پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

آغاز برداشت گردو در مناطق جنوبی مازندران/ قدمت درختانی که به ۲۰۰ سال می‌رسد

برداشت گردو در مناطق جنوبی مازندران نوید ظرفیت بسیار مناسب برای توسعه و پرورش گردو در این منطقه را می‎دهد.

0

 

پایگاه خبری چهاردانگه: کشاورزان مناطق جنوبی مازندران این روزها در حال برداشت گردو هستند.

هوای این مناطق تقریبا سرد و خشک است و فصل سرد در این منطقه تا حدودی طولانی، تابستانی کوتاه و خنک دارد.

فصل سرد سال در این منطقه از اوایل مهرماه شروع و تا پایان اردیبهشت سرما در منطقه حکمفرما است.

از گذشته‌های دور تاکنون به دلیل حاکم بودن هوای سرد  درختان گردوی بزرگی در روستاهای منطقه وجود دارد که سن برخی از درختان گردو به بالاتر از ۲۰۰ سال هم می‎رسد.

بیشتر درختان گردو از نوع سنتی است و صاحبان درختان گردو اراضی گردو کاری شده را از پدران و پدر بزرگان خویش به ارث بردند.

 

زمان محصول دهی درختان گردو سنتی بعد از کاشت حدود ۷ تا ۱۰ است، به دلیل طولانی شدن زمان برداشت گردو در حال حاضر کمتر افرادی حاضر به کاشت این گونه از درخت می‌شوند ولی کیفیت محصول تولید شده بسیار مناسب و طرفداران زیادی دارد.

گردوهای برداشت شده برای مصرف اهالی منطقه و گاهی هم سوغاتی توزیع می‎شود از طرفی صاحبان گردو در زمان تقسیم ارث و میراث درخت گردو را به کسی که درخت در زمین فرد ارث برنده قرار داد واگذار نکردند از محصول یک درخت گردو ممکن است حتی ۱۰۰ نفر بهره ببرند.

گاهی با جمع شدن افراد فامیل در روز برداشت گردو می‎توان به قرابت فامیلی آنها پی برد، در سال‌های گذشته برداشت محصول گردو مراسم خاص خودش را داشت ولی در این سال‌ها این گونه مراسم دورهمی کمتر شده و حتی در برخی از روستاها دیده نمی‎شود.

 

اما با این وجود به صورت طبیعی در هر روستا بیش از ۱۰۰ درخت گردو کاشت سنتی وجود دارد که هر ساله بستگی به شرایط آب و هوایی محصول به بار می‌نشیند.

در سال‌های اخیر درختچه‌های گردو تغییر ژنتیک داده شده در برخی از باغ‌ها و اراضی کشاورزی کاشته شده، تعدادی از این گردوها به محصول رسید ولی به کیفیت گردو درخت‌های قدیمی و مسن نمی‎رسد.

ریشه برخی از درختان گردو به دلیل قدمت طولانی که دارند به چشمه‌های آب شرب و حتی چشمه‌های طبیعی وصل شد که راز ماندگاری این درختان محسوب می‎شود.

به نظر می‎رسد با توجه به اقلیم مناسبی که در این منطقه برای کاشت گردو وجود دارد، سرمایه‌گذاری برای کاشت این محصول با حمایت‌های لازم می‌‏تواند این منطقه را به عنوان قطب گردو کاری معرفی کرد، اقدامی که در استان سمنان و در مجموعه بزرگ کاشت در شهمیرزاد انجام شده است./فارس

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.