پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

«پارپیرار»؛ جلوه‎گاه عشق، خلاقیت، فرهنگ و اقتصاد/ زنان مازندرانی منبع سرشار اقتصاد مقاومتی

برگزاری نمایشگاه‌ پارپیرار، فرصت مناسبی است که خانواده‌های روستایی بتوانند محصولات خود را به نمایش بگذارند تا بدین‌وسیله فرهنگ اصیل مازندرانی به فراموشی سپرده نشود.

0

 

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه به نقل از فارس، «پارپیرار» به زبان گویش محلی مازندرانی به‌معنای پارسال است، که این نام برای نمایشگاه توانمندی‌های خانواده‌های روستایی مازندران انتخاب شد.

نمایشگاه از تاریخ ۲۴ الی ۲۷ آذرماه سال جاری، در محل نمایشگاه دائمی بین‌المللی استان مازندران در شهرستان قائم‌شهر دایر است که خانواده‌های توانمند روستایی با عرضه و فروش محصولات بومی‌محلی خود تلاش می‌کنند تا سبک قدیمی زندگی ساده روستا‌های مازندران را زنده نگه دارند.

 

 

علاقمندان در این نمایشگاه می‌توانند محصولاتی اعم از مواد غذایی، صنایع‌دستی و بومی، لباس محلی، طبخ غذا در ظروف مسی و از طراحی المان‌های بومی بازدید کنند.

 

برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی، فرصت مناسبی است که خانواده‌های روستایی بتوانند محصولات خود را به نمایش بگذارند تا بدین‌وسیله فرهنگ اصیل مازندرانی به فراموشی سپرده نشود.

 

 

برای زنده نگه‌داشتن فرهنگ اصیل مازندرانی نیاز است به خانواده‌های توانمند روستایی، تسهیلات لازم ارائه شود تا آنها با توسعه محصولات بومی و محلی خود، فرهنگ غنی مازندرانی را برای نسل‌های آینده زنده نگه‌دارند.

 

* با ارائه تسهیلات لازم، توانمندی‌های خانواده‌های روستایی افزایش می‌یابد

استاندار مازندران در بازدید از نمایشگاه پارپیرار با بیان اینکه با ارائه تسهیلات با سود اندک، توانمندی‌های خانواده‌های روستایی افزایش می‌یابد، اظهار کرد: بسیاری از محصولات بومی و محلی این خانواده‌های روستایی، قابلیت صادرات را دارد و نباید عرضه محصولات آنها در استان‌ محدود شود.

 

ربیع‌فلاح با اشاره به اینکه خانواده‌های توانمند روستایی نیاز به مکانی برای فروش محصولات خود دارند، افزود: شهرداری‌ها می‌توانند مکان‌هایی در سطح شهر به خانواده‌های توانمند روستایی ارائه کنند تا آنها بتوانند محصولات خود را به فروش برسانند.

 

وی با تأکید بر اینکه روستاها محل تولید و پویایی هستند، افزود: روستائیان با ارائه محصولات خود، سبب رونق اقتصادی می‌شوند و دولت، با حمایت از آنها می‌تواند در توسعه محصولات روستایی گام‌های موثری بردارد.

 

فلاح بیان کرد: جمعیت شهری و روستایی استان مازندران برابر است و جمعیت روستایی مازندران ۴۷ درصد است، روستائیان باید برای ارائه محصولات خود مورد حمایت قرار گیرند.

 

* فضای ثابت نمایشگاهی برای عرضه توانمندی‌های روستائیان ارائه شود

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در قائم‌شهر، اظهار کرد: باید فضاهای ثابت نمایشگاهی برای عرضه توانمندی‌های روستائیان دایر شود تا با بهره‌گیری از ظرفیت‌های اقتصاد بومی، اشتغال‌زایی افزایش پیدا کند.

 

مریم جمشیدی با اشاره به اینکه نمایشگاه پارپیرار فعالیت‌های اقتصادی، معیشتی، هنری و فرهنگی را به مردم استان مازندران نشان می‌دهد، بیان کرد: در این نمایشگاه تلاش شده است که به شکل جامع محصولات بومی‌محلی اصیل مازندرانی به نمایش گذاشته شود.

