پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

تراژدی مرگ پلنگ با قرص برنج

دامپزشک اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران احتمال می‌دهد علت مرگ پلنگ کیاسر مسمومیت حاد با قرص برنج بوده باشد.

1

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز:  پلنگ ماده ۵ ساله‌ای که ۲۳ آبان ماه به دلیل ناتوانی در حرکت در روستای بندبن چهاردانگه  زنده گیری و برای درمان به پناهگاه سمسکنده ساری منتقل شده بود صبح دیروز تلف شد و همزمان فرضیه‌های متفاوتی در خصوص علت تلف شدن این حیوان از جمله مسمومیت یا سقوط از ارتفاع و آسیب‌های داخلی مطرح شد

بهرنگ اکرامی دامپزشک معتمد اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران پس از کالبدگشایی لاشه این پلنگ ، گفت: این پلنگ دچار خونریزی داخلی نشده بود و مخاط‌ها، غدد لنفاوی و روده‌ها وضعیت طبیعی داشتند، اما نای حیوان و عروق پرخون و ملتهب بود.

او با بیان اینکه احتمالا ماده فعالی وارد بدن شده و خودش را داخل ریه نشان داده است، افزود: زمانی که پلنگ را برای بیهوشی زنده گیری کردیم متوجه خروج خونابه از بینی حیوان شدم که این هم می‌تواند نشانه‌ای از درگیری مجاری سیستم تنفسی باشد.

دامپزشک معتمد اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: در لاشه این پلنگ هرجا که ریه با دیواره قفسه صدری در تماس بود التهاب وجود داشت که این نشان دهنده نشت ماده‌ای از داخل ریه به بیرون است و برای این وضعیت امکان مسمومیت با سمومی که خاصیت تصعید دارند مانند قرص برنج وجود دارد.

دکتر اکرامی ادامه داد: ریه‌های این پلنگ نیز نکروز و سیاه شده و به شدت پرخون بودند و مسمومیت با سمومی نظیر قرص برنج که خاصیت تصعید دارند می‌تواند شدت آسیب به بافت‌های ریه را چند برابر افزایش داده و نکروز‌های وسیعی ایجاد کند.

دامپزشک معتمد اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران با احتمال اینکه علت مرگ این پلنگ، مسمومیت حاد با قرص برنج است، ادامه داد: از صفرا، کبد، روده‌ها، محتویات داخل معده و ادرار پلنگ نمونه‌گیری شده و منتظر آماده شدن نتایج آزمایش هستیم.

با احتمال مسمومیت این پلنگ با قرص برنج حالا این سوال مطرح می‌شود که آیا بومیان برای جلوگیری از آسیب رساندن حیوانات وحشی به دام‌هایشان از طعمه مسموم با قرص برنج استفاده کرده‌اند یا شکارچیان غیرمجاز راهی جدید برای شکار حیوانات یافتند پرسشی که پس از اعلام نتایج آزمایش روی نمونه‌های گرفته شده از این پلنگ می توان پاسخی برای رد یا تایید این دو فرضیه داد./ باشگاه خبرنگاران جوان

1 نظر
  1. اصغری می گوید

    انگار دارند انتقام میگیرند

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.