پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

آغاز فصل عاشقی مرال‌ها

بانگ مرال ها با آغاز فصل گاوبانگی یا عاشقی گوزن‌ها در دل جنگل‌های هیرکانی طنین‌انداز شده است.

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه نیوز به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران اعلام کرد:مرال یا گوزن قرمز که در گویش مازندرانی به آن گاو کوهی (اشکار گو) نیز گفته می‌شود، گونه نماد جانوری مازندران و به بزرگترین پستاندار علفخوار از گونه‌های با شکوه جنگل‌های پهن برگ هیرکانی شمال است.

فصل گاوبانگی فرا رسیده وآغاز رقابت گوزن‌های نر جهت از میدان به در کردن سایر گوزن‌ها و در اختیار گرفتن قلمرو و بقای نسل بزرگترین گوزن ایران که با راهکار‌های مدیریتی مناسب جهت حفظ وحفاظت از این گونه با ارزش همراه است.

حفاظت مناسب از گونه با ارزش مرال و انجام اقدامات حفاظتی در مناطق جنگلی مازندران تنها با تلاش شبانه روزی محیط بانانی بدست می‌آید که با تمام وجود سعی دارند محیطی امن برای زاد و ولد این گونه با ارزش فراهم کنند.

از جمله این اقدامات برپایی چادر‌های گاوبانگی از اواسط شهریور تا اواخر مهرماه گشت وکنترل و نظارت مناطق زیستگاهی می‌باشد تا علاوه بر کوتاه کردن دست شکارچیان متخلف که با تقلید صدای گوزن سعی در شکار آن‌ها دارند اطلاعات لازم از وضعیت جمعیتی، زیستگاهی وپراکنش این گونه حمایت شده را نیز بدست آورند.

مرال یا گوزن قرمز به عنوان نماد تنوع زیستی مازندران از گونه‌های حمایت شده‌ای است که در جنگل‌های شمال از شمال غرب تا ارسباران و از شمال شرق تا بخش‌های از خراسان شمالی پراکنش دارد و مناطق جنگلی هزارجریب بهشهرو نکا، پناهگاه حیات وحش دودانگه وچهاردانگه، کیاسر ومحدوده امن منطقه حفاظت شده البرز مرکزی از مهم‌ترین زیستگاه‌های مرال در استان می‌باشد که در فصل گاوبانکی با برپایی ۳۰ چادر و استقرار محیط بانان در این چادر‌ها از ارتفاعات رامسر در غرب تا گلوگاه شرق استان را تحت پوشش وحفاظت دارند.

از همه دوستداران و علاقمندان به حیات وحش ومردم نواحی جنگلی وکوهستانی درخواست می‌شود تا هرگونه فعالیت و رفت وآمد غیرعادی را به ادارات حفاظت محیط زیست در سراسر استان گزارش دهند تا بدینوسیله بتوان حمایت همه جانبه‌ای جهت حفظ وحراست این گونه زیبا و بارازرش بعمل آورده و با حفظ داشته هایمان آن‌ها را برای نسل‌های بعد محافظت کنیم.
انتهای پیام/س

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.