پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

چهاردانگه زیر آوار زباله / گره‌کور در بهره‌برداری از زباله‌سوز ساری

0

پایگاه خبری چهاردانگه:محدودیت‌های مکانی در ساری و شهرهای اطراف برای انتقال مکان دفن زباله و بحرانی شدن وضعیت چهاردانگه مسئولان را برآن داشت تا فکر چاره‌ای برای این معضل داشته باشند. احداث نیروگاه زباله سوز راه حلی بود که برای این مشکل پیشنهاد شد.

نیروگاه زباله سوز از پروژه‌های مصوب سفر هیات دولت دهم به مازندران در سال 90 بود که با حضور رئیس وقت سازمان محیط زیست کلنگ زنی شد.

با وجود کلنگ زنی این پروژه درآن سال، طرح مطالعات زیست محیطی آن درسال 93 به تایید سازمان محیط زیست رسید و عملیات اجرایی آن نیز شروع شد.

در تعهد اجرایی پروژه در سال 93 زمان افتتاح زباله سوز تا پایان سال 96 اعلام شده اما با توجه به پیشرفت کند فیزیکی نیروگاه بعید به نظر می رسد که زباله سوز تا پایان امسال نیز مورد بهره برداری قرار گیرد .

درحالی که وضعیت چهاردانگه یعنی همان مرکز دپو زباله‌های ساری از لحاظ زیست محیطی به دلیل عدم دفن صحیح زباله، دپوی فراتر از گنجایش مکان دفن و سرازیر شدن شیرابه های زباله‌های دپوشده در وضعیت اورژانسی قرار گرفته است باید چاره ای در این زمینه اندیشیده شود.

محمدرضا نوریان رئیس شورای بخش چهاردانگه ساری در گفت وگو با ایسنا از وضعیت بحرانی چهاردانگه بر اثر دپوی بیش از اندازه زباله در این مکان و رسوخ شیرابه‌های خطرناک به سفره‌های آب زیرزمینی می گوید و می افزاید: 12سال پیش به دلیل برگزاری مسابقات جام جهانی کشتی مسئولان وقت از شورای چهاردانگه تقاضا کردند که به مدت سه ماه زباله‌های ساری به چهاردانگه انتقال یابد تا بعد از جام جهانی زباله ها را به مکان دیگری انتقال دهند اما این سه ماه، 6ماه دیگر هم تمدید شد و تا امروز خبری از انتقال زباله ها به مکان دیگری نشد. 

وی خاطرنشان می کند: زباله در چهاردانگه بلای جان ساکنان آن منطقه شده است زیرا طبق اصول دفن زباله، زباله ها باید 20کیلومتر از مکان مسکونی فاصله داشته باشند حال آنکه مکان دفن زباله تنها هفت کیلومتر با جاده اصلی فاصله دارد به علاوه محل دفن زباله در ارتفاع قراردارد و با هر بار بارندگی، شیرابه های ناشی از زباله ها به جاده ها سرازیر شده و موجب لغزندگی و تصادفات بسیار در این منطقه می شوند .

رئیس شورای بخش چهاردانگه ساری یادآور شد: با تلاش های صورت گرفته و طی جلساتی با مسئولان ذیربط قرار برآن شد تا چهار ماه دیگر دستگاه زباله سوزی که از سال 93 به تایید سازمان محیط زیست رسید به بهره برداری برسد و اگر بازهم وعده های مسئولان پوشالی باشد مردم چهاردانگه برای احقاق حق خود مجبور به روش های دیگری می شوند .

علیرضا عظیمی عضو انجمن حافظان محیط زیست چهاردانگه نیز در گفت گو با ایسنا از آلوده بودن سفره های زیرزمینی منطقه چهاردانگه خبر می دهد و می گوید: هر تن زباله 500 لیتر شیرابه تولید می کند با توجه به تولید 500 تن زباله در ساری، مقدار تولیدی شیرابه زباله های دپوشده درچهاردانگه برابر است با آب های جمع شده در پشت سد شهید رجایی که تمامی این شیرابه ها به زیرزمین نفوذ کرده و طی آزمایشاتی که از آب های منطقه صورت گرفته شده، آلودگی آب های زیرزمینی و چشمه های منطقه محرز شده است . 

وی بیان می کند: “باداب سورت”مهم ترین و بی نظیرترین جاذبه گردشگری مازندران به دلیل نزدیکی با مکان دفن زباله بوی تعفن گرفته است و این عامل می تواند در آینده ای نزدیک منجر به کاهش ورود گردشگران به این منطقه شود .

این عضو انجمن حافظان محیط زیست چهاردانگه معتقد است: انتقال زباله به مکان دیگر، تنها نقطه ای دیگر از این خطه سبز را آلوده می کند؛ تنها راه حل شاید همان احداث زباله سوز باشد که آن هم با وعده های توخالی مسئولان معلوم نیست چه زمانی به بهره برداری برسد .

وی می گوید: اگر قرار است زباله سوز تا چهار ماه دیگر به بهره برداری برسد پس چرا پیمانکاران درحال خاکبرداری چاله ای به عمق2000متر مربع با ارتفاع25برای دفن زباله هستند؟

محمد خندان یکی از ساکنین منطقه چهاردانگه ساری در گفت وگو با ایسنا جانمایی دفن زباله های ساری را غیرکارشناسایی می داند و می گوید: زباله های ساری دفن اصولی نمی شود بلکه به صورت غیرکارشناسانه دپو می شود و فاجعه آنجا بروز می یابد که در میان زباله های دپو شده زباله های عفونی و کشتارگاهی که با شرایط خاصی باید دفن شود یافت می شود . 

خندان یادآورمی شود: شیرابه زباله ها بسیار خطرناک است و حال آن که در منطقه چهاردانگه استخرهایی بزرگ از شیرابه تشکیل شده و می تواند در آینده ای نه چندان دور فاجعه ای زیست محیطی را به باربیاورد .

وی معتقد است: اگر شیرابه ها تصفیه نشود رسوخ آلودگی به آب های زیر زمینی و چشمه های “پشت کوه” تا “ساری ” دور از ذهن نیست .

  به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا ، دغدغه های طلای کثیف اما متعفن ساری و گره کور زباله سوز در حالی ادامه دارد که مهدی عبوری شهردار ساری در یازدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر ساری با اشاره به صرف هزینه ای حدود 56میلیارد تومانی بابت احداث نیروگاه زباله سوز از پیشرفت50درصدی زباله سوز ساری خبر داد. هرچند شهردار ساری در این میان قول داده تا بدون وقفه کار احداث زباله سوز انجام گیرد اما “سال خوش از بهارش پیداست” و 50درصد پیشرفت در سه سال حکایت از سر دراز این قصه دارد و کابوس زباله به این زودی ها دست از سر مردمان چهاردانگه برنمی دارد .

گزارش سارا ربیعی خبرنگار ایسنا مازندران

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.