پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

آغاز دوباره فعالیت بازار پرنده فروشی فریدونکنار

0

مشاهدات میدانی خبرنگار ایرنا نشان می دهد که بازار پرنده فروشی فریدونکنار امسال نه در جای قبلی و یا مکانی که قرار بود در حاشیه شهر در نظر گرفته شود ، بلکه در نزدیکی بازار ماهی فروشان کارش را آغاز کرده است.

بازار اصلی و سنتی پرونده فروشی فریدونکنار سال گذشته به دستور اداره کل محیط زیست و شورای تامین استان مازندران غیر قانونی خوانده و برچیده شد. این بازار چسبیده به بازار ماهی فروشان فعالیت داشت.

در بازدید خبرنگار ما مشخص شده است که بازار جدید اگر نه مانند قبل ولی در همین روزهای نخست مهاجرت پرندگان ضیافت رنگارنگی را برای خریداران لاشه پرندگان وحشی از خوتکا (پرلا) گرفته تا مرغابی ، کشتل و چنگر بساط کرده است.

اگر چه تعداد فروشندگان و همچنین تعداد لاشه هایی که امسال عرضه می شود کمتر از سال های گذشته است ، ولی محلی های می گویند هنوز بازار شکار داغ نشده است چون هم روند مهاجرت پرندگان کامل نشده و هم این که مردم محلی از کار کشاورزی فارغ نشده اند.

نکته جالب و قابل توجه در فعالیت دوباره بازار پرنده فروشی فریدونکنار ، قیمت نسبتا بالای لاشه های عرضه شده نسبت به سال های گذشته است . مثلا هر جفت لاشه پرنده چهارتایی حدود ۷۵ هزار تومان ، مرغابی ۷۵ تا ۱۵۰ هزار تومان و هر جفت خوتکا ۷۰ تا ۹۰ هزار تومان در بازار عرضه می شود.

فعالیت در عین ممنوعیت یا با نظارت ؟

آغاز به کار بازار فروش پرندگان شکار شده مهاجر و به تبع آن شکار مهمانان زمستان گذر درحالی است که حدود یک هفته پیش مدیرکل محیط زیست به ایرنا گفته بود : ” از نگاه زیست محیطی شکار پرندگان مهاجر درتمام نقاط استان برای فصل جاری نیز همچنان ممنوع است و با تمام نیروهای در اختیار برای پیشبرد این برنامه به میدان خواهیم آمد و در این مسیر از مردم و رسانه ها و به خصوص تشکل های مردم نهاد زیست محیطی که دغدغه نسبت به شکار بی رویه پرندگان دارند نیز دست یاری دراز می کنیم.”

حسینعلی براهیمی کارنامی افزود : در سال های اخیر با فرهنگ سازی مردمی و آگاه سازی افکارعمومی دیگر شکار بی رویه صرفا دغدغه محیط زیست نبوده و این روند شرایطی را ایجاد می کند تا بتوانیم برنامه های خود را تا حد زیادی پیش ببریم و به سمت توقف کامل شکار پیش برویم.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز مازندران به عنوان مدعی العموم هم به ایرنا گفته بود : مدعی العموم به عنوان مطالبه گر و ناظر همانند سنوات گذشته بر اجرای طرح ممنوعیت شکار نظارت خواهد داشت و با متخلفان نیز مطابق با قانون برخورد می کند، کما اینکه در سال گذشته نیز این کار انجام شد.”

با این حال فرماندار شهرستان فریدونکنار در باره آغاز فعالیت بازار پرنده فروشی این شهرستان به خبرنگار ایرنا گفت: از بازار جدید مطلع هستیم و فروش و همچنین شکار پرندگان با نظارت محیط زیست در حال انجام است. 

مهدی نصیری افزود : پیش از این توافقاتی با استانداری و محیط صورت گرفته است و فعالیت کنونی بر اساس آن انجام می گیرد و قانونی است. 

وی ادامه داد: بر اساس این توافق مقرر شد که دام های شکار پرندگان محدود شود که طبق آن هر شکارچی فقط می تواند یک کرس ، یک گذر، یک تور زمینی داشته باشد و ارتفاع دام هوایی نیز نسبت به گذشته کاهش یافته است. 

فرماندار فریدونکنار همچنین گفت : قرار است از امسال با حمایت از شکارچیان و صیادان پرندگان، آنها را به پرورش مرغابی تشویق کرده و رفته رفته شکار پرندگان را متوقف سازیم که در این باره وعده های خوبی از سوی استانداری مازندران داده شد.

بر اساس ماده ۲۵ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز ، شکار هر گونه پرنده مهاجر یا بومی و خرید و فروش زنده یا کشته آن ممنوع است.

در این قانون آمده است : هر کس بدون أخذ مجوز قانونی از سازمان حفاظت محیط زیست و عدم رعایت سایر ترتیبات پیشبینی شده در قوانین و مقررات به صدور حیوانات وحشی عادی، در معرض نابودی و کمیاب، انواع موجودات آبزی، پرندگان شکاری و غیرشکاری اعم از بومی یا مهاجر وحشی بهطور زنده یا غیرزنده و نیز اجزای این حیوانات مبادرت کند، یا در حین صدور و خارج نمودن دستگیر شود، هر چند عمل او منجر به خروج موارد مذکور از کشور نشود، به مجازات قاچاق کالای ممنوع محکوم می گردد. تعیین مصادیق این حیوانات بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست است.

مشاهدات خبرنگار ایرنا نشان می دهد که هیچ یک از فروشندگان پرنده در شهرستان فریدونکنار و حتی هیچ نقطه ای از مازندران دارای مجوز نیستند.

مجوز برای شکار پرندگان تنها در دوره خاصی از سوی محیط زیست آن هم فقط برای خود مصرفی صادر می شود. محیط زیست مازندران از آغاز ورود پرندگان زمستان گذران تاکنون مجوزی برای شکار آنان صادر نکرده است .

مجوز شکار این پرندگان معمولا اواخر آذر ماه صادر می شود و دارای دوره مشخص یک ماهه تا ۴۵ روزه است. همچنین هر شکارچی سهمیه خاصی برای شکار دارد.

آمارهای رسمی و غیر رسمی نشان می‌دهد سالانه بیش از یک و نیم میلیون بال پرنده زمستان گذران وارد استان مازندران می شوند. بیشترین میزان شکار پرندگان زمستان گذران نیز در شهرستان فریدونکنار به خاطر وجود چندین تالاب اتفاق می افتد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.