پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

اقدام نوین پزشکان بابلی/ اخذ موافقت اجرای طرح هموپرفیوژن برای نجات جان بیماران کرونایی

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز:

خبرگزاری فارس مازندران ـ سرویس اجتماعی| پس از شیوع ویروس ناشناخته کرونا در کشور و با توجه به اینکه و پس از انجام آزمایشات مختلف بر روی این ویروس دیگر بر کسی پوشیده نبود که درمانی ندارد، کار برای کادر درمان سخت شد.

کادر درمان و پزشکان متبحر و متخصص در مازندران جانانه در مقابل کوید ۱۹ ایستادند و نمره قبولی را از آن خود کردند، برخی در این راه از جان خود گذشتند و با عنوان شهید مدافع سلامت دعوت حق را لبیک گفتند.

پزشکانی که در طول دوره خدمت خود بهترین لحظه برایشان در زمان نجات جان یک بیمار و برگرداندن سلامتی به او معنا می‌شد، در مقابل این ویروس مرگبار تمام توانایی علمى و عملى خود را به‌کار گرفتند و در این مبارزه مأیوس نشدند.

در شهرستان بابل یک تیم  پزشکى متشکل از دکتر سیدحسین حمیدى فلوشیب بیهوشى قلب و مراقبت‌هاى ویژه و عضو هیأت علمى دانشگاه علوم پزشکى بابل،دکتر سید احمد قاسمى متخصص بیهوشى و مراقبت‌هاى ویژه، خانم دکتر معصومه اصغرپور فوق‌تخصص کلیه و خانم دکتر رقیه اکبرى فوق‌تخصص کلیه، با ارائه اقدامى خاص به کمک بیماران خیلی بدحال کرونا شتافتند و توانستند برخى از بیماران بدحال را با این روش نجات دهند.

*اقدام نوین و جالب پزشکان بابلی

 این  تیم با طرح این روش و ارائه آن به کمیته تخصصى وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشکى توانست  برای اولین‌بار موافقت وزارت بهداشت را برای حمایت از این اقدام جلب کند.

*مکان؛ بیمارستان هاى تابع دانشگاه علوم پزشکى بابل/ نوع بیمار؛ دارای التهاب بالا

دکتر حمیدی درباره این اقدام نو که در شرایط بحرانی شیوع کرونا در بابل انجام شد، در گفت‌وگو با ما می‌گوید؛ من در بیمارستان شهید یحیی‌نژاد بابل برای کمک به این بیماران بدحال مشغول به فعالیت شدم، تحمل حال بد بیماران کرونایی در بخش مراقبت‌های ویژه برای من و همکارانم بسیار سخت بوده و هست، از این رو به دنبال راهکاری برای نجات جان این بیماران از مرگ بودیم.

*همفکری برای اجرای طرح هموپرفیوژن

پس از طی بررسی دریافتیم که طرح هموپرفیوژن که در دنیا برای کمک به  بیماران  بدحال وجود دارد، در دانشگاه علوم پزشکى اصفهان به منظور استفاده برای بیماران کرونایی مطرح شد، که به دنبال آن من و همکارانم هم که در بحث کرونا از لحاظ درمانى به دنبال راه نجاتى بودیم  به مطرح کردن این طرح در بابل برای اولین‌بار در قالب ویدیوکنفرانس به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکى شدیم.

وی در ادامه بیان می‌کند؛ وزارت بهداشت با این پروژه تحقیقاتى موافقت کرده و شرایط را براى ادامه روند کار مهیّا کرد.

*جزئیات کار روی بیماری برای انجام عمل هموپرفیوژن

در ابتدا در ویدئوکنفراس با وزارت بهداشت معرفى این روش و پروسه آن مورد موافقت قرار گرفت و پروسه کار  به این صورت  بود که بیمار بدحال با فاکتورهای التهابی بالا با انجام یک‌سری لوله‌گذاری و تعبیه مسیر، خون‌گیری شده و توسط فیلتر خاص مواد التهابی خون گرفته شده و دوباره به بیمار برگردانده می‌شود، بعد از هر بار انجام کار عوامل التهابى تحت آزمایش قرار می‌گیرد و در صورت نیاز این کار ادامه پیدا می‌کرد، گفتنی است در انجام این عمل نیازی به بیهوش کردن بیماران نیست.

*موفقیت در اجرای عمل هموپرفیوژن

دکتر حمیدی ادامه می‌دهد؛ که اینکار توانست جان چند بیمار بد حال را نجات دهد که از لحاظ آمارى حدود ۴۰ درصد موفقیت داشت، با توجه به تخصص همکاران و مطالعاتی که صورت گرفت تصمیم گرفتیم تا این روش نوین را اجرا کنیم.

وی اعلام می‌کند؛ در ۲۴ اسفند ماه ۹۷، بر روی اولین بیمار این روش انجام شد‌، چون بیماران مبتلا به کرونا نیاز به حمایت‌های تنفسی ویژه داشتند در اجراى این پروسه پرسنل آى سى یو تلاش زیادى کردند.

*پس از انجام ویدیو کنفرانس کار به مرحله اجرایى رسید

این متخصص بیهوشی بیان می‌کند؛ در یک جمع‌بندی این کار در ابتدا با مطرح شدن در ویدئو کنفراس از حالت عملی به یک پروژه ى تحقیقاتى تبدیل شد که می‌تواند در آینده به صورت مقاله و دستاوردهاى علمى ارائه گردد، خدا را شاکرم که به همراه همکاران زحمت‌کشم برای اولین بار در شهر بابل از اجرای این طرح رونمایی کردیم.

*از بین ۱۹ مورد اجرایی ۸ مورد موفق!

وی می‌گوید؛ این کار هنوز تحقیقاتی بوده و طبق آمار از بین ۱۹ مورد انجام شده ۸ مورد آن موفقیت‌آمیز بود و بهبود کامل بیماران را در پی داشت،  در حال حاضر این طرح تحقیقاتی و تأیید شده است، بنظر من روش خوبی بود و پاسخ‌گویی به عنوان روشى براى کمک به درمان موثر بود.

*تأیید وزارتخانه و کاهش هزینه‌ها 

البته قبل از تایید اجرای عمل هموپرفیوژن توسط وزارتخانه، هزینه‌های جانبی هم‌چون خرید فیلتر بسیار بالا و  بر عهده بیمار بود ولی خوشبختانه پس از تأیید وزارت بهداشت هزینه‌های جانبی اجرای آن توسط وزارتخانه پرداخت خواهد شد.

*انجام اختیاری عمل هموپرفیوژن 

دکتر حمیدی ادامه می‌دهد؛ اجرای این طرح برای بیماران در حالی صورت می‌گرفت که این روش براى همراهان بیمار به عنوان یه روش کمکى جهت نجات جان بیماران توضیح داده مى‌شد و با رضایت همراهان بیمار این عمل انجام می‌شد. 

این متخصص می‌گوید؛ یک مورد از بیماران که خانم جوانی بود اوضاع تنفسی خوبی نداشت و باید از ونتیلاتور استفاده می‌کرد پس از عمل هموپرفیوژن، سلامتی خود را به‌دست آورد، یکى از مطالب مهم در این روش انتخاب زمان مناسب براى شروع است.

 به گزارش فارس؛ کادر درمان با هدف نجات جان هموطنان با پذیرفتن ریسک بالای این کار اقدام به انجام عمل هموپرفیوژن آن هم برای بار اول در شهر بابل استان مازندران کردند که خوشبختانه موفق هم شدند، حمایت همه جانبه مسؤولان بدرقه راهشان خواهد شد.

 /۸۶۰۴۸/ج

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.