پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

این جاده‌ها به مقصد نمی‌رسند

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایرنا، استان مازندران به عنوان دومین استان پرتردد کشور دارای ۱۰ هزار و ۷۰۰ کیلومتر راه اصلی و فرعی است که نزدیک به ۴۰۰ کیلومتر آن جاده‌های کوهستانی است، این استان حدود سه درصد از کل راه های کشور را داراست.

راه و جاده برخوردار از حداقل استانداردها به عنوان مهمترین زیرساخت پیش نیاز دستیابی به امکانات در تمام ابعاد و زمینه‌های مختلف و به عبارتی توسعه هر منطقه محسوب می‌شود که بیشتر جاده‌های مازندران از این حداقل‌ها محرومند.

آمارها نشان می‌دهد طی سال گذشته ۴۹۵ نفر به گونه‌های مختلف قربانی حوادث جاده‌ای این استان شدند و داستان دنباله دار قربانی گیری راه‌های مازندران همچنان ادامه دارد.

از جمله نقاط حادثه خیز و جاده‌های این استان که همواره حوادث خونبار آن با کشته و زخمی‌های متعدد و تقریباً هر هفته تیتر اول رسانه‌های استانی و ملی است، محورهای جنوبی شهرستان بابل دارای سه بخش بندپی غربی، بندپی شرق و بابلکنار است که همواره در خط مقدم اعتراض‌های مردم این منطقه بوده و علیرغم این گلایه‌ها و کشته شدن هموطنان هیچکس پاسخگو نیست.

جاده‌هایی که به دلیل مخاطراتشان و آمار مرگ و میر در میان اهالی و مردم آن دیار، از آن به “جاده‌های مرگ” یاد می‌شود. جاده‌هایی که هر ماه تعداد قابل توجهی تصادف را که بعضاً منجر به فوت و جراحت‌های دائمی مردم می‌شود در کارنامه خود ثبت می‌کند. برای مثال روز گذشته ۲ پدر و فرزند به دلیل برخورد با خودروی سواری در محور بابل به بندپی شرقی جان خود را از دست دادند و این قصه‌ای بی پایان برای این محورها است.

مسئله به این پدر و پسر ختم نمی‌شود؛ اواخر سال گذشته بود که در یک روز چهار نفر از اهالی منطقه بندپی غرب به کام مرگ رفتند و باب شعار و وعده مسئولین شهرستانی و استانی را باز کرد که فقط می‌توان سراغشان را از شبکه‌های اجتماعی گرفت.

بر اساس آمار پلیس راه استان مازندران فقط در سال ۹۷ در جاده شهید صالحی بابل که این شهرستان را به بندپی شرقی متصل می‌کند ۳۵۶ مورد تصادف اعم از خسارتی، جرحی و فوتی اتفاق افتاد که آمار قابل توجهی است که یعنی به صورت میانگین هر روز یک تصادف.

علاوه بر این جاده بندپی غربی نیز که جمعیتی کمتر نسبت به ۲ جاده دیگر بابل دارد سال ۹۷ شاهد ۸۰ مورد تصادف بود که سه مورد فوتی و ۱۰۱ مورد مصدوم داشت و به گفته نیروی انتظامی منطقه چندین نفر از آنها نقص و قطع عضو شدند.

این در حالی است که مناطق کوه پایه‌ای و جنگلی جنوب بابل با برخورداری از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری فراوان و حدود ۲۰۰ روستا و آبادی که هریک خود ظرفیتی برای توسعه صنعت توریسم محسوب می‌شوند، سالانه پذیرای گردشگران بسیاری و محل تردد بیش از ۹۰ هزار نفر ساکن بومی منطقه است.

جاده‌های جنوبی بابل در حالی از حداقل‌های ایمن سازی رنج می‌برند که به دلیل کوه پایه بودن و شرایط جوی این بخش نه تنها نیاز به استاندارد راه دوچندان دارد، بلکه در بسیاری موارد این فقدان استاندارد، خطر ایجاد حادثه و انحراف و واژگونی خودرو را چند برابر افزایش می‌دهد.

علاوه بر این بیش از یک دهه است که مسئولین متعددی بعضاً حتی از فرزندان این منطقه، وعده ایمن سازی این جاده ۲ بانده را داده‌اند، که پس از گذشت مدتی بر آن گرد فراموشی نشست حتی مانور تبلیغاتی برخی از کاندیداهای نمایندگی مجلس شورای اسلامی هم بوده است.

البته ناگفته نماند که مسئله تعریض این جاده‌ها که همواره سیبل اعتراض مردم بوده برای جاده شهید صالحی تا حدود ۹۰ درصد اتفاق افتاده است، اما برای ۲ جاده دیگر پیشرفت چندانی نداشت.

پستی و بلندی‌های ناشی از کوهستانی بودن مسیر، در کنار تخریب براثر فرسایش و عدم بهسازی و نوسازی در طول زمان و فقدان تعریض این محور پر جمعیت و پر رفت و آمد همواره با خطر مرگ و تلفات جاده‌ای اهالی منطقه همراه است.

همچنین پیچ‌های متعدد، خطرناک و فقدان دید کافی به علت وجود منازل مسکونی در مجاورت محور، در کنار جای خالی شانه مناسب خاکی این محورها را در بین محلی‌ها به “جاده‌های مرگ” معروف کرده است.

شهرتی که به قیمت آذین بندی این جاده‌ها با عکس و پوستر جوانانی که دیگر به خانه نرسیدند و خانواده‌هایی که شاید هنوز هم در دلشان چشم به راه هستند، تمام شده است.

با این حال هر دفعه با مرگ تعدادی از اهالی منطقه یا عزیزانمان در جاده‌های این دیار سرسبز، مسئولین برای دور کردن هجمه ها به میدان شعار می آیند و پس از خوابیدن اَتَش حادثه، نخود نخود هر که رود خانه خود…

ایمن، تابلویی که نمی‌توان بر جاده‌های جنوبی بابل نصب کرد

فرمانده پلیس راه مازندران گفت: جاده‌های شهید صالحی، جاده حبیبی و گنج افروز بابل که به مناطق جنوبی این شهرستان متصل می‌شوند جز خطرناک‌ترین و حادثه خیزترین محورهای استان مازندران هستند.

سرهنگ علیرضا قدمی افزود: این سه محور از کمترین استانداردهای ایمنی برخوردار هستند که شامل فقدان تعریض در مناطق حادثه خیز، فقدان تفکیک جاده با وجود پیچ‌های خطرناک و حادثه ساز، نبود دور برگردان اصولی و یا در محل مناسب می‌باشد.

وی با اشاره به اینکه مهم‌ترین عوامل، انسانی است افزود: نبود روشنایی در برخی از محدوده‌ها و تقاطع ها، نبود پل‌های عابر پیاده بر مناطق پر رفت و امد جاده‌های جنوبی بابل از عوامل دیگر تصادفات جاده‌ای در این منطقه است.

فرمانده پلیس راه مازندران گفت: تاکنون هشدارهای متعدد به راهداری جهت ایمن سازی این جاده‌ها هم به صورت شفاهی و هم کتبی ارسال شده که به دلایل مختلف از جمله کمبود اعتبار، اقدام‌های لازم انجام نشد.

سرهنگ قدمی تاکید کرد: از نظر پلیس راه، جاده‌های جنوبی بابل از ایمنی لازم برخوردار نمی‌باشند و برای جلوگیری از تلفات انسانی در این جاده‌ها باید اقدامات لازم انجام شود که پیش از این باید انجام می‌شد.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا پلیس راه به میزان کافی در این محورها نیرو مستقر کرده است، گفت: پلیس راه به اندازه کافی دوربین‌های ثبت تخلف سیار، گشت‌های نا محسوس و همچنین بازرسی‌های دوره‌ای انجام می‌دهد اما نمی‌توان برای هر یک کیلومتر یک تیم مستقر کرد.

البته فرمانده پلیس راه مازندران فرهنگ سازی را مهم‌ترین عامل در کاهش تصادفات در این محور ها عنوان کرد و افزود: شاید لازم باشد حوادث این جاده‌ها و میزان مرگ و میر آن برای مردم به صورت مستمر بازگو شود و یا به صورت تابلو اعلانات در مسیر نصب شود.

با توجه به ناایمن خواندن این محورها از سوی پلیس راه مازندران، اداره کل راهداری استان تاکید بر ایمن سازی و ایمنی مناسب این جاده‌ها دارد و عوامل انسانی را مهم‌ترین عامل در ایجاد حوادث می‌داند.

جاده شهید صالحی حداقل‌های لازم ایمنی را دارد

معاون راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مازندران به خبرنگار ایرنا گفت: جاده شهید صالحی و باقی جاده‌های استان از حداقل‌های لازم ایمنی برخوردار هستند. نباید نا ایمنی را تنها دلیل مرگ و میر در این محور عنوان کرد.

اسماعیل فولادی افزود: این حداقل‌ها شامل جداکننده بر سرپیچ‌های خطرناک، شانه خاکی لازم برای توقف‌های اضطراری، سرعت گاه‌ها در مناطقی که نیاز به آن دارد و تابلوهای هشدار و محافظ‌های جاده ای مانند گاردریل یا نیوجرسی هستند.

وی ضمن اشاره به سطح بالای حادثه ساز بودن جاده‌های جنوبی بابل افزود: بیشترین علت تصادف در این جاده عامل انسانی و فقدان رعایت سرعت ایمن در عبور از این محور است.

معاون راهداری مازندران با اشاره به جاده شهید صالحی به عنوان حادثه خیزترین جاده بابل گفت: تعریض این جاده تقریباً تمام شده است و ایمنی قابل توجه در آن حاکم شده است.

فولادی با بیان اینکه استاندارد ایمنی راه را اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده تعیین می‌کند، اظهار داشت: پلیس راه باید میزان نیروهای خود برای کنترل این محورها را بیشتر کند تا از وقوع تخلفات جلوگیری شود.

وی نیز با بیان اینکه عوامل انسانی همواره عامل اصلی وقوع تصادفات در جاده های استان است، افزود: اگر چنانچه منطقه نا امنی در محورهای بابل یا هر شهرستان دیگر وجود دارد به راهداری اطلاع داده شود تا اقدام لازم انجام دهد.

/ ‏۱۸۹۹/‏۷۳۳۵

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.