پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

اندرحکایت قلع و قمع درختان باغ مرکبات در سوادکوه/ دادگستری: اطلاع رسانی شفاف صورت می‌گیرد

0


خبرگزاری فارس مازندران ـ عمران اکبرنژاد| انتشار فیلم کوتاه یک‌دقیقه‌ و ده ثانیه‌ای با موضوع قطع درختان مرکبات مثمر باعث واکنش‌های مختلفی در استان شد و انعکاس آن در رسانه‌های خارجی و معاند بر ابعاد آن افزود.

داوود متانی دهیار روستای بورخیل شهرستان سوادکوه‌شمالی قطع درختان مثمر این باغ را مورد انتقاد اهالی ذکر کرد.

*ماجرای باغ مرکبات بورخیل

سکینه جعفری‌گرزین که مادر خانواده است از قدمت حدود ۶۰ ساله این باغ خبر داد که تا سال‌های اخیر در آن گندم، جو و سبزی هم کشت می‌شد و قطر درختان مرکبات بیانگر سابقه آن بود.

بر طبق مصاحبه مادر خانواده از این باغ سالانه حدود ۳ تن مرکبات برداشت می‌شد و ۸ فرزند خانواده از آن بهره‌مند می‌شدند و محل درآمد دیگری هم نداشتند.

وی دلیل حساسیت بر این باغ که در میان ده‌ها قطعه باغ دیگر و اقامت‌سرا‌ها قرار دارد را تقاضای استقرار مرغداری در سال‌های قبل ذکر کرد که کاری هم انجام نشد ولی زنگ‌های گاه و بی‌گاه منابع طبیعی را لرزه بر اندام خود توصیف کرد.

گرزین غیر‌ملی‌بودن باغ و تأکید بر زراعی‌بودن خاک باغ توسط کارشناسان را دلیل بر فعالیت کشاورزی می‌داند و درباره روز حادثه، گفت: بدون اینکه به ما اطلاعی یا حکی را به ما نشان بدهند، اقدام به بریدن درختان کردند که یکی از بستگان به ما اطلاع داد.

وی بیان برخی کلمات در فیلم روز حادثه که در گروه‌های اجتماعی منتشر شد را به دلیل حالت ناراحتی و فشار روحی و روانی و بیان احساسات در همان ساعتی که درخت‌ها بریده شد دانست و خاطر نشان کرد: مثل کسانی که فرزند یا پدر و مادر ما فوت کند درخت را مثل فرزند خود می‌دانستیم.

جعفری‌گرزین با انتقاد بر اینکه منابع طبیعی چطور حامی جنگل است که درختان چند دهه را بریدند در حالی که ما منتظر بودیم تا میوه‌ها در بهار گران‌تر شود تا بفروشیم.

 

*«لکه‌سبز‌کمرنگ»

علیرضا متانی که فرزند این خانم است  مطالبه‌گری را از اصول مهم دانست و گفت: در گذشته و در این پرونده کارشناسان منابع طبیعی بیان کردند که یک متر تخلف در این ملک دیده نشده بود.

وی با اشاره به «لکه‌سبز‌کمرنگ» در نقشه مورد نظر منابع طبیعی و با بیان اینکه چرا در گستره باغی موجود در اطراف باغ مورد نظر آن لکه‌سبز باغ مرکبات دیده نشد و آن را جنگل و اطراف آن را غیر از جنگل دیدند افزود: متاسفانه خانواده‌ای که پاک زندگی کردند و در طول ۵۰ سال اخیر بر طبق نظر کارشناسان منابع طبیعی هیچ تخلفی هم در آن نداشتند زمین‌شان به عنوان عرصه ملی تخریب شد.

متانی با بیان اینکه نگاه خانواده ما مبتنی بر کشاورزی و استفاده بهینه از زمین آبا و اجدادی بوده و برای ویلا‌های میلیاردی فروخته نشده است افزود: پرونده را به دیوان ارسال کردیم و امیدوارم که قضات عدالت‌طلب اقدام به برگرداندن رأی کنند.

متانی با اشاره به اینکه موضوع باغ مرکبات ما ربطی به دشمنان نداشته و اجازه دخالت را به آن‌ها نمی‌دهیم افزود: آن‌ها مطالبه‌گر حقوق ملت ایران نیستند و ما هم با حضور آقای رئیسی در قوه قضاییه به عدالت‌محوری اعتقاد داریم تا امیدی که حضور ایشان در جامعه ایجاد کرد با اقدامات نابجای برخی‌ها، خدشه ‌دار نشود.

*دشمنان باطل نمی‌توانند مطالبه‌گر حق ما باشند

 

وی با بیان اینکه دشمنان انقلاب اسلامی، باطلند و نمی‌توانند مطالبه‌گر حق ما باشند، خاطر نشان کرد: عملکرد غلط برخی دوایر را نادیده نمی‌گیریم و با آنکه در حکم قاضی «قلع و قمع اعیانی» نوشته شده بود و یک سانتی‌متر هم اعیانی در باغ موجود نبود اما داغ تخریب ده‌ها درخت میوه بر دل خانواده نشست.

فرزند خانواده مالک باغ: با آنکه در حکم قاضی «قلع و قمع اعیانی» نوشته شده بود و یک سانتی‌متر هم اعیانی در باغ موجود نبود اما داغ تخریب ده‌ها درخت میوه بر دل خانواده نشست

 

متانی، تخریب درختان با بار میوه، رأی دادگاه بر قلع و قمع اعیانی و نه درختان را از شاخص‌هایی دانست که در شکایت خود برای دیوان مورد نظر است و افزود: کسی حق ندارد مطالبه‌گری ما را در برابر نظامی که ما جان‌مان را هم برای آن نثار می‌کنیم، قرار دهد.

وی گفت: احساس می‌شود برخی در صدد هستند تا لبه تیز پیگیری‌ها و اقدامات امید‌بخش رئیس قوه قضائیه  را با هدایت برخی اقدامات نادرست به سمت مستضعفین سست کنند.

* فرایند قانونی و کارشناسی

رئیس منابع طبیعی و آبخیز‌داری شهرستان سوادکوه‌شمالی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان سوادکوه‌شمالی با اشاره به اولویت‌ها و دستورالعمل‌های فعالیت، گفت: بر طبق شاخص‌ها و نقشه هوایی اقدام به معرفی زمین‌های ملی و یا غیر‌ملی می‌کنیم.

رضا ملا‌براری، افزود: درباره موضوع باغ مرکبات بورخیل هم فرایند قانونی و کارشناسی انجام شد.

وی با بیان اینکه اولویت ما رأی قاضی است، خاطر نشان کرد: قاضی علاوه بر حکم مورد نظر خلع و قلع و قمع، حکم اجرایی هم برای ما صادر کرد و ما ملزم به اجرای این حکم بودیم.

منابع طبیعی: قاضی علاوه بر حکم مورد نظر خلع و قلع و قمع، حکم اجرایی هم برای ما صادر کرد و ما ملزم به اجرای این حکم بودیم

ملابراری از وجود پرونده اجرایی برای فردی دیگر و دادنامه قطعی محکومیت و طرح موضوع جدید توسط سکینه جعفری برای همین عرصه در محکمه خبر داد و گفت: با وجود تذکر‌ها و اجرائیه‌های مختلف و بهانه وجود میوه بر درختان در ۴ سال اخیر، حکم قطعی در هفته اخیر اجرا شد.

وی گفت: پرونده‌های زیادی داریم که در حال رایزنی هستیم تا مشکل مردم حل شود و کمیسیون رفع تداخلات خیلی از مساتل را حل می‌کند و تمهیداتی است که اراضی ملی مورد استفاده با اقداماتی قابل بهره‌برداری برای مردم باشد.

* اطلاع‌رسانی شفاف

عمو‌نیا رئیس دادگستری شهرستان سوادکوه‌شمالی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان سوادکوه‌شمالی از لزوم اطلاع‌رسانی صحیح خبر داد و گفت: از ادارات مرتبط درباره موضوع نظر کارشناسی درخواست شد و پس از دریافت نظرات کارشناسی اطلاع‌رسانی شفاف در دستور کار قرار دارد.

دادگستری: درباره این موضوع اطلاع رسانی شفاف در دستور کار قرار گرفت

 

*راه‌های دیگر

بیان مطالب احساسی و اتهام به ضابطان دستگاه قضایی از نقاط منفی موضوع باغ مرکبات روستای بورخیل سوادکوه‌شمالی است و انتشار این فیلم بدون توجه به ابعاد حقوقی هم اشتباهی بر آن اشتباه بود که انتشار آن در رسانه‌های معاند بر پیچیدگی ابعاد موضوع افزوده است.

استفاده از فضای اجتماعی با رعایت قانون و توجه به اثرگذاری منطقی می‌تواند به رسانه‌های رسمی، مجازی و اجتماعی در احقاق حقوق و یا رفع ابهامات کمک کند و در غیر این‌صورت با سواستفاده دیگرانی که به دنبال هر بهانه برای ضربه‌زدن به نظام هستند و مطالبات و حقوق مردم در فعالیت آنان جایگاهی ندارد، حاشیه را بیشتر از متن خواهند کرد.

اما از طرف دیگر وجود ده‌ها قطعه باغ، اقامت‌گاه و خانه‌سرا در اطراف باغ مورد‌نظر و قطع درختان مثمر و بر فرض اراضی‌ملی‌بودن، منطقی به نظر نمی‌رسد و وجود درخت برای اراضی ملی یا غیرملی موضوعی جداست و مانور ساخت و ساز ویلا‌های بزرگ با پشتیبانی‌های قدرتمند و عدم ورود به آن در نظر افکار عمومی ابهام‌برانگیز است.

نگاه فنی و حقوقی به موضوع را به حقوق‌دانان و کارشناسان موضوع واگذار می‌کنیم ولی افکار عمومی درباره اتفاق ناخوشایند با عنوان «لکه‌سبز‌کمرنگ» سؤالات و ابهام‌های مختلفی دارد و به نظر می‌رسد پیوست رسانه‌ای و اقناعی بر قاطعیت قانونی ضرورت دارد و منابع طبیعی راه‌های دیگری را هم برای اجرای قانون می‌توانست در دستور کار قرار دهد که در مواد و تبصره‌های قانونی وجود دارد و نفع مردم و معیشت آنان و رفع تداخلات و حفاظت همه‌گیر و گسترده‌تر از منابع طبیعی و مقابله با ساخت‌و‌ساز‌های غیر مجاز را هم شامل شود.

 /۸۶۰۱۵/ج/س




لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.