پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

آنفلوآنزا ۲ مازندرانی را کشت!

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران ابتلای ۶۵ هم استانی و مرگ دو مازندرانی بر اثر ابتلا به بیماری سرایت کننده آنفلوآنزا را تایید کرد

0

 

پایگاه خبری چهاردانگه: پس از اینکه بیماری سرایت کننده آنفلوآنزای خوکی در هفته های گذشته تلفات و نگرانی های زیادی را در سراسر کشور به ویژه استانهای جنوب شرقی و کرمان به وجود آورده بود خبرهایی از شیوع این بیماری در مازندران نیز به گوش رسید.

امروز رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با تائید مرگ دو هم استانی بر اثر ابتلا به آنفلوآنزا تاکید کرد: مردم نکات بهداشتی برای پیشگیری از این بیماری را رعایت کنند، تا امروز ۶۵ بیمار در سراسر استان مورد مداوا قرار گرفته اند و هیچ نگرانی و کمبودی برای رسیدگی و درمان این بیماران نداریم اما بهترین روش حفظ سلامتی افدامات پیشگیرانه مانند شستن چند نوبت دستها با صابون در روز همچنین استراحت و دوری کردن از مکانهای پر جمعیت در صورت ابتلا به بیماری است.

دکتر جان بابایی این را هم گفته که نوعی بیماری زمینه ای در این دو بیمار جان باخته وجود داشته است که منجر به مرگ آنان بر اثر ابتلا به این بیماری شده است.

آنفلوآنزا چیست؟

آنفلوآنزای خوکی بیماری تنفسی خوک‌ها است که از ویروس آنفلوآنزای نوع «A» نشأت می‌گیرد. یک بیماری ویروسی است که معمولاً خوک را مبتلا می‌کند اما هرساله مواردی از ابتلای انسان به این بیماری، به ویژه از راه تماس با این جانور، گزارش می‌شود، این بیماری در انسان از طریق تماس با فرد مبتلا نیز سرایت می‌کند و نشانه‌های معمول آن تب، سرگیجه، خشکی مفصل‌ها، حالت تهوع و در موارد پیشرفته، بیهوشی و مرگ است، موارد انسانی آنفلوآنزای خوکی ابتدا بیشتر در افرادی رخ می‌داد که در فاصلهٔ نه چندان دوری در نزدیکی خوک‌ها به‌سر می‌برند اما در شرایط فعلی ویروس از انسانی به انسان دیگر منتقل می شود.

پیش از شیوع آنفلوآنزای خوکی در مکزیک در سال ۲۰۰۹، مواردی از ابتلای گسترده دامی و انسانی به این بیماری در آمریکا در سال ۱۹۷۶ و در فیلیپین در سال ۲۰۰۷ گزارش شده بود.

علائم آنفلوآنزