پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

معرفی الگوی جدید تشخیص سلول‌های سرطانی+فیلم مصاحبه

محققان دانشگاه تهران، مکانیزم جدیدی را به عنوان یک سیستم تشخیصی در حوزه‌ شناسایی سلول‌های سرطانی معرفی کرده‌اند که قادر است بدون استفاده از نشانگرهای شیمیایی، سرطانی بودن یک تک سلول را با استفاده از کاوشگرهای متشکل از نانو لوله‌های سیلیکونی، در مراحل آغازین بیماری شناسایی کند.

5

 

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه به نقل از کیاپرس، محققان دانشگاه تهران، مکانیزم جدیدی را به عنوان یک سیستم تشخیصی در حوزه‌ شناسایی سلول‌های سرطانی معرفی کرده‌اند که قادر است بدون استفاده از نشانگرهای شیمیایی، سرطانی بودن یک تک سلول را با استفاده از کاوشگرهای متشکل از نانو لوله‌های سیلیکونی، در مراحل آغازین بیماری شناسایی کند.

 

دکتر محمد عبدالاحد، عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی برق دانشگاه تهران و محقق طرح، در گفتگو با پایگاه خبری کیا در این باره اظهار کرد: مطالعه بر روی رفتارهای تک سلولی در حوزه سرطان، همیشه مورد توجه محققان بوده است، زیرا باعث نیل به یافته‌های ارزشمندی برای پی‌بردن به رفتار این سلول‌ها می‌شود. در این تحقیق از روشی بر مبنای پاسخ الکتریکی سلول به تحریک مکانیکی آن، به ‌عنوان روشی نوین در تشخیص سلول‌های سرطانی استفاده شده است. وی افزود: در واقع میزان فعالیت آکتین‌ها (یکی از اجزای مهم اسکلت سلولی که در رفتار مکانیکی سلول و رشد و تقسیم آن نقش کلیدی دارد) و فعالیت الکتریکی غشای سلول با هم مرتبط است. این ارتباط پس از سرطانی‌شدن سلول دچار اختلال می‌شود و این نشانه‌ خوبی برای تشخیص سلول‌های سرطانی است.

 

Dr-mohammad-abdolahad 

 

دکتر عبدالاحد در توضیح نحوه‌ عملکرد این روش گفت: برای رسیدن به این هدف، یک کاوشگر (پروب) از نانو لوله‌های سیلیکونی همراه با میکروپیپت شیشه‌ای فعال شده از نظر الکتریکی طراحی شده است. این نانو کاوشگر با اعمال تنش مکانیکی و کشیدن سلول توسط میکروپیپت، سیگنال الکتریکی حاصل از سلول را ثبت و بررسی می‌کند. در واقع روند کار، سیگنال‌گیری مستقیم از سلول و ارتباط مستقیم امپدانس الکتریکی و تحریک مکانیکی سلول است که برای تشخیص مراحل اولیه‌ سرطان به کار می‌رود. بدین ترتیب، می‌توان الگوی جدیدی برای تشخیص سلول‌های سرطانی ارایه داد. وی در ادامه افزود: بررسی رفتارهای مقاومتی و خازنی سلول‌های سالم و سرطانی در اثر نیروهای مکش مختلف، نشان از این دارد که سلول‌های سالم با تغییر میزان نیروی کشش وارد بر آنها تغییر کاملاً واضحی در امپدانس الکتریکی از خود نشان می‌دهند. این در حالی است‌ که در مقادیر مختلف نیروی کشش، تغییر چندانی در امپدانس سلول‌های سرطانی دیده نمی‌شود.

 

در واقع سلول‌های سرطانی، پاسخ الکتریکی بسیار ضعیفی به چنین تحریک‌های مکانیکی دارند. محقق این طرح تصریح کرد: این سیستم قابلیت نصب بر روی میکروسکوپ‌های IVF را دارد و به کمک آن توانایی مطالعه‌ خواص الکترومکانیکی تک سلول‌ها نیز فراهم می‌شود. نتایج این تحقیقات که توسط دکتر محمد عبدالاحد با همکاری دکتر سید شمس الدین مهاجرزاده (عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی برق دانشگاه تهران)، دکتر مرتضی محمودی (عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران)، دکتر محسن جان‌ملکی (عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی)، و علی سعیدی و امید ماشینچیان (دانشجویان دکتری) به انجام رسیده است، در مجله معتبر‌  Nanoscale ء (۲۰۱۵, ۵, ۳۴۲۱) منتشر شده است.

 

پایگاه خبری چهاردانگه: دکتر محمد عبدالاحد  استادیار دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران، فرزند حجت الاسلام عبدالحمید عبدالاحد می باشد که یکی از مبارزین فعال قبل از پیروزی انقلاب اسلامی می باشد. حجت الاسلام عبدالحمید عبدالاحد توسط ساواک دستگیر و به زندان افتاد و هر دو دست ایشان توسط ساواک شکسته شده بود. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی حجت الاسلام عبدالحمید عبدالاحد  به عنوان نماینده امام خمینی(ره) در ژاندارمری منصوب شد.

 

پایگاه خبری چهاردانگه این موفقیت بزرگ را به دکتر محمد عبدالاحد وخانواده محترمش تبریک عرض نموده و  توفیق روز افزونش را از خداوند متعال مسئلت می نماید.

 

detect-cancer-cells

 

برای دیدن فیلم مصاحبه خبری کلیک کنید

 

 

زمان ویدئو : ۲:۰۸

حجم ویدئو : ۴٫۳ مگابایت

download-video

 

5 نظرات
  1. کیا پرس می گوید

    من هم به عنوان یک چهاردانگه ای که منطقه ای عالم پرور می باشد به خود می بالم وبه دکتر محمد عبدالاحد که نتیجه تحقیق این دانشمند جوان مورد استقبال مجامع علمی جهان شده است تبریک می گویم وبرای توفیق وی دعا می کنم .

  2. میر بهمن میر شفیعی می گوید

    با سلام و عرض ارادت خدمت خطیب مبارز توانمند شکل گیری انقلاب شکوهمند اسلامی کشورمان جناب حجت الاسلام عبدالحمید عبدالاحد ،کسب افتخارات علمی فرزند عزیزشان دکتر عبدالاحد در زمینه روشهای شناسایی سلولهای کانسر ،را تبریک عرض می نمایم.

    ساری– بانک دی : میر بهمن میر شفیعی

    1. منتقد دلسوز می گوید

      مایه مباهات بوده خبرتون
      تبریک میگم
      جناب آقای میرشفیعی یه عکسی هم از خودتون میذاشتین ممکنه نشناسنتون …کم اطلاعات دادین آخه !!

  3. محمد مهدی دودی می گوید

    جناب دکتر این موفقیت بزرگ علمی را به شما و خانواده ی محترمتان تبریک عرض می نمایم و توفیق روز افزون شما را از خداوند متعال خواهانم

  4. به تو چه! می گوید

    کاشکی حمایتش کنن این مغز ایرانیو وگرنه یا حیف میشه یا بار و بندیل و جمع میکنه و میره اونور…!!!درود به شرفش

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.