پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

آغاز خرید تضمینی گندم از کشاورزان مازنی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران از آغاز خرید تضمینی گندم از کشاورزان استان تا پایان پاییز ۹۴ خبر داد.

0

 

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه ساری به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، دلاور حیدرپور اظهار داشت: در راستای اجرای برنامه خرید تضمینی محصولات کشاورزی بر اساس مصوبه 7 مهرماه سال 93 هیئت وزیران، دستگاه مجری خرید تضمینی گندم در سال 94 شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران تعیین شده است.

وی به خرید تضمینی گندم معمولی و دوروم در سال زراعی 93-94 اشاره کرد و افزود: نرخ خرید تضمینی گندم معمولی و دوروم بر اساس 4 درصد افت مفید و 2 درصد افت غیر مفید به ترتیب هر کیلوگرم 11550 تا 11880 ریال است.

 

به گفته حیدرپور، میزان حداکثر افت مفید 10 درصد، افت غیر مفید 7 درصد و حداکثر رطوبت 12 درصد به جز استان‌های شمالی گیلان، مازندران و گلستان و برخی از شهرستان‌های استان اردبیل و حوزه لردین و کالپوش از شهرستان استان سمنان که دارای شرایط خاص آب و هوایی هستند، حداکثر تا 14 درصد قابل قبول است.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران ادامه داد: حداکثر سن زدگی تا دو درصد خارج از افت قابل قبول است.

 

وی افزود: حداکثر دانه‌های سیاهک زده و تخم علف‌های هرز سر شکافته تا میزان 4 درصد قابل قبول بوده و خارج از افت محاسبه می‌شود.

 

حیدرپور با بیان اینکه گندم برای خرید تضمینی باید عاری از هر نوع آفت زنده باشد، گفت: گندم‌های کپک زده، فاسد، قارچی و آفات انباری و آغشته به سم و گازوییل قابل تحویل نیست.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران خاطرنشان کرد: مراکز خرید موظف هستند، گندم دوروم خریداری شده را به صورت مجزا از گندم معمولی تا زمان تحویل، نگهداری و نسبت به حمل گندم دوروم خریداری شده به سیلو یا انبار تعیین شده برای آن اقدام کنند.

 

وی ادامه داد: در صورت بروز اختلاف نظر در مورد گندم معمولی و دوروم نظر کارشناس جهاد کشاورزی منطقه ملاک عمل قرار خواهد گرفت.

 

حیدرپور، زمان خرید گندم را در سطح کشور از ابتدای فروردین ماه تا پایان آذرماه اعلام کرد و افزود: تمدید مدت زمان خرید به درخواست استان‌ها و تایید کمیته خرید کشور بستگی دارد.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران یادآور شد: آمار خرید و موجودی گندم به صورت هفتگی و استانی به قائم مقام وزیر در امور بازرگانی و معاونت برنامه ریزی و اقتصادی، امور زراعت و دفتر مجری طرح گندم ارسال می‌شود.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.