پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

خانه باشکوه استاد لانه سازی مازندران را به یغما می‌برند!

0

آشیانه‌ای است بسیار زیبا و حیرت انگیز و سازنده اش در مازندران معروف است به استاد لانه سازی؛ 6 ماه با سخت‌کوشی و طنازی توسط پنده نر ساخته می‌شود و همزمان وسایل آسایش را برای ماده فراهم می‌کند تا جوجه هایش بدنیا بیایند.

 ماده پرنده هم تنها حاضر است یک بار در آن خانه جوجه آوری کند و سال بعدش پرنده نر مجبور است خانه زیبای دیگری دقیقا به همان کیفیت برای ماده پرنده بسازد. این آشیانه آنقدر زیباست که برخی اهالی مازندران آن را به عنوان زینتی به خانه شان می‌برند و همین می‌شود که خانه و کاشانه “پشت بلوطی سر سیاه” بر سرش خراب می‌شود.

 این رفتارهای عجیب و غریب تنها مربوط به پشت بلوطی سر سیاه نیست و در میان حیوانات ویژگی‌های رفتاری مختلف وجود دارد که گاها انسان‌ها را به تعجب وا می‌دارد. لک‌لک کفن و دفن (لک‌لک مارابو) پرنده‌ای است که با مشاهده این پرنده ممکن است از آن فاصله بگیرید. منقار بلند آن که برای زیر و رو کردن زباله‌ها مناسب است کاملا عجیب به نظر می‌آید و جذاب هم نیست.

هر چند این پرنده می‌تواند بدون آنکه خرابکاری کند در میان زباله‌ها جستجو کرده و غذای خود را پیدا کند و یا اینکه مارگردن آمریکایی که «پرنده مار» نیز شناخته می‌شود، یک پرنده متفاوت و عجیب است و صداهای غیرعادی تولید می‌کند. هنگام شنا کردن نیز رفتاری مشابه با مار از خود نشان می‌دهد. همچنین منقار تیزی دارد که در به دام انداختن طعمه‌ به این پرنده کمک می‌کند.

  پشت بلوطی سر سیاه در مازندران که به استاد لانه‌سازی معروف است و از آنجا که لانه‌اش زیبا و در عین حال متفاوت است مورد استفاده برخی افراد به عنوان صنایع دستی قرار گرفته است که این روزها واکنش دوست‌داران محیط زیست را در فضای مجازی به همراه داشته است.

پشت بلوطی سر سیاه پرنده‌ای است که ویژگی‌های اخلاقی و رفتاری عجیبی دارد، این پرنده که بیشتر در فریدونکنار، محمودآباد و به ویژه شرق مازندران تا بهشهر، دیده شده است، از آن دست پرنده‌هایی است که به نظر می‌رسد باید بیشتر از آن دانست.

پشت بلوطی سرسیاه، یکی از پرندگانی است که به استاد لانه‌سازی معروف است، در محیط‌های تالابی مانند آب‌بندان‌ها، نیزارها و حاشیه درختان صنوبر دیده می‌شود.

نکته جالب توجه در خصوص این پرنده، این است که زمان تولید مثل این پرنده طولانی است و از اواخر اسفند و اوایل فروردین وارد این مناطق شده و تا مهر ماه در آن ساکن هستند.

 سه گونه پشت بلوطی معمولی، پشت بلوطی سرسیاه و پشت بلوطی سر سفید در خانواده پشت بلوطی وجود دارند که سرسیاه خاص ناحیه مرکزی مازندران هست.

کوروس ربیعی، رییس اداره حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: تولید مثل تقریبا طولانی این پرنده باعث  شده تا از اردیبهشت ماه آغاز به آشیانه سازی کند و تا اواخر تیر و اوایل مرداد ماه درحال آشیانه سازی باشد.

وی با اشاره به اینکه این پرنده از یک آشیانه، برای یک مرحله جوجه آوری استفاده می‌کند، گفت: امکان ندارد که از یک آشیانه در دو یا چند مرحله در هر سال یا سال های مختلف استفاده شود.

رییس اداره حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران با بیان اینکه موفقیت یا عدم موفقیت در جوجه‌آوری این پرنده، دلیلی بر استفاده دوباره از آشیانه اولیه نیست، تصریح کرد: تخریب آشیانه این پرنده به دلیل زیبا بودن و عدم شناخت مردم و همچنین از بین رفتن توسط باران در زمستان دو خطری است که این پرنده را تهدید می کند.

ربیعی در ادامه اظهار کرد: نکته جالب وفاداری به درختی است که در سال قبل از آن برای احداث آشیانه استفاده کرده است، به این معنی که برای ساخت آشیانه در سال جدید، دوباره همان درخت سال گذشته را بر می‌گزیند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت این پرنده درمازندران خوب است گفت: به مردم توصیه می کنیم که این آشیانه ها را به دلیل استفاده‌ زینتی تخریب نکنند.

گزارش از بهناز مقدس خبرنگار ایسنا مازندران

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.