پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

مازندران هر روز بیکارتر از دیروز / بدترین آمار ممکن در ۵ سال اخیر

بر اساس تازه ترین گزارش مرکز آمار ایران ، نرخ بیکاری در مازندران نسبت به تابستان امسال با رشد ۳/۳ درصدی نسبت به میانگین کشوری مواجه شده که بدترین آمار ممکن در ۵ سال اخیر است. درهمین مدت مشابه استان های همجوار ما که از لحاظ پیشینه اقتصادی و شرایط اقلیمی وضعیتی شبیه با مازندران دارند بسیار بهتر عمل نمودند و در پاییز امسال نرخ بیکاری گیلان ۱۳/۴ درصد و در گلستان ۹/۴ درصدی به ثبت رسیده است.

0

 

پایگاه خبری چهاردانگه: داشتن شغل چه بصورت پایدار و چه بصورت فصلی برای بسیاری از جوانان تبدیل به یک رویا شده است. بیکاران امروزه مانند دهه های گذشته که کار را فقط پشت ‌میزنشینی می دانستند ، تغییر عقیده داده اند و تنها به دنبال درآمدند.

 

دیگر چندان کلاس شغل برای افراد و حتی فارغ ‌التحصیلان دانشگاهی با مدارک علمی بالا مهم نیست بلکه به دنبال روزی حلال برای خانواده هایشان می باشند.

بیکاری در مازندران سرسبز که از پتانسیل های فراوان خدادادی برخوردار است ، آزار دهنده تر از استان های دیگر می باشد.

 

در نگاه اولیه به استان مازندران تصور بر این است که با سرزمینی غنی از نعمت های خداوندی همچون جنگل ، کوه ، دریا و ظرفیت های بالای کشاورزی نباید بیکاری در این استان جولانی داشته باشد اما محرومیت و بیکاری در پشت برگ های سبز این سرزمین پنهان مانده است.

 

عدم توجه به زیرساخت های کشاورزی ، عدم توسعه صنعت توریسم ، عدم بهره برداری درست از محیط زیست ، عدم استقرار صنایع بدلیل کشاورزی بودن ، نبود همدلی در میان مدیران اجرایی و نظارتی ، وجود مدیران ناکارآمد و عدم ثبات مدیریت دست به دست هم داده اند تا خزانی تلخ را پشت سرسبزی این دیار شاهد باشیم.

 

متاسفانه هنوز الفبای صنعت توریسم را نمی دانیم و بعد از این همه سال ، ساماندهی سواحل به سرانجام نرسیده و گردشگری دریایی نداریم. صنایع تبدیلی کشاورزی یا وجود ندارد یا اگر اثری از آن را می بینیم متاسفانه ، فرسودگی بیداد می کند. کشاورزی سنتی است و با این همه بارش ، آب کافی برای کشت چندباره زمین های حاصلخیزمان نداریم. رودخانه ها و بدنبال آن ماهیان خزر حال و روز خوشی ندارند. صنعت نداریم و این چند کارخانه کوچک و بزرگ ، پشت سرهم تعطیل می شوند.

 

همدلی و وفاق خوبی در میان مدیریت کلان استان وجود نداشته و تغییرات پیاپی استانداران نیز ضربه محکمی در ساماندهی وضعیت اقتصادی استان وارد نموده بطوریکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی ، مازندران ۱۹ استاندار به خود دیده که میانگین مدیریت شان به حدود ۱/۵ سال نیز نمی رسد!!

 

چهارمین استان بیکار کشور

 

نرخ بیکاری مازندران در پاییز امسال به رقم اسفبار ۱۵/۳ رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش ۱/۷ درصدی را نشان می دهد و متاسفانه مازندران جزو ۳ استان کشور است که در عرض یکسال توانسته مردمانش را بیکارتر ببیند.

بر اساس تازه ترین گزارش مرکز آمار ایران ، نرخ بیکاری در مازندران نسبت به تابستان امسال با رشد ۳/۳ درصدی نسبت به میانگین کشوری مواجه شده که بدترین آمار ممکن در ۵ سال اخیر است.

درهمین مدت مشابه استان های همجوار ما که از لحاظ پیشینه اقتصادی و شرایط اقلیمی وضعیتی شبیه با مازندران دارند بسیار بهتر عمل نمودند و در پاییز امسال نرخ بیکاری گیلان ۱۳/۴ درصد و در گلستان ۹/۴ درصدی به ثبت رسیده است.

براساس گزارش مرکز آمار ، نرخ بیکاری پاییزی در استان مازندران پس از استان های کرمانشاه با ۱۸/۶ درصد ، کهگیلویه و بویراحمد با ۱۷درصد و چهار محال و بختیاری با ۱۶/۷ درصد ، در رتبه چهارم قرار دارد.

 

نرخ بیکاری۲درصد بیشتر از میانگین کشوری

 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ‌ریزی مازندران با اشاره به اینکه نرخ بیکاری استان از میانگین کشوری پیشی گرفته است ، گفت : نرخ بیکاری در مازندران  نسبت به میانگین کشوری دو درصد بیشتر است.

امیدعلی پارسا در کارگروه  تخصصی اشتغال مازندران در استانداری افزود: مرکز آمار با نمونه‌ گیری خود اقدامی علمی را انجام می‌دهد که با انتخاب دو هزار نمونه  شامل ۵ هزار نفر و پاسخگویی به سوالات ، نتایج را به استان ها تعمیم می دهد.

وی یادآور شد : هنوز علت افزایش نرخ بیکاری استان در مقایسه با میانگین کشوری مشخص نشده و ما به دنبال بررسی علت این افزایش برای برنامه ریزی از سوی مدیران مرتبط هستیم.
رئیس سازمان مدیریت وبرنامه ریزی مازندران اضافه نمود : با بررسی کارشناسی باید مشخص شود که در کدام یک از پارامترهای اشتغالی روند کاهش رخ داده تا بتوانیم طبق کارشناسی به مدیران مرتبط اطلاعات بدهیم که چه اقدامی را باید برای ترمیم آن بخش انجام دهند.

پارسا خاطرنشان ساخت : در فصل تابستان نیز بیکاری در کشور ۱۰/۹درصد بوده اما در مازندران ۱۲/۱ می باشد اما همچنان بیکاری در استان از متوسط کشوری بیشتر است.
وی افزود : ۱۴درصد بیکاری استان ناشی از اخراج از کار ، ۳۰ درصد نیز اضافه شدن جمعیت غیر فعال به جویای کار ، ۲۲درصد به دلیل بیکاری از کشاورزی و ۶درصد نیز به دلیل بیکاری بخش صنعت می باشد./قدس . حسین احمدی

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.