پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

مازندران| ایران در حوزه صادرات محصولات کشاورزی موفق نبوده است

0

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ساری، علی محمد شاعری صبح امروز در همایش بین المللی توسعه صادرات از طریق دریای خزر اظهار داشت: ایران اسلامی در شرایط جدید بنا دارد با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی، گام‌های اساسی را در زمینه توسعه صادرات بردارد و با توجه به ظرفیت‌های کشور در بخش کشاورزی، فنی و مهندسی، ساختمان و حوزه‌های مختلف مربوط به امنیت غذایی نیز موثر بوده است.

وی افزود: حمل و نقل دریایی بهترین ظرفیت برای توسعه صادرات محصولات ایران برخوردار بوده و اکنون علی‌رغم اینکه در حوزه تولید موفق هستیم در حوزه صادرات و تولیدات صادرات محور موفق نیستیم و تولید صادراتی قابل رقابت با محصولات خارجی نیست.

عضو کمیسیون آب، کشاورزی و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه 120 میلیون تن میزان تولیدات محصولات کشاورزی کشور بوده که در بسیاری از محصولات کشاورزی در دنیا سرآمد هستیم، تصریح کرد: به لحاظ بسته‌بندی محصولات برای ارتقا صادرات باید تلاش کنیم.

شاعری با بیان اینکه در بودجه 97 بالغ بر 1500 میلیارد تومان از سوی مجلس به عنوان مشوق صادراتی تصویب کرده است، افزود: اتاق بازرگانی استانهای شمالی و استانداران شمالی باید از این تسهیلات برخوردار شوند.

وی با اشاره به اینکه 20 درصد سرمایه صندوق توسعه سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی به صادرات محصولات کشاورزی اختصاص یافته است، گفت: بنا داریم به‌‌زودی سیستم پیشرفته حمل و نقل رو رو را در بندرامیرآباد بنا کنیم و شبکه‌های حمل و نقلی خود را در منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد به اتمام می‌رسانیم.

شاعری از سرمایه‌گذاری 6 هزار میلیارد تومانی تاکنون در بندرامیرآباد خبر داد و گفت: بزودی اداره گمرک برای تسهیل صادرات و رفع موانع صادراتی در بندر امیرآباد ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه شبکه حمل و نقل ریلی از تهران – شمال ظرف 40 ماه صورت می‌گیرد و بیشترین خدمت را به حمل و نقل دریایی خواهد کرد، تصریح کرد: شرق مازندران به عنوان منطقه صنعتی شناخته شده و زمین در بندر امیرآباد و شرق استان محدودیت نداریم و آماده توسعه صنعتی است.

نماینده مردم شرق مازندران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری جدی در حوزه پتروشیمی، صنایع و پالایشگاه در بندرامیرآباد در حال انجام است، گفت: امیدواریم بتوانیم با توسعه زیرساخت‌ها در بندر امیرآباد شاهد جهش‌های بزرگ اقتصادی در دریای خزر باشیم.

وی با بیان اینکه بهره‌برداری از درختان سرپا ممنوع شده است، افزود: باید چوب مورد نیاز خود را از کشورهای همسایه تامین کنیم و بنابراین منطقه ویژه امیرآباد ظرفیت خوبی بوده و اقتصادی ترین شبکه حمل و نقل برای صادرات و واردات است.

شاعری با اشاره به اینکه منطقه اقتصادی امیرآباد پیشگام توسعه صادرات مازندران و استانهای شمالی است تصریح کرد: زیرساخت‌های منطقه ویژه امیرآباد به تنهایی با مناطق آزاد دیگر کشور برابری می‌کند.

وی بیان کرد: منطقه امیرآباد سبب رونق اشتغال، صادرات و تجارت کشورهای دریای خزر می‌شود.

قاسم احمدی لاشکی نماینده مردم نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی نیز اظهار داشت: خزر در این همایش قدری مظلوم واقع شده است و حدود 700 کیلومتر طول مسیر دریای خزر در شمال کشور است.

وی افزود: همایش تجارت و گردشگری به‌زودی در غرب مازندران برگزار می‌شود تا شاهد استفاده از ظرفیت‌های نهفته بندر نوشهر نیز باشیم.

 /ح

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.