است که می‌تواند در مراودات اقتصادی مؤثر باشد و تاکنون ۶۷ کشور به احیای راه ابریشم پیوستند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: یکی از مسائلی که موجب شد کشورهای حاشیه دریای خزر نتوانستند میزان مراودات خود را بالا ببرند عدم موفقیت در قراردادهای تجاری است و اگر کشورها معتقد به بالا رفتن مبادلات هستند باید نسبت به اجرای قراردادها اقدامات لازم را انجام دهند.

دریای خزر ظرفیت‌های خوبی برای گسترش ارتباطات دارد

عبدالله مهاجر رئیس اتاق بازرگانی مازندران، با بیان اینکه این اجلاس ۲۳ سال قدمت دارد که تاکنون ۱۸ همایش برای آن برگزار شد، اظهار کرد: در نگاهی اجمالی به برگزاری این اجلاس ها باید گفت که متأسفانه دستاورد خوبی نداشته و تاکنون با وجود ظرفیت‌های خوبی که دریای خزر برای گسترش ارتباطات تجاری و اقتصادی در اختیار کشورهای حوزه قرار داده است، نتوانستیم بخوبی از آن بهره برداری کنیم.

دبیر اجرایی هجدهمین اجلاس شورای بین المللی همکاری تجاری اتاق‌های بازرگانی حاشیه دریای خزر، تصریح کرد: دریای خزر فرصت بسیار مناسبی است که اگر به درستی از آن استفاده می‌شد هیچ تحریمی نمی‌توانست برای ما اثرگذار باشد و هیچ مشکلی نمی‌توانست مانع فعالیت ما شود.

وی با اشاره به اینکه اگر در هر سال از برگزاری این اجلاس یک مشکل برطرف می‌شد هم اکنون هیچ مشکلی پیش روی ما وجود نداشت، گفت: یکی از ضعف‌های ما عدم شناخت مشکلات پیش رو است که باید برای رفع چالش‌ها اقدام خوبی صورت گیرد.

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا مازندران، گفتنی است هجدهمین اجلاس شورای بین المللی همکاری تجاری اتاق‌های بازرگانی حاشیه دریای خزر با حضور مهمانانی از کشورهای اسپانیا، افغانستان، عراق، پاکستان، ویتنام، ازبکستان و قرقیزستان در استان مازندران و شهرستان بابلسر آغاز به کار کرد و همچنین نمایشگاهی به مدت چهار روز، ارائه پنل‌های تخصصی و بازدید از قابلیت‌های تولیدی استان مازندران در برنامه‌های این اجلاسیه گنجانده شده است و در پایان بیانیه‌ای برای افزایش مبادلات تجاری و اقتصادی قرائت شد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.