پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

احتمالا به این بیماری مبتلا هستید

0

مدیر شبکه بهداشت و درمان تنکابن گفت: فشارخون جز آن دسه از بیماری‌هایی است که علائم ندارد و به اصطلاح خاموش است اگر جدی گرفته نشود پیامدهای ناگواری را به دنبال خواهد داشت.

نیما نژادمقدم در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه بیماری فشارخون زمینه ساز بسیاری از عوارض حاد است، اظهار کرد: بیماری‌هایی نظیر سکته‌های مغزی، قلبی و دیالیز که مربوط به بخش‌های ویژه بیمارستان‌ها می‌شود عموماً ریشه در فشار خون دارد و حتی این بیماری می‌تواند به نابینایی نیز منجر شود.

وی تصریح کرد: سن شروع به ابتلای فشارخون از ۳۰ سال است، حدود یک سوم از جمعیت بزرگسالان کشور از فشارخون بالا رنج می‌برند و قریب به ۵۴ درصد از مردم دنیا نیز دچار بیماری فشارخون هستند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان تنکابن با هشدار به اینکه ۹۴ درصد مردم ایران در معرض خطر این بیماری قرار دارند، گفت: ۴۰ درصد افراد از بیماری خود اطلاعی ندارند، ۳۰ درصد مطلع هستند اما به دنبال درمان آن نیستند و ۲۴ درصد باقیمانده نیز درمان قطعی را تا مراحل انتهایی انجام نمی‌دهند.

نژادمقدم بیشترین علل مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی را فشارخون عنوان کرد و افزود: چاقی، کلسترول بالا، عدم تحرک بدنی مناسب، قندخون، مصرف دخانیات و الکل از عواملی است که می‌تواند باعث تشدید فشارخون شود.

وی تغذیه و رژیم غذایی مناسب همراه با ورزش را راهکارهای سلامت جسمانی دانست و خاطرنشان کرد: این بیماری ریشه در وراثت افراد نیز داشته و افراد مستعد با زمینه خانوادگی بیشتر در معرض ابتلاء قرار دارند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان تنکابن بیان کرد: رنج فشارخون نرمال برای میزان ماکزیمم یا سیستولیک ۱۲ و مینیمم یا دیاستولیک ۸ است که پایین‌تر از این ارقام در دسته بندی بیماران فشارخونی قرار نمی‌گیرد اما بیشتر از این مقدار در معرض خطر بوده و بیماران با فشارخون ۱۴ به روی ۹ باید به پزشک مراجعه کرده و مورد معاینه مستمر قرار گیرند.

نژاد مقدم با تاکید بر اینکه بیماران فشارخونی باید درمان را تا پایان عمر به طور منظم انجام دهند، تصریح کرد: بیماران با انجام دستورات پزشکی، ورزش و تغذیه سالم می‌توانند بیماری خود را کنترل کرده و بهبود بخشند بنابراین مصرف دارو در بیماران فشارخونی می‌تواند کاهش یابد اما به هیچ وجه درمان دارویی قطع نمی‌شود.

وی به اجرای طرح بسیج ملی فشار خون از ۱۸ خرداد تا ۱۵ تیرماه اشاره کرد و گفت: به دلیل نداشتن علائم در بیماران فشارخونی لازم است خانواده‌ها با مراجعه به مراکز بهداشت در مناطق محل سکونت از سلامت خویش اطمینان پیدا کنند که در مدت اجرای طرح همگانی این امکان برای تمامی هموطنان فراهم شده است.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.