پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

با تمام توان از حق مردم مازندران دفاع می کنیم/ سهم حق آبه استان سمنان در منطقه فینسک صفر است/ وزیر نیرو پاسخ دهد

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز:  منصورعلی زارعی نماینده مردم ساری و میاندورود و عضو کمیسیون کشاورزی مجلس  شورای اسلامی در گفتگو با تیرنگ با اشاره به تلاش دو دولت گذشته و فعلی، جهت احداث سد فینسک، اظهار کرد: متاسفانه قانون احداث این سد و ردیف اعتباری آن در مجلس قبل مصوب شد و ما نمایندگان مجلس یازدهم با قرار گرفتن در کاری انجام شده با استمداد از قانون و استفاده از نظرات کارشناسان به مساله ورود کردیم و با توکل به خدا و بهره مندی از نظرات کارشناسان و مختصصان، پیگیر موضوع هستیم.

سهم حق آبه استان سمنان در منطقه فینسک صفر است

وی درباره اظهارنظر برخی نمایندگان و مسئولان استان سمنان مبنی بر رعایت حق آبه سمنان با بهره‌برداری از سد فینسک و روزیه، بیان کرد: سال هاست کل حق آبه منطقه فینسک برای مازندران است و حق آبه استان سمنان صفر است. چرا که رودخانه سفیدرود مهمترین سرشاخه‌ تجن مازندران محسوب می شود و در پایین دست به سد شهید‌رجایی ساری می‌ رسد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به آسیب‌های جدی احداث سد به اکوسیستم مازندران و برهم خوردن تعادل طبیعی منطقه، تصریح کرد: از نگاه کارشناسان، احداث سد فینسک، موجب تغییرات اقلیمی منطقه، آسیب به کشاورزی مازندران، تاثیر منفی بر ذخیره آب سد شهید‌رجایی و در نهایت از بین رفتن جنگل منطقه را موجب خواهد شد.

زارعی با بیان اینکه مسلما با احداث این سد، زیستگاه جانوران منطقه از بین خواهد رفت و سطح وسیعی از بهترین مراتع به زیر آب خواهد رفت، گفت: اجرای این طرح مسئولیت زیست محیطی، گیاهی و جانوری دارد و ضروری است کارشناسان مربوطه مطابق معیارهایشان در این زمینه بررسی و مطالعه کنند و تصمیم بگیرند.

وزیر نیرو پاسخ دهد

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس، افزود: احداث این سد به مخزن سد شهید رجایی ساری لطمه می زند و در شرایط فعلی و انجام بخشی از کار با دفاعی کارشناسانه، خواستار بررسی و مطالعه دوباره طرح هستیم.

وی ادامه داد: نیاز است وزیر نیرو پاسخ دهد چرا تاکنون به طورعلمی این طرح مورد بررسی قرار نگرفت.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به طرح سوال نمایندگان درباره احداث سد فینسک و ارجاع آن به کمیسیون مربوطه جهت بررسی، بیان کرد: بخش زیادی از مردم پایین دست رودخانه تجن، از آب آن به‌عنوان مصارف کشاورزی، شرب و پرورش دام استفاده می کنند که احداث این سد، این بهره‌مندی را از آنان سلب می ‌کند و به اقتصاد مردم منطقه ضربه خواهد زد.

با تمام توان از حق مردم مازندران دفاع می کنیم

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس، تصریح کرد: در حال جمع بندی نظرات کارشناسانه دستگاه های مرتبط چون محیط زیست، آب منطقه ای و سازمان جهاد کشاورزی هستیم و از مواضع قانونی مان کوتاه نخواهیم آمد.

زارعی در پایان بیان کرد: به عنوان نمایندگان مازندران، وظیفه داریم از حقوق مردم استان دفاع کنیم و در این راه از تمام توان و ظرفیت خود و امتیازات نمایندگی استفاده خواهیم کرد./تیرنگ

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.