پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

تعطیلی بزرگترین مرکز تولید و پرورش ماهی در قفس شمال کشور در نوشهر

0

 این مرکز تولیدی با سرمایه‌گذاری حدود ۱۰ میلیارد تومان، استقرار ۱۶ قفس دریایی و  پیش‌بینی ظرفیت تولیدی سالانه مقدار ۸۰۰ تن در اسفند ماه سال ۱۳۹۳ با حضور معاون پارلمانی رئیس جمهوری، جمعی از مسئولان کشوری، استاندار وقت مازندران ، مدیران کل منابع طبیعی و آبخیزداری و محیط زیست و تنی چند از مدیران شهرستانی در منطقه ساحلی “شریعت آباد ” نوشهر افتتاح شد.

طبق بررسی‌ها و گفته‌های سرمایه‌گذار، این مرکز تولیدی تا پایان سال ۹۵ فعالیت رسمی داشت ولی از آن سال به بعد فعالیت این مرکز به دلایل نامه‌نگاری‌های مختلف از سوی مسئولان کمرنگ شده و هم اکنون سرمایه‌گذار اقدام به جمع‌آوری تعدادی از قفس‌های دریایی کرده و حدود هشت قفس دیگر نیز باقی مانده که درصدد جمع آوری آنها است.    

این طرح با همکاری موسسه جهاد نصر و سرمایه‌گذاری یک شرکت زیر مجموعه آن به بهره برداری رسید و در پی آن دست کم  ۲۰ فرصت شغلی مستقیم و ۵۰  شغل غیر مستقیم در این منطقه ایجاد شد.

اطلاعات منابع رسمی نشان می‌دهد که موسسه جهادنصر و شرکت های زیرمجموعه آن که موسسه عمومی و غیردولتی است از سال ۱۳۸۷ برای رونق بخشیدن صنعت آبزی پروری همکاری اش را در دریاهای جنوب و شمال کشور با سازمان شیلات ایران آغاز کرده است.

مدیرعامل شرکت تلاشگران البرز کاسپین و سرمایه‌گذار این طرح گفت: با همکاری موسسه جهاد نصر و سرمایه‌گذاری اعضای این شرکت، طرح تولید و پرورش ماهیان قزل آلا  در قفس نوشهر در قالب پایلوت جزو بزرگترین مرکز تولید و پرورش ماهیان قزل آلا در شمال کشور مطرح شد و برای پرورش ماهیان بیشترین قفس های دریایی در این منطقه نصب شد.

محمد حسین قلعه قون در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برای راه اندازی این مرکز تولیدی مجوزهای لازم از جمله موافقت اصولی اولیه دریافت شد ضمن آنکه در آئین بهره برداری نیز استاندار وقت و دیگر مسئولان کشوری وعده داده اند که در ادامه فعالیت همراهی و همکاری لازم را داشته باشند اما طولی نکشید  پس از ۲ سال فعالیت و تولید هر سال به مقدار ۲۰۰ تا ۳۰۰ تن ماهی متاسفانه مسئولان نهادهای متولی در ارائه مجوزهای مورد نیاز امتناع کردند.

وی گفت که برای ادامه فعالیت این مرکز نامه نگاری های فراوانی با مسئولان ذیربط انجام شد که تعداد نامه های صادره شده بیش از  ۵۰ مورد به اداراتی مانند دامپزشکی ، محیط زیست و نیز شیلات ارسال شده است  اگرچه شیلات در این حوزه تا حدودی همراهی و همکاری لازم را داشته ولی مسئولان دیگر ادارات مخالفت کردند  در حالی که همه  آنها در آیین  بهره برداری از این طرح حضور داشتند.

مدیر عامل شرکت تلاشگران البرز کاسپین و سرمایه گذار این طرح خاطرنشان کرد:  فردی که در بدترین و سخت ترین شرایط چنین طرحی را اجرا و آن هم در اعماق دریا بدون همکاری دیگر دستگاه های اجرایی منطقه با این حجم سرمایه ، ۱۶ قفس را با استفاده از تخته سنگ های بزرگ با تناژ بالا  مهار و نصب می کند بنابر این هدف او ادامه فعالیت و ایجاد رونق اقتصادی در منطقه است و غیر از این یا باید عاشق باشد یا دیوانه .

قلعه قون افزود : در برخی محافل مطرح می شود که این سرمایه گذار هدف او ادامه فعالیت نبوده بلکه خواسته تسهیلات دریافت کند هر مقام مسئولی اگر چنین تصوری روی سرمایه گذار طرح دارد می تواند تحقیقات لازم را انجام دهد تا پی ببرد که این سرمایه گذار با آورده شخصی حدود ۱۰ میلیارد تومان برای اجرای این طرح هزینه کرده یا آنکه تسهیلات دریافت نموده است.

وی ادامه داد : نکته جالب تر اینکه طی این مدت فعالیت، شاید دست کم ۱۰ نفر از معاونان رئیس جمهوری ، شمار زیادی از وزرا و حتی ۵۰ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از این طرح بسیار بزرگ دیدن کرده اند و حتی از سرمایه گذار و مجری طرح نیز قدردانی داشته اند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نوشهر نیز گفت که محیط زیست هیچگاه با اجرای چنین طرح هایی مخالفتی نداشته منتهی طی آئین نامه ای که از سوی مسئولان این سازمان رسیده تاکید شده نوع گونه ای که باید به این سبک تولید و پرورش داده شود باید خاویاری باشد به همین خاطر از ادامه فعالیت این طرح جلوگیری شده است .

کامبیز شمس سلطانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: نکته دیگر آنکه در بررسی پرونده سرمایه گذار طرح پی برده شد که او مجوز نیز در گذشته دریافت نکرده است اگر چنین بود محیط زیست مخالفتی نشان نمی داد.

مدیر شبکه دامپزشکی نوشهر نیز که مدت یک سال عهده دار مسئولیت این نهاد شده در این باره می گوید: چند ماه پیش با پی گیری سرمایه گذار این مرکز تولیدی پرونده او مورد بازبینی قرار گرفت منتهی اسنادی دال بر آنکه سرمایه گذار مجوز بهداشتی برای فعالیت این مرکز دریافت کرده باشد، وجود نداشت.

حمزه پور اسحاق در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : این نهاد مکلف است به آن دسته از متقاضیانی که شرایط لازم را دارند مجوزهای مورد نیاز را برای انان صادر کند و هیچ مخالفتی با سرمایه گذاران در این بخش ندارد چه بسا آنکه طی سال های اخیر طبق بررسی های انجام شده خیلی از متقاضیان طرح تولید و پرورش ماهی در قفس های دریایی در این منطقه مجوز دریافت کرده اند.

رئیس اداره شیلات شهرستان های نوشهر و چالوس نیز در این باره گفت که طبق پی گیری های به عمل آمده این مرکز تولیدی از شیلات مجوز داشته و حتی ریالی هم بابت بهره برداری از این طرح تسهیلات دریافت نکرده است .

مصطفی رضوانی افزود : هرچند طی یکی ۲ سال گذشته نیز سرمایه گذار طرح پی گیری های لازم برای دریافت مجوز برخی از نهادها مرتبط  بوده منتهی آنچه از او گزارش شده تلاش های او برای دریافت مجوز نتیجه ای نداشته است .

وی اظهار داشت: در هر صورت فعالیت این مرکز می توانست فرصتی برای بهبود فضای کسب و کار و رونق اقتصادی منطقه باشد ضمن آنکه آنچه شنیده شد قرار بود در کنار این مرکز صنایع تبدیلی برای فرآوری منابع آبزی و بسته بندی در این منطقه مهیا شود که متاسفانه این اقدامات محقق نشد.

رئیس اداره شیلات شهرستان های نوشهر و چالوس گفت که البته طی سال های اخیر برای فعالیت واحدهای تولیدی پرورش ماهی در قفس های دریایی حتی با ظرفیت مقدار ۵۰۰ تن در سال در این منطقه مجوزهای لازم ارائه شده و طبق آمار از مجموع ۱۷ نفر از متقاضیان برای اجرای این طرح مجوز به ۹ نفر از آنان داده شده و عده ای هم فعال شده اند.

مازندران ۳۳۸ کیلومتر از سواحل دریای خزر را در اختیار دارد که سالانه ۵۵ شرکت تعاونی صیادی پره بیش از هشت هزار تن انواع ماهی استخوانی کفال، سفید و کپور را از این دریا استحصال می کنند. 

۷۰۷۸ / ۱۶۰۲/۱۸۹۹

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.