پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

چهار هزار هکتار از اراضی شیبدار ساری، مستعد کشت گل محمدی

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از صداوسیما ، مازندران، رویشگاه اصلی بسیاری از گونه‌های دارویی با ارزش است که قابلیت کشت و کار در اراضی شیب‌دار را دارد که این گونه‌های دارویی در شرایط طبیعی و با بارندگی مختصر رشد می‌کند که می‌تواند با کشت اصولی آنها، تولید و مصرف داخلی و صادرات آن افزایش پیدا کند.

گل محمدی از جمله گیاهانی است که در ارتفاعات بهترین عملکرد را دارد و بنابراین وزارت جهاد کشاورزی هم ،توسعه کشت آن در مناطق شیب‌دار و کم‌بازده را دنبال می‌کند.

در حال حاضر به‌دلیل افزایش جمعیت و برای استفاده بهینه از اراضی ضروری است کشت گل‌محمدی به‌طور جدی در دستور کار قرار گیرد.

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ساری دراین باره گفت: برای تغییر الگوی کشت در اراضی شیبدار و جلوگیری از فرسایش خاک، امسال در 41 هکتار از اراضی مناطق دودانگه و چهاردانگه شهرستان ساری، گل محمدی کشت شد.

فرزین فرهادی ادامه داد: برای تحقق سیاست های تولید و اشتغال در روستاها برای جلوگیری از مهاجرت روستا به شهر و افزایش درآمد روستاییان، کشت گل محمدی و برخی گیاهان دارویی دراین شهرستان توسعه یافته است.

وی با بیان اینکه تاکنون 91 هکتار از مناطق بالادست این شهرستان به کشت گل محمدی اختصاص داده شد، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در مناطق بالادست و کوهستانی این شهرستان چهار هزار هکتار اراضی شیبدار مستعد رها شده وجود دارد، گفت: با تأمین اعتبار موردنیاز و تهیه نهال گل محمدی از ارقام صادراتی، این شهرستان می تواند در سال های آینده از قطب های تولید این محصول گران بها باشد.

 گفتنی است با وجود فارغ‌التحصیلان بیکاری که در بخش کشاورزی وجود دارد، اختصاص برخی گونه‌های گیاهان دارویی و معطر مانند گل محمدی برای کشت انبوه می‌تواند در اقتصاد کشور نقش مؤثری داشته باشد و سبب اشتغال‌زایی و کاهش جمعیت بیکار در مازندران شود.

با توجه به شرایط کم‌ آبی کشور ، گل‌محمدی می‌تواند جایگزین کشت برخی گیاهان پرمصرف آب شود.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.