پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

دست خالی مازندران از تکنولوژی زباله، طبیعت قربانی اول

خالی بودن دست مازندران از تکنولوژی فراوری طلای کثیف با وجود تولید روزانه سه هزار تن زباله ،طبیعت این خطه شمال کشور را به عنوان قربانی اول این مساله قرار داده است.

1

 

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایرنا، براساس آمار روزانه بین ۲هزار و ۵۰۰ تن تا سه هزار تن زباله دراین استان تولید می شود وکمتر از ۱۰ درصد از این طلای کثیف، فراوری و مابقی در طبیعت مازندران به صورت غیراصولی دفن می شود.

 

طبق گزارش رسمی محیط زیست از۲۲ شهرستان مازندران صرفا سه شهرستان شرق استان ( بهشهر، گلوگاه ونکاء) یک کارخانه کمپوست زباله دارند و این واحد نیز به دلیل برخی مشکلات با ۵۰ درصد از ظرفیت فعالیت دارد.

 

ظرفیت این واحد کمپوست که همزمان با سفر رئیس جمهوری و کاروان تدبیر و امید به مازندران در مهرماه سال قبل به بهره برداری رسید بین ۲۲۰ تا ۲۵۰ تن برآورد شد.

 

کم تعداد بودن کارخانه کمپوست وتکنولوژی فراوری زباله و تولید بالای زباله در مازندران با داشتن سه میلیون و ۲۰۰ هزار جمعیت ساکن و مسافرپذیری ۱۰تا۱۵ میلیون نفری درسال ، دفن زباله را به عنوان معضل بزرگ اجتماعی و زیست محیطی برای این خطه شمال کشور قرار داده است.

 

اگرچه با تدبیر دولت یازدهم ، واحدهای فراوری زباله در اکثر شهرستان های استان با کمک شهرداری ها در دست ساخت قرار دارد، ولی کمبود اعتبار از یک سو و همراهی نکردن برخی شهرداری ها باعث شده تا همچنان زباله ها چالش اصلی پیشروی مسوولان استانی به خصوص محیط زیست باشد.

 

مدیرکل محیط زیست مازندران دفن زباله را نگرانی زیست محیطی اول و آخراین استان شمال کشور دانست که سالانه پذیرای چندین میلیون نفر جمعیت از اقصی نقاط ایران و جهان است.

 

دکتر ناصر مهردادی کمبود اعتبار وهمکاری نکردن برخی شهرداری ها را علت اصلی درخالی شدن دست مازندران از تکنولوژی فراوری زباله دانست و گفت: برخی از شهرداری های استان نه تنها همکاری نکردند، بلکه اعتبار دولتی برای ایجاد کارخانه کمپوست را به زخم دیگری در شهرداری ها زدند.

 

وی در گفت وگو با ایرنا افزود : محیط زیست در دولت تدبیر و امید اقدام قانونی را برای برخی شهرداری های متخلف انجام داده، ولی راهکار اصلی برای رفع معضل زباله ایجاد تکنولوژی فراوری نوین است.

 

مدیرکل محیط زیست مازندران از تدوین نقشه راه زیست محیطی در استان خبر داد که براساس این طرح مازندران به ۹ منطقه تقسیم شده و برای هر منطقه نیز تکنولوژی نوین فراوری زباله پیش بینی شد.

 

 

به گفته وی واحدهای فراوری زباله در برخی از شهرستان ها شامل ساری، بابل، تنکابن، نوشهرو چالوس تا سال آینده به بهره برداری می رسد.

 

مهردادی افزود : برای فراوری نوین زباله در شهررامسراز طریق فاینانس خارجی دردست اجراست که با رفع مشکل ضمانت بانکی، این طرح نیز به مرحله اجرا می رسد.

 

وی اضافه کرد : درشرایط فعلی همچنان پسماند (زباله) نگرانی اصلی برای این استان به خصوص درمناطقی که دفن زباله درجنگل ها و اراضی طبیعی انجام می شود، وجود دارد و تا زمانی که تکنولوژی نوین فراوری ایجاد نشود، نگرانی ها همچنان وجود خواهد داشت.

 

مدیرکل محیط زیست مازندران گفت: درمصوبات سفر رئیس جمهوری کمک های اعتباری خوبی برای کمپوست زباله و نیروگاه زباله سوز برای شهرهای استان پیش بینی شد که می تواند بخشی از مشکلات مازندران را در این حوزه برطرف کند.

 

مازندران دو میلیون و ۴۰۰ هزارهکتار مساحت دارد که ۵۰۷ هزار هکتار از این مساحت را مناطق حفاظت محیط زیستی،۴۷۰ هزارهکتار آن را اراضی کشاورزی و میزان اندکی مناطق مسکونی و مابقی را اراضی طبیعی وابسته به منابع طبیعی تشکیل می دهد که بیشترین دفن غیراصولی زباله نیز دراراضی طبیعی و جنگل انجام می شود.

 

1 نظر
  1. علی علی نژاد تیلکی می گوید

    سلام، متاسفانه به نظر می رسد در استان اهمیت چندانی به این موضوع داده نمی شود. در جلسه سخنرانی مدبر عامل یکی از شرکت های بزرگ و معروف سویسی پیشگام در نصب تجهیزات پبشرفته مرتبط با پسآب و زباله که هفته قبل در دانشگاه مازندران –بابلسر صورت گرفت، تنها سه نفر (۲ نفر از اداره آمل و یک نفر از پسماند ساری) حضور یافتند. این در حالیست که از همه ادارات ونهاد های مرتبط با این حوزه اعم از محیط زیست، مدیریت پسماند، شهرداری ها و …دعوت رسمی (هم به صورت کتبی و هم بهصورت تلفنی شده) صورت گرفته بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.