پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

تعطیلی تور بین‌المللی دوچرخه‌سواری خزر 4 ساله شد

0

ایسنا میزبان سیدتقی خدادادی دبیر و سرپرست سابق هیات دوچرخه سواری مازندران بود. وی متولد 1338 با چهار دهه فعالیت در رشته دوچرخه سواری است که از سال 56 در این رشته شروع به فعالیت کرده و تا مرداد ماه 96 آخرین روزهای کاری وی در این رشته بود.

خدادادی سابقه دوچرخه سواری به مدت 9 سال در تیم های مختلف استانی، مربی تیم دوچرخه سواری مازندران، مربیگری ملی، مربی تیم ملی در مسابقات دوچرخه سواری قهرمانی آسیا در تهران، دبیر هیات دوچرخه سواری استان مازندران به مدت 17 سال، سرپرست هیات دوچرخه سواری مازندران به مدت سه سال را در کارنامه خود دارد.

شاید روایتی که خدادادی مردی با ریش و محاسن سفید از تعطیلی تور دوچرخه سواری داشته باشد را کمتر شنیده باشیم زیرا آخرین تور در دوره حضور وی در این هیات رقم خورد و پس از آن دیگر برگزار نشد. تیم جدید فدراسیون و هیات دوچرخه سواری مازندران دیگر انگیزه ای برای برگزاری این رقابت نداشتند تا برای همیشه چراغ این ورزش در استان خاموش بماند.

تقی خدادادی می گوید: این تور از سال 72 به مدت 20 سال و از زمان علی ذبیحی ریاست وقت هیات دوچرخه سواری مازندران و با موافقت قادری مدیرکل وقت ورزش مازندران شروع به کار کرد. مسیر این مسابقات از شهرستان رامسر تا گنبدکاووس و بالعکس بود که به صورت داخلی و در رده بزرگسالان برگزار می شد. پس از آغاز چند دور از مسابقات، از کشورهای حوزه دریای خزر مانند قزاقستان، ازبکستان، آذربایجان و ترکمنستان برای حضور در این مسابقات دعوت شد که البته آن زمان هم هنوز این مسابقات به صورت تور برگزار نشده بود.

دبیر سابق هیات دوچرخه سواری مازندران ادامه می دهد: با پیشنهاد صباغ زاده دبیر وقت فدراسیون دوچرخه سواری به دلیل ظرفیت های مناسب مازندران، آب و هوای خوب، داشتن جاذبه های متنوع، جاده های مناسب و برگزاری تورهای بزرگسالان در نقاط دیگر کشور این مسابقات به صورت تور مازندران و در رده سنی جوانان برگزار شد. در دوره بزرگسالان تیم مازندران عناوین خوبی به دلیل حضور ورزشکاران سطح بالا در این رقابت ها حاصل شد، با برگزاری تور جوانان هم تیم های شرکت کننده افزایش پیدا کردند و هم عناوین خوبی برای تیم مازندران به دست آمد.

وی به شیوه برگزاری این رقابت ها اشاره می کند و می گوید: ابتدا مسابقات تور به این صورت بود که دوچرخه سواران شهر به شهر رفته و در محل اسکان، شهر میزبان موظف بود که بخشی از هزینه های اسکان و پذیرایی را پرداخت کند و مابقی آن بر عهده اداره کل تربیت بدنی استان بود تا هزینه ها را تامین کند اما تامین هزینه ها نیز بسیار مشکل بود. دو دوره از تور به صورت متمرکز برگزار شد که محل اسکان در مرکز استان بود. این دوره ها به صورت مناسب برگزار و مبلغ 158 میلیون تومان هزینه داشت.

سرپرست سابق هیات دوچرخه سواری مازندران تصریح می کند: در دوره بیستم تور، مسیر  مسابقات از رامسر شروع شده و در ادامه به سمت کلاردشت و در مرحله آخر از نور به سمت عمارت شهرداری ساری به طول 120 کیلومتر برگزار شد و پس از اتمام مسابقات که قرار بود مراسم اختتامیه برگزار شود با مخالفت مدیرکل سازمان تربیت بدنی مازندران به دلیل عدم حضور رئیس فدراسیون وقت دوچرخه سواری، مراسم اختتامیه لغو شد.

خدادادی ادامه می دهد: پس از لغو مراسم اختتامیه، تیم های خارجی به دلیل کسب مقام در انتظار جوایز خود بودند که به دلیل عدم تامین جوایز از سوی اداره کل این تیم ها از مراجعت به کشورهای خود سرباز زدند و با کشمکش های فراوان و با امضای تفاهمنامه ای مابین ناظر فدراسیون بین المللی دوچرخه سواری، ناظر فدراسیون دوچرخه سواری ایران، نماینده اداره کل و هیات دوچرخه سواری قرار بر این شد که با تامین اعتبار، جوایز تیم های برنده برای آنها ارسال شود.

دبیر سابق هیات دوچرخه سواری مازندران یادآور می شود: با رفتن سعادتمند مدیرکل وقت سازمان تربیت بدنی مازندران و پس از برگزاری بیستمین دوره تور دوچرخه سواری، حبیب حسین زادگان مدیرکل فعلی جای او را گرفت که وی با انبوهی از بدهکاری مالی در رابطه با تور مازندران رو به رو شد که یک مبلغ 88 میلیون تومان بابت هتل هایت چالوس بود و 40 هزار دلار بابت جوایز دلاری بود که چک های آن را عبدالهی رئیس هیات وقت دوچرخه سواری امضا کرده بود.

خدادادی ادامه می دهد: در حالی که بابت این چک قرار بود منزل شخصی عبدالهی رئیس وقت هیات دوچرخه سواری مصادره شود اما با پرداخت مبالغی از سوی وزارت ورزش و اداره کل و با جلسه ای با حضور بنده، عبدالهی رئیس وقت هیات دوچرخه سواری مازندران، حسین زادگان مدیرکل ورزش و جوانان مازندران، قمری رئیس وقت فدراسیون دوچرخه سواری و مناف هاشمی معاون وزیر، این مشکل برطرف شد.

وی می گوید: پس از آن مشکلات به وجود آمده و بعد از سال 92 جلسه ای برگزار شد و قرار بر این شد که با برآورد انجام شده هزینه تور توسط هیات دوچرخه سواری، اداره کل ورزش مازندران و فدراسیون دوچرخه سواری تامین شود اما فدراسیون در پی این بود که استان مازندران به دلیل میزبانی از مسابقات باید تمام هزینه ها را پرداخت کند.

سرپرست سابق هیات دوچرخه سواری مازندران خاطرنشان کرد: تور مازندران در رده سنی جوانان به عنوان یک تور بین المللی در تقویم مسابقات جهانی ثبت شد اما این تور تا بیستمین دوره و تا سال 92 بیشتر دوام نیاورد و با حضور حسین زادگان دیگر تور دوچرخه سواری مازندران برگزار نشد.

خدادادی دلیل عدم برگزاری تور بین المللی دوچرخه سواری مازندران را بی انگیزگی مدیرکل می‌داند و می‌گوید: عمده ترین دلیل عدم برگزاری تور مازندران بی انگیزه بودن شخص مدیرکل نسبت به این مسابقات است. ورزش مازندران همیشه از برترین های ورزش کشور بوده، اما در ارزیابی اخیر صورت گرفته، ورزش مازندران دارای رتبه زیر 5 بود که یکی از علت های رتبه پایین ورزش مازندران مربوط به عدم برگزاری تور دوچرخه سواری است چراکه برگزاری تور بین المللی از امتیاز خاصی در ارزیابی برخوردار است.

این دوچرخه سوار پیشکسوت مازندرانی خاطرنشان می کند: در حالی که به مدیرکل ورزش مازندران پیشنهاد شد تا تور دوچرخه سواری را مانند سنوات گذشته به شکل شهر به شهر برگزار کند تا از بار مالی اداره کل کم شود اما باز هم قبول نکردند که این امر نتیجه بی ذوقی شخص مدیرکل است.

رئیس سابق هیئت دوچرخه سواری مازندران با اشاره به اینکه نقش فدراسیون در برگزاری تور بسیار بااهمیت است گفت: قمری رئیس فدراسیون  دوچرخه سواری در حالی که مدیرکل ورزش استان مرکزی و اهل این استان بوده اند، تور دوچرخه سواری استان خود را تعطیل کردند و به دنبال آن، تور استان‌های کرمان و سیستان و بلوچستان تعطیل شده است.

خدادادی افزود: در حال حاضر تنها تور بین المللی که در ایران برگزار می شود تور آذربایجان است و هیچ تور دیگری در کشور وجود ندارد. رئیس فدراسیون کنونی دوچرخه سواری هیچ جلسه ای با روسای هیات های استانی و یا مدیران کل نگرفته است، با عدم استقبال مدیرکل ورزش و جوانان مازندران و عدم پیگیری فدراسیون دوچرخه سواری، تور بین المللی مازندران تعطیل شده و این در حالی است که از میان ورزشکاران این تورها استعدادهای ورزشکاران مشخص می شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.