پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

گلایه مردم روستاهای اطراف چهاردانگه در استان سمنان در مورد زباله

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از فارس از سمنان، در کنار مردم بودن و بیان دغدغه‌های آنان همواره یکی از رسالت‌های بزرگی است که رسانه‌های متعهد باید پیگیر آن باشند؛ مردم امروز حرف‌های زیادی برای گفتن دارند و رسانه‌ها می‌توانند رافع مشکلات باشند.

یکی از چالش‌های بزرگ روستاهای مرزی سمنان که مدتی سوژه رسانه‌های سمنان و دوباره رها شد، تعاملات دوجانبه با استان‌های همسایه است.

دپوی غیراصولی زباله و نابودی باغات

معضل دپوی غیراصولی زباله در سال‌های اخیر از چالش‌های بزرگ روستاهای مرزی سمنان بوده است که در اثر کم‌کاری و بی‌توجهی مسؤولان مازندران در انتقال زباله‌های تولیدی مردم این استان به حومه روستاهای مرزی سمنان، سال‌هاست این زباله‌ها در نقطه مرزی سمنان و مازندران دپو می‌شود.

دود انتقال حجم زیادی از زباله در روز به منطقه گویچاله و دپوی غیراصولی آن در نقطه مرزی سمنان و مازندران به چشم مردم می‌رود و منجر به آلودگی آب‌های زیرزمینی روستاهایی از سمنان شده است و به گفته اهالی روستاها، محصولات باغات آنان نیز در معرض نابودی است.

صفر تقی‌زاده، عضو شورای روستای اگره از دوندگی 11 ساله‌اش برای رفع این مشکل به فارس می‌گوید و از اینکه تابه‌حال به نتیجه مطلوبی در این بحث نرسیده است.

وی می‌گوید: ارابه‌های مرگ همچون گذشته مقتدرانه می‌آیند و سرزمین، آب، خاک و محصولات کشاورزی‌مان را به کام مرگ می‌برند.

این عضو شورای روستای اگره که یکی از دوستداران و حامیان محیط‌زیست است، مدعی می‌شود: حاضر است برای حفظ روستا و محیط‌زیستش از جانش نیز مایه بگذارد و در این سال‌ها نیز هزینه زیادی برای رفع این معضل کرده است.

می‌گویند از آب شرب روستا استفاده نکنید!

این عضو شورای روستای اگره از وجود مستندات زیادی درباره آلودگی آب‌های روستاهای مرزی سمنان و از هشدارهای پیاپی شبکه بهداشت دامغان مبنی بر استفاده نکردن از آب شرب می‌گوید.

تقی‌زاده اظهار کرد: مستندات قابل ارائه زیادی درباره وجود فلزات سنگین و مهلک در دست داریم که هیأت‌های یک نفره و سه نفره با آنالیز کردن آب، آن را اعلام کردند.

وی بیان کرد: دپوی انبوه و غیراصولی زباله علاوه بر اینکه رغبت جوانان را به کشاورزی کم کرده است، مهاجرت آنان به شهرها را به دنبال داشته و در فصل‌های بهار و تابستان که روستا شاهد بازگشت مهاجران به روستا بود، هم دیگر این اتفاق نمی‌افتد و روستا خالی از سکنه است.

تقی‌زاده با ابراز تأسف از انتقال این حجم از زباله که به گفته وی، بیش از 400 تن در روز و شامل زباله‌های بیمارستانی، عفونی، کشتارگاهی و خانگی است، ادامه می‌دهد: انتقال و دپوی این حجم از زباله علاوه بر بوی شدید تعفن، زیاد شدن حشره‌ها، موش، کلاغ و حیوانات خانگی را به دنبال داشته است.

ازدیاد سگ‌های هار و حمله بی‌رویه گرگ‌ها

این عضو شورای روستای اگره از زیاد شدن سگ‌های هار و حمله بی‌رویه گرگ‌ها نیز گله‌مند و شاکی است.

او از استفاده آب آلوده در یک واحد مرغداری اگره که 200 هزار عدد جوجه‌ریزی دارد، می‌گوید و از اینکه برای سر پا نگه ‌داشتن این واحد تولیدی، عوامل آن به ناچار مجبور به استفاده از این آب با حجم آلودگی بالا هستند.

تقی‌زاده همچنین از تصادفات جاده‌ای در اثر نشت شیرابه در سطح جاده‌ها گفت و اینکه با کوچک‌ترین شبنم، جاده لغزنده و قدرت کنترل خودرو از رانندگان سلب می‌شود.

وی از استاندار سمنان خواست تا مشکلات دپوی غیراصولی زباله در مرز استان‌های سمنان و مازندران را بررسی کرده و به این معضل عظیم پایان دهد.

این عضو شورای روستای اگره می‌گوید: عاجزانه تقاضا دارم جلوی این مرگ تدریجی را بگیرید.

ورود مسؤولان سمنان برای چاره‌اندیشی/ سخنان استاندار سابق سمنان

خبرگزاری فارس سمنان که حامل پیام روستاییان طی چند گزارش بوده و برای چندمین بار خواسته به‌حق روستاییان مرزی سمنان را فریاد زده، تا حدودی در ورود مسؤولان سمنان برای چاره‌اندیشی این معضل نیز موفق بوده است.

محمدرضا خباز، استاندار سابق سمنان که مشکل دپوی زباله مدت‌ها در زمان تصدی مسؤولیت وی در استان سمنان رخ داده است، منبع گفت‌وگوی فارس شد تا شاید امروز راحت‌تر و به دور از مسائل و ملاحظات سیاسی بتوان این مشکل را با وی واکاوی کرد.

وی با اعلام اینکه استانداری سمنان به این مسأله ورود کرده بود، گفت: حتی در زمانی که در نهاد ریاست‌جمهوری ایفای مسؤولیت می‌کردم و پیش از محول شدن وظیفه استانداری سمنان، معرف یک مجموعه سرمایه‌گذار از اسپانیا به مسؤولان مازندران بودیم که حاضر بودند در صورت حمایت شهرداری‌ها، این تهدید را به فرصت تبدیل کنند.

استاندار سابق سمنان با بیان اینکه آن زمان تیم سرمایه‌گذاری را معرفی کردیم و اکنون نیز این مسأله در حال پیگیری است، اضافه کرد: بحث تسریع در کار در میان است و باید پیگیر سرعت بخشیدن به کار بود.

خباز ادامه داد: تصمیم گرفته شده بود در مرز استان سمنان محدودیت ایجاد کنیم تا با این کار مسؤولان مازندران نیز پیگیر قضیه سرمایه‌گذاری و تبدیل آن به برق باشند.

وی با بیان اینکه تا زمانی که خیال مسؤولان مازندران بابت این مسأله راحت باشد که می‌توانند زباله را به استان دیگر ببرند، کمتر به فکر می‌افتند و به همین روند ادامه خواهند داد، گفت: در وهله اول، محدودیت خود را به نگهبانان محیط‌زیست اعلام کردیم که اجازه ندهند تا زباله در این مکان دفع شود تا آنان نیز برای تبدیل تهدید به فرصت، نقشه خود را از طریق سرمایه‌گذاران عملیاتی کنند.

استاندار سابق سمنان با بیان اینکه یکی از معضلات امروز استان‌هایی که با کمبود زمین مواجه‌ هستند و از آن رنج می‌برند، وجود زباله‌هاست، اضافه کرد: خوشبختانه این مشکل در دنیا حل شده و امروز زباله تهدید نیست و به شرطی که استفاده درست از آن شود، یک فرصت نیز محسوب می‌شود.

خباز خاطرنشان کرد: باید تلاش کرد تا از این تهدید به سمت فرصت‌سازی رفت و به نفع احسن استفاده کرد.

کوه زباله در گویچاله

به گزارش فارس؛ منابع محلی هنوز از تردد ارابه‌های مرگ و انتقال حجم وسیع زباله به منطقه گویچاله می‌گویند و حتی از وضع دپویی که اکنون غیراصولی‌تر و تبدیل به کوه زباله شده است، گله‌مندند.

مردم روستاهای درگیر که در گفت‌وگوهایی، خبرگزاری فارس استان سمنان را تنها یاور و حامی خود تلقی می‌کنند، همچنان تقاضا دارند برای رساندن صدای اعتراض آنان تا کسب نتیجه مطلوب در کنار آنان باشیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.