 

وی بیان کرد: در این نمایشگاه، ۴۵ غرفه به شکل رایگان در اختیار خانواده‌های توانمند روستایی قرار گرفت تا محصولات بومی و محلی خود را در این نمایشگاه ارائه کنند.

 

جمشیدی ادامه داد: این نمایشگاه در تقویم نمایشگاهی به ثبت رسید و هرساله نمایشگاه پارپیرار برگزار می‌شود.

 

وی با تأکید بر اینکه نمایشگاه فضای گسترده‌ای برای عرضه توانمندی‌های خانواده‌های روستایی است، تصریح کرد: با برگزاری این‌گونه نمایشگاه‌ها می‌توانیم فرهنگ غنی و اصیل بومی و محلی مازندرانی را زنده نگه داریم.

 

جمشیدی یادآور شد: در این نمایشگاه تلاش شده که فرهنگ اصیل مازندرانی به نمایش گذاشته شود تا نسل جدید، با سبک زندگی ساده روستایی در گذشته آشنا شود.

 

* حمایت از خانواده‌های توانمند روستایی با ارائه تسهیلات و مرکز فروش

یکی از غرفه‌داران پوشاک محلی، در نمایشگاه توانمندی‌های خانواده‌های روستایی در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: نمایشگاه به‌شکل رایگان در اختیار شرکت‌‌کنندگان قرار گرفت و این فرصت مناسبی است تا بتوانیم محصولات خود را ارائه دهیم.

 

شهناز کلاردی با بیان اینکه از استقبال بازدیدکنندگان راضی هستم، تصریح کرد: تاکنون در ۱۵ نمایشگاه مختلف در شهرستان‌های سطح استان شرکت‌ کرده‌ام اما واقعاً از استقبال مناسب این نمایشگاه راضی هستم.

 

 

سیده‌حوری نظرکرده، از غرفه‌داران حصیرباف شهرستان رامسر در گفت‌و‌گو با فارس، بیان کرد: با ۱۸ سال سابقه کاری، در نمایشگاه‌های مختلفی شرکت کرده‌ام، اما این نمایشگاه به‌دلیل آنکه رایگان در اختیار شرکت‌کنندگان قرار گرفت، فرصت بسیار مناسبی برای ارائه محصولات است.

 

وی با اشاره به اینکه به‌دلیل شرایط مالی، مکانی برای فروش محصولات وجود ندارد، بیان کرد: با ارائه تسهیلات بیشتر، امکان توسعه برای خانواده‌های توانمند روستایی وجود دارد که آنها می‌توانند به‌راحتی مرکزی برای فروش محصولات خود ارائه کنند.

 

نظرکرده با تأکید بر اینکه برای توسعه حصیربافی نیاز به تسهیلات لازم است، تصریح کرد: تاکنون در تولیدی حصیربافی خود، برای هشت نفر اشتغال‌زایی مهیا شده که اگر تسهیلات لازم ارائه شود، فرصت اشتغال‌زایی نیز افزایش پیدا می‌کند.

 

 

خانم غرفه‌دار، منیره جانی با ۲۰ سال سابقه در دوخت لباس سنتی و چادر شب، از شهرستان رامسر در گفت‌و‌گو با فارس، اضافه کرد: تاکنون با شرکت در ۱۰۰ نمایشگاه تلاش کرده‌ام، نحوه پوشش و دوخت لباس محلی و چادر شب مازندران را در سراسر کشور معرفی کنم.

 

وی با اشاره به اینکه از استقبال این نمایشگاه راضی هستم، بیان کرد: غرفه‌های این نمایشگاه با همت مسئولان به‌شکل رایگان در اختیار شرکت‌کنندگان قرار گرفت و تاکنون از فروش محصولات در این نمایشگاه رضایت دارم.

 

جانی در پایان، گفت: باید این‌گونه نمایشگاه‌ها در سطح استان و کشور به شکل مداوم برگزار شود و مردم با فرهنگ اصیل استان‌ها آشنا شوند تا فرهنگ بومی‌محلی به فراموشی سپرده نشود.

 

به گزارش فارس، نمایشگاه پارپیرار با همت اداره‌کل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران برگزار شد که این نمایشگاه از ۲۴ الی ۲۷ آذرماه، برای علاقمندان در محل نمایشگاه دائمی بین‌المللی مازندران در قائم‌شهر دایر است.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.