پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

80 درصد زباله مازندران به صورت سنتی دفن می‌شود

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز: زباله، مشکل امروز و دیروز استان مازندران نیست و همچنان نیز بخشی از طبیعت استان در زباله غوطه‌ور است.

علاوه بر مشکلاتی که در بحث انتقال و جابه‌جایی زباله به مراکز دفن شاهد آن هستیم نفوذ شیرابه‌های زباله مشکلات و عوارض زیست‌محیطی بسیاری به همراه داشته است.

طی سال‌های اخیر اقدامات مختلفی برای حل مشکل پسماند در استان اندیشیده شده ولی هیچ کدام از این اقدامات نتوانسته به حل این معضل برای همیشه پایان دهد.

دیار سرسبز مازندران شامل کوه، دریا و جنگل است که بخشی از این طبیعت سرسبز برای اجرای پروژه‌های مدیریت پسماند باید درنظر گرفته شود.

 قول‌ها و وعده‌های مختلفی در ارتباط با اجرای پروژه‌های مدیریت پسماند در استان مازندران داده شده ولی تاکنون نتوانسته حتی بخشی از دغدغه‌های پسماند در استان را کاهش دهد.

بحث تفکیک زباله از مبدا نیز طی یک سال گذشته به‌صورت جدی آغاز شده ولی با این وجود برخی مردم هنوز با این طرح آشنا نیستند که لازم است بیشتر روی این طرح مهم کار شود؛ اما مهم‌ترین موضوع بحث کاهش تولید زباله است که همه مردم باید دست به دست هم دهند و به این مهم توجه کنند.

شکل‌گیری سازمان پسماند مرکزی در مازندران

مسؤول پسماند اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: طرح تفکیک زباله از مبدا یک سال است که با جدیت شروع شده ولی دیر اتفاق افتاد و با وجود تمام تلاش جای کار دارد و مهم‌ترین موضوعی که در این زمینه باید به آن توجه شود بحث استفاده از اهرم‌های تشویقی است.

فربد فخاری افزود: در حوزه تفکیک زباله باید تا پایان امسال پنج درصد زباله از لحاظ وزنی کاهش یابد که این آمار می‌تواند از نظر حجمی روی 20 درصد زباله‌ها تاثیرگذار باشد که امیدواریم این روند تداوم یابد.

وی به شکل‌گیری سازمان پسماند مرکزی در مازندران اشاره کرد و گفت: مدیران اجرایی پسماند می‌توانند در این زمینه همکاری کرده و در حوزه مدیریت پسماند راهکارهای علمی و عملی را نشان دهند و همچنین اعتبارات جزیره‌ای که در این زمینه به شهرداری تخصیص می‌یابد در همان حوزه هزینه شود.

مسؤول پسماند اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران با بیان اینکه شیرابه زباله نیز اثرات زیان‌بار زیست‌محیطی به همراه دارد، اضافه کرد: در زمینه تصفیه شیرابه زباله برنامه‌هایی داریم که باتوجه به برگزاری جلسات و پیگیری‌های متعدد در این زمینه مقرر شد فعالیت مدیران اجرایی پسماند رصد شود و تاثیرات مثبت را ارزیابی کنند.

*آغاز به کار مرکز عملیاتی تصفیه شیرابه زباله

فخاری اظهار کرد: چند مرکز اقدامات عملیاتی برای تصفیه شیرابه زباله را تا اوایل سال 98 شروع کردند که باتوجه به هزینه‌های بالا خیلی از شهرداری‌ها به این سمت سوق نیافتند.

وی ادامه داد: براساس برنامه همه مکان‌های دفن زباله به سیستم تصفیه شیرابه تجهیز شوند در غیر این صورت معرفی مراکز به محاکم قضایی و اقدامات حقوقی در دستور کار قرار دارد.

مسؤول پسماند اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران خاطرنشان کرد: موضوع مهم اینکه ملاک ارزیابی عملکرد شهرداری‌ها به اقدمات آنها در بحث مدیریت پسماند و تصفیه شیرابه زباله مرتبط است.

فخاری به ابلاغ طرح مازندران پاک به تمام فرمانداران سطح شهرهای مازندران، تصریح کرد: برنامه یک‌ساله سامان‌دهی پسماند، پاک‌سازی مبادی خروجی و ورودی استان و مدیریت نخاله‌های ساختمانی را در دستور کار قرار داریم نیازمند همکاری فرمانداران، بخشداران و دهیاران است.

وی افزود:  طرح مازندران پاک از اواسط اسفند ماه امسال در استان مازندران آغاز می‌شود و تا پایان فروردین ماه به‌صورت مرحله‌ای و مستمر در دستور کار قرار دارد.

مسؤول پسماند اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران با اعلام اینکه منتظر اجرایی شدن پروژه‌هایی که در حوزه پسماند تعریف شده، هستیم، گفت: روش دفن سنتی را قبول نداریم و استفاده از روش‌های نوین مدیریت پسماند در دستور کار قرار دارد ولی با این وجود بخشی از زباله‌ها که امکان بازیافت و تبدیل آن وجود ندارد باید به شکل بهداشتی و استفاده از روش‌های جدید و علمی دفن شود.

  تولید روزانه 3 هزار و 150 تن زباله در مازندران

فخاری با بیان اینکه 80 درصد از زباله‌های مازندران به‌صورت سنتی دفن می‌شوند، گفت: براساس آمار 3 هزار و 150 تن زباله در روز تولید می‌شود در صورت بهره‌برداری از پروژه‌هایی که برای رفع مشکل پسماند مازندران در دستور کار قرار دارد، نیمی از زباله‌های فعلی کاهش پیدا می‌کند که باید بقیه زباله‌ها نیز تمهیداتی باید اندیشیده شود که به‌نوعی مدیریت شوند.

به گزارش فارس، رفع مشکل زباله در استان مازندران نیازمند عزم ملی و اعتبارات کلان است که باید در این زمینه تمهیدات جدی اندیشیده شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.