پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

وضعیت بحرانی معادن زغال‌سنگ مازندران

رئیس انجمن معدن مازندران گفت: مشکلات واحدهای زغال‌سنگ استان بسیار جدی و بحرانی شده‌است.

1

 

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه به نقل از روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت مازندران، مصطفی نائیجی در جلسه کمیته تخصصی زغال‌سنگ انجمن معدن خانه صنعت، معدن و تجارت استان با اشاره به اینکه مشکلات واحدهای زغال‌سنگ استان بسیار جدی و بغرنج شده‌است، اظهار کرد: زغال‌های کک‌شو و حرارتی تولیدی مازندران از کیفیت بالایی برخوردار است.

 

وی افزود: معدن‌داران زغال‌سنگ چند هزار میلیارد تومان از واحدهای فرآوری از جمله ذوب‌آهن اصفهان طلب دارند و این در حالی است که این کارخانجات، زغال‌سنگ و کک وارد کرده و مبالغ آن را نقداً پرداخت می‌کنند.

 

رئیس انجمن معدن مازندران با بیان اینکه چند معدن فعال باقیمانده زغال‌سنگ استان نیز در آستانه تعطیلی قرار گرفتند، تصریح کرد: در صورت تعطیلی معادن، عمده سرمایه‌گذاری بلااستفاده می‌شوند و نمی‌توان در جاهای دیگر از آن بهره‌گیری کرد.

 

نائیجی بیان داشت: حدود ۷ میلیون تن در کشور به زغال‌سنگ نیاز داریم و تنها حدود ۲ میلیون تن تولید داخل است که حدود ۵ میلیون تن وارد می‌کنیم اما امکان تولید همه این‌ها بدون نیاز به واردات، در داخل کشور در صورت حمایت دولت وجود دارد و با اینکه هنوز مطالبات خود را دریافت نکرده باید مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کنیم.

 

به گزارش فارس، در ادامه معدن‌داران زغال‌سنگ اعلام کردند: قیمت زغال‌سنگ وارداتی در مجموع بیشتر از داخلی تمام می‌شود، البته انتظار داریم که قیمت تمام شده زغال‌سنگ داخلی تعیین شود.

 

در معادن زغال‌سنگ حرارتی استان حدود ۲ هزار نفر اشتغال داشتند که در حال حاضر حداقل حدود ۸۰ درصد بیکار شده‌اند.

 

معدن‌کاران هزینه ساخت هر متر تونل بهره‌برداری را حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان برآورد می‌کنند که بلافاصله بعد از تعطیلی دیگر قابلیت کاربرد ندارد.

 

اعضای کمیته تخصصی زغال‌سنگ این سؤال را مطرح کردند که چرا دولت مجوز اکتشاف و بهره‌برداری زغال‌سنگ و فولاد را می‌دهد و با واردات شرایطی ایجاد می‌کند که تولید داخل دست تولیدکننده می‌ماند و دولت به عواقب و تبعات منفی آن توجه لازم را ندارد.

 

فعالان معدنی مازندران اعلام کردند: براساس طرح جامع زغال‌سنگ کشور ۸۰۰ هزار تن سهم استان مازندران بوده که سرمایه‎گذاران بر مبنای آن برنامه‌ریزی کردند.

 

دولت در مواقع تصمیم‌گیری برای افزایش هزینه‌ها به وضعیت درام کارخانجات توجه کافی ندارد و گویا توازن لازم نیز بین تولیدکنندگان، واردکنندگان و حامیان واردات وجود ندارد که به تولید داخلی اینچنین کم‌لطفی می‌شود، نمی‌دانیم چگونه خودمان را قانع کنیم که دولت از معادن دارای مطالبات زیاد، ارزش افزوده و حقوق دولتی اخذ می‌کند.

 

به گزارش فارس، مگر می‌شود مسئولان استان از زغال‌سنگ وارداتی با حجم بالا از بند امیرآباد خبر نداشته‌باشند.

 

1 نظر
  1. ناشناس می گوید

    بسم الله الرحمن الرحیم _آقایان مسئولین اگر معادن بلا استفاده وتعطیل است چرا تعطیل نمیکنید که کارگر ها را در داخل همین معدن فرسوده کار می کشند و حقوق مزایا انها را نمی دهند چرا انها بهانه ای دارند که می گویند معادن دارد تعطیل می شود آیا این شد حرف چرا کارگر معدن نباید مزایای سالهای قبل رو بگیرد چرا کارگرباید چندین ماه حقوق از کار فرما طلب داشته باشد ایا شما تا حالا پیگیر شدید این هم درد دل یک کارگرمعدن کیاسر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.