پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

تمرکز خط تبلیغاتی برخی کاندیدا بر مدار فریب سیاسی زنان

متاسفانه بعضی ها در تلاش هستند تا فعالیتهای سیاسی و اجتماعی زنان محدود و سیاست خانه نشین کردن زنان اجرایی شود در حالیکه براساس منویات بنیانگذار کبیر نظام اسلامی خانه نشین کردن زنان ظلمی نابخشودنی و جفایی متحجرانه است

0

 

اختصاصی پایگاه خبری چهاردانگه: عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت : متاسفانه بعضی ها در تلاش هستند تا فعالیتهای سیاسی و اجتماعی زنان محدود و سیاست خانه نشین کردن زنان اجرایی شود در حالیکه براساس منویات بنیانگذار کبیر نظام اسلامی خانه نشین کردن زنان ظلمی نابخشودنی و جفایی متحجرانه است.

 

«دکتر عالیه زمانی کیاسری »گفت: با پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷، زنان ایرانی با شکل‌گیری هویتی جدید و ارزشمند به نقش‌های اجتماعی و سیاسی جدیدی دست یافتند.وی افزود: امام خمینی (ره) به عنوان رهبر انقلاب اسلامی، معتقد بودند که «زن باید در مقدرات اساسی مملکت دخالت کند.» ایشان پس از پیروزی انقلاب اسلامی خطاب به زنان فرمودند؛ «زنان همانطور که در نهضت‌ها نقش داشته‌اید اکنون هم باید در این پیروزی سهیم باشید.» و این‌گونه بانوان را دعوت به مشارکت جدی در تحقق آرمان‌های مقدس نهضت اسلامی نمودند.

 

وی افزود: مقام معظم رهبری نیز بارها در مناسبت های مختلف بر نقش همسان زنان با مردان در فعالیتهای اجتماعی تاکید نمودند و فرمودند:«جایگاه زن و هویّت و شخصیّت زن در جنس خود یک هویّت بسیار بالا و با کرامتی است، از بعضی جهات از مردها بالاتر است. از لحاظ حقوق انسانی، از لحاظ حقوق اجتماعی، از لحاظ ارزشهای معنوی و سیر تکامل معنوی  هیچ فرقی بین زن و مرد وجود ندارد».

 

با این وجود، پس از گذشت ۳۵ سال از استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی، زنان جامعه ما هنوز برای حضور در عرصه‌های مختلف مدیریتی کشور با چالشهای زیادی مواجه هستند. وی با اشاره به اینکه امروزه یکی از مهم‌ترین معیارها برای سنجش درجه توسعه یافتگی یک کشور، میزان اهمیت و اعتباری است که زنان در آن کشور دارا هستند گفت: اکنون نگاه جهان، بیشتر به سوی زنان معطوف شده است زیرا امروز برای تحقق توسعه اجتماعی، تسریع فرآیند توسعه اقتصادی و محقق شدن عدالت اجتماعی، اگر به زن به‌عنوان نیروی فعال و سازنده نگریسته شود، مسیر توسعه هموارتر خواهد شد.

 

دکتر زمانی گفت:  بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، در بهترین حالت از ابتدای انقلاب تاکنون، در دوره پنجم بوده که ما ۱۴ نفر نمایندهٔ زن داشتیم و این یعنی معادل ۵ درصد از کل مجلس.

 

وی افزود: دربارهٔ فرمانداران، استانداران، وزرا، معاونت‌های مختلف، مدیران ارشد کارخانه‌ها و سازمان‌های دولتی، وضع به‌مراتب بدتر است. وی گفت:  به نظر می‌رسد مشکلات موجود در این عرصه برای زنان، در دو بخش نرم‌افزاری و سخت‌افزاری باشد. بخش نرم‌افزاری این مشکلات عبارت‌اند از؛ هنجارها و ارزش‌های جامعه که خود را در شکل کلیشه‌های جنسیتی نشان می‌دهندو متاسفانه عده ای با قرائت خاصی از دین یا سنت بر نقش‌های خانگی زن تأکید ومی کوشند او را از بروز و ظهور اجتماعی و مدیریتی کلان بازدارند.

 

دکتر زمانی گفت: اینکه عده ای تصور کنند تا زمانی که مردان هستند زنان نمی‌تواند فرماندار یک شهر یا استاندار و نمایندهٔ یک استان باشد ، در حقیقت جفایی متحجرانه در حق زنان فرهیخته جامعه است.وی گفت: همچنین مشکلات مربوط به کاستی‌هایی در باب قانون و چگونگی اجرای آن که بخش سخت‌افزاری این مشکلات است؛ یعنی همان عدم وجود امکانات لازم برای حضور و فعالیت زنان و همچنین فقدان پشتوانهٔ قانونی محکم برای حمایت  از آنان از دیگر چالشهای حضور زنان در مناصب مدیریتی است. وی گفت: مطالعات و بررسی‌های صورت گرفته نشان داده است که ارزش‌ها و باورهای فرهنگی رایج در یک جامعه، تاثیر مستقیمی بر میزان حضور سیاسی و اجتماعی زنان داشته است،بطوری که فرهنگ اقتدارگرا همواره رواج‌دهنده باورهای سنتی و کلیشه‏ های جنسیتی در حوزه زنان بوده و همچنین فقدان آگاهی زنان در ابعاد حقوق فردی، خانوادگی و اجتماعی، حرفه‏ای و عدم شرکت در تشکل‏های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، به استمرار ساخت نابرابر کمک می‏رساند. وی افزود: مجموعه این عوامل موجب شده که به دلیل نگاه جنسیتی، فرصت‌های اجتماعی و شغلی کمتر به‌طور برابر با توجه به شایستگی‌ها به افراد، فارغ از جنسیت شان اعطا شده و همواره شاهد تبعیض جنسیتی در حوزه زنان هستیم.

 

دکتر زمانی گفت: به نظر می‌رسد باید هم در بخش منابع و هم در بخش قواعد که مرتبط با همان دو بخش سخت‌افزاری و نرم‌افزاری است، به دنبال اجرای برنامه‌های بنیادی و اساسی باشیم تا بتوانیم حضور زنان را در بخش‌های مدیریتی خرد، میانی و کلان، آن‌چنان که خواست بنیان‌گذار انقلاب، تعالیم دینی‌مان و همچنین مطابق با خواست و توانمندی زنان امروز جامعه‌مان است، تقویت کنیم.

 

وی همچنین با اشاره به  نگاه ابزاری برخی کاندیدای مرد مجلس دهم به زنان گفت: متاسفانه این روزها شاهدیم برخی از کاندیدای مرد که تا دیروز اعتقادی به زنان نداشتند و در طول مدیریت خود قدمی برای آنها برنداشته اند امروز با به خطرافتادن موقعیت خود و برای به چالش کشیدن حضور رقبای قدرتمند دیگر ،در صدد استفاده ابزاری از زنان برآمدند و با به میدان آوردن برخی از آنها سعی دارند با ترفندهای عوامفریبانه از آب گل آلود ماهی بگیرند که این رویه کاملا مذموم و شکست خورده است.

 

وی افزود:واقعیت این است که خط تبلیغاتی این افراد نه بر مدار ارتقای جایگاه اجتماعی و سیاسی زنان که برمدار فریب سیاسی و مصادره آرای آنان به نفع خویش است.

 

وی با تاکید بر لزوم هوشیاری زنان در برابر اینگونه اقدامات افزود: هرگونه تلاش برای استفاده ابزاری از زنان به موازات غفلت از جایگاه واقعی و ظرفیت نقش آفرینی فعالانه آنان علاوه بر محروم ماندن جامعه از اثرات مستقیم مشارکت آنان در فرایند رشد و توسعه کشور می تواند گسترش انواعی از آسیب های اجتماعی را به همراه داشته باشد. وی افزود: جایگاه محوری زنان در خانواده به همراه مسئولیت پذیری های ذاتی آنان فرصتی بی بدیل را جهت هم افزایی بین دو نهاد مهم خانواده و اجتماع فراهم می آورد که چنانچه این فرصت به درستی شناخته و به کار گرفته نشود چه بسا آسیب هایی را به جمعیت زنان و به تبع آن به کل اجتماع وارد آورد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.