پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

جاده عباس آباد- کلاردشت محروم از امکانات بین جاده‌ای

0

این جاده جنگلی به طول حدود ۳۵ کیلومتر که ساخت آن به پیش از انقلاب اسلامی برمی گردد محل تردد بی شمار مسافران و  گردشگران پایتخت کشور از جاده کندوان به شهرستان های ساحلی گردشگرپذیر غرب مازندران و حتی استان گیلان است .

به عبارتی این جاده علاوه بر برخورداری از شرایط آب و هوایی بسیار مطلوب و چشم اندازهای  طبیعی تنها  محوری است که اغلب مسافران و گردشگران داخلی و خارجی  که پس از دیدن مواهب طبیعی و زیبای های کلاردشت که قصد سفر به شهرستان های جلگه ای ساحلی  غرب مازندران از جمله تنکابن ، رامسر و حتی گیلان را دارند  به خاطر کوتاهی مسیر، رهایی از معضل ترافیک و نیز  لذت بردن از سفر سعی می کنند از این مسیر استفاده می کنند.

این مسیر به علت گذر در میان جنگل های خزری در هر فصلی حتی زمستان از زیبای های خاصی برخوردار است و به همین خاطر در این ایام هم خیلی از مسافران و گردشگران از این جاده تردد می کنند. منتهی بنا به گفته خیلی از  مسافران و حتی مسئولان دست اندرکار با گذشت سال ها از زمان ساخت آن، هنوز امکانات و تجهیزات راهداری و امداد و نجات جاده ای در این محور برفگیر به اندازه کافی فراهم نشده به همین خاطر گذر از این محور در طول سال خصوصا در فصل زمستان با نگرانی های همراه است.

یکی از شهروندان کلاردشتی در این باره می گوید : با توجه به تردد بی شمار مسافران و گردشگران خصوصا کوهنوردان و طبیعت گردان به این منطقه داشتن امکانات اولیه ترابری در این محور برفگیر لازم و ضروری است چرا که تردد در این محور کوهستانی در هر یک از فصل سال با خطراتی همراه است .

مهدی معصومی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : کلاردشت به خاطر برخورداری از قلل مرتفع مانند علم کوه ، تخت سلیمان و دیگر زیبای های منحصر به فرد خاستگاه خیلی از مسافران و گردشگران حتی در فصل زمستان نیز است و جالب تر آنکه اکثر  مسافران و گردشگران برای بهره مندی از چشمه های آبگرم معدنی در رامسر جاده کلاردشت به عباس آباد را برمی گزینند بنابراین نداشتن  امکانات و تجهیزات بین جاده ای در این محور کار امداد رسانی به حادثه دیدگان را مشکل می کند.

شهرستان ۲۰ هزار نفری کلاردشت که در ارتفاع یکهزار و ۳۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد به دلیل دارا بودن موقعیت های ممتاز طبیعی و گردشگری نظیر قله های علم کوه ، تخت سلیمان و …  همواره در فصل زمستان پوشیده از برف است و دامنه های این کوه ها بر اساس اعلام سازمان هواشناسی همه ساله تا ارتفاع ۷۰ سانتی متر پوشیده از برف است.

وی اظهار داشت: صرف نظر از غیر ایمن و عدم پوشش دهی تلفن همراه در این مسیر ، متاسفانه بارها دیده شده که به علت ریزش برف خیلی از مسافران ساعت ها در محاصره برف قرار گرفته و گرفتار شده اند چرا که امکانات بین جاده ای به آن شکل در این محور وجود ندارد.

معصومی اظهار داشت: خیلی از اهالی شهرستانهای دو طرف این جاده کوهستانی به خاطر شغلشان در این مسیر آمد و شد دارند منتهی آن ها اگر  در این جاده  دچار مشکلاتی مانند نقص فنی خودرو ، سانحه رانندگی یا در محاصره برف سنگین ،ریزش و رانش کوه قرار گیرند، مگر خدا کمک کند چرا که باید ساعت ها در انتظار بنشیند تا بلکه شاید کمکی به آن ها بشود.

این شهروند کلاردشتی گفت که به عنوان نمونه بیست و پنجم آبان ماه امسال برف سنگینی که ارتفاعات مازندران و غرب این استان را فرا گرفت این جاده را کاملا سفید پوش کرد و خیلی از خودروها در محاصره برف گرفتار شدند  و ساعت ها چشم انتظار بازگشایی و برچیدن درختان افتاده به روی کف این جاده بودند و این وضعیت با نگرانی های فراوانی همراه شده بود.

صابر تورانی دیگر شهروند کلاردشتی نیز گفت : از انجایی که کلاردشت حدود شش سال پیش از بخش به شهرستان ارتقا پیدا کرد متاسفانه هنوز اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای مستقل ندارد و این شهرستان زیر پوشش شهرستان چالوس قرار دارد .

وی افزود : هرچند برای روکش آسفالت این مسیر اقداماتی امسال انجام گرفته ولی در فصل زمستان و به هنگام بارش برف خودروهای در حال گذر از این مسیر دچار مشکل می شوند این در حالی است که اولویت اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای منطقه خدمات رسانی به جاده چالوس – کرج (کندوان ) است .

وی ادامه داد : به عبارتی می توان ادعا کرد این جاده به نوعی مورد غفلت قرار گرفته و هرگاه اتفاقی برای مسافری در این محور رخ دهد مسوولیت آن به پای مسافر است چرا که هیچ مقام مسئولی پاسخگوی این حوادث نیست و ضمن آنکه امکاناتی در این جاده وجود ندارد تا در مواقع لزوم گره گشای مشکلات عابران سواره رو باشد.

 داشتن پایگاه امداد و نجات در این محور ضروری است

سرپرست نمایندگی جمعیت هلال احمر عباس آباد نیز در این باره گفت که  حدود سه ماه پیش یک کانکس آهنی در قالب پایگاه امداد و نجات بین جاده ای در مسیر جاده عباس آباد – کلاردشت گذاشته شد منتهی به علت همکاری نکردن  برخی از ادارات برای ارائه مجوز واگذاری زمین  این کانکس خالی بدون استفاده مانده است.

احمد نهاوندی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : با پیگیری های فراوان به تازگی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران – نوشهر مجوز واگذاری زمین برای استقرار چنین پایگاهی در این مسیر را ارائه داده است .

وی اظهار داشت: این جاده یکی از راه های پرتردد در سطح کشور است و به علت غیر ایمن و برفگیر بودن هر سال سوانح دلخراش رانندگی نیز در گذرگاه شاهد هستیم  و به عنوان نمونه ۲ ماه پیش  حوالی ساعت  ۲ بامداد  خودروی سواری پس از انحراف به چپ وارد دره شد که این حادثه  سه کشته و ۲ مصدوم برجای گذاشت .

سرپرست نمایندگی جمعیت هلال احمر عباس آباد گفت که اگرچه در قالب طرح امداد و نجات جاده ای پس از وقوع این حادثه نیروهای امدادی به محل وقوع حادثه اعزام شدند ولی طبیعتا اگر پایگاه امداد و نجات جاده ای در این مسیر ایجاد شود خدمات امدادی به موقع انجام می شود و آسیب دیدگان نیز سروقت به مراکز درمانی منتقل می شوند.

نهاوندی ابراز امیدواری کرد با نامه نگاری های فراوان از زمان شهرستان شدن عباس آباد تاکنون برای بیشتر مسئولان منطقه از فرماندار تا امام جمعه و دیگر مسئولان دست اندرکار خواسته شد تا بتوان این پایگاه را در این مسیر ایجاد کرد ضمن آنکه تدابیری هم برای ساخت اداره جمعیت هلال احمر شهرستان اندیشیده شود.

امکانات ترابری و ارتباطی وجود ندارد

سرپرست نمایندگی اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان عباس آباد در این باره اظهار داشت: برای نگهداری  این جاده هر سال به طور میانگین ۷۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز است اما اعتباری که کمیته برنامه ریزی شهرستان برای این موضوع پیش بینی کرده حدود ۱۵۰ میلیون تومان بوده و هنوز هم تخصیص داده نشده است .

مرتضی باقری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مساله مهم تر آنکه این شهرستان با برخورداری از بیش از ۱۷۰ کیلومتر راه اصلی و فرعی هنوز اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای ندارد و از سال ۸۹ تاکنون پس از ارتقای عباس آباد از بخش به شهرستان به شکل نمایندگی این مجموعه مدیریت می شود و تنها دارای یک راهدارخانه است.

وی اظهار داشت : از طول جاده عباس آباد – کلاردشت ، حدود ۲۰ کیلومتر آن مربوط به حوزه جغرافیایی عباس آباد است و در راهدارخانه این شهرستان یک دستگاه گریدر ، کامیون و لودر مستقر است که متاسفانه لودر آن فرسوده بوده و کارآیی لازم را ندارد و نمی توان در زمان وقوع اتفاقاتی مانند راه بندان های ناشی از ریزش برف سنگین یا رانش کوه در این مسیر به این امکانات دلخوش کرد به دلیل آنکه جوابگو نیست .     

وی تصریح کرد : از طرفی عدم پوشش دهی آنتن همراه مشکل دیگری است چرا که در زمان خدمات رسانی برای بازگشایی مسیر پوشیده از برف یا حوادث دیگری مانند ریزش یا رانش کوه  تلفن یک ابزار ارتباطی میان نیروهای راهدار بوده و لحظه به لحظه می توانند در فواصل دور یا نزدیک نیازهای ضروری و فوری به همدیگر از این طریق گزارش دهند منتهی هنوز چنین امکاناتی در این جاده مهیا نیست .

این مقام مسئول گفت که جاده عباس آباد – کلاردشت به عنوان تنها راه کوهستانی و برفگیر این شهرستان است ولی مسوولان سطوح استانی و ملی نباید تصورشان این باشد که این امکانات کافی بوده چرا که تجربه تلخ و خاطرات ناخوش  راه بندان های سال های گذشته محور کنارگذر ساحلی غرب مازندران هنوز از یاد مردم این منطقه نرفته و بخش عمده ای از عوامل تاخیر در بازگشایی این مسیرها به خاطر کمبود چنین امکاناتی بوده است .

ضرورت همکاری سایر دستگاه برای رفع کمبودها 

رییس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان های چالوس و کلاردشت نیز کمبود اعتبار و ماشین آلات سنگین به اندازه کافی را از مشکلات اساسی در این بخش مطرح کرد و گفت: با وجود آنکه از سال های گذشته تاکنون برای تقویت امکانات و تجهیزات راهدارخانه های این شهرستان اقداماتی خوبی انجام گرفته ولی با این حال این امکانات پاسخگو نیست.

مهدی صفایی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: امسال و سال گذشته از محل اعتبارات شهرستانی ، حدود ۳۰۰ میلیون تومان برای روکش اسفالت مسیر کلاردشت – عباس آباد هزینه شد.

وی اظهار داشت: در این حوزه باید دیگر مسئولان از جمله بخشداری ها ، دهیاری ها و حتی شهرداری ها نیز با توجه به این کمبودها کمک کنند تا کمتر شاهد مشکلات تردد خودروها در این مسیر بویژه در زمان کولاک و برف باشیم .

شهرستان عباس آباد با جمعیتی دست کم ۵۰ هزار نفر دارای سه شهر و ۴۹ روستا در مازندران است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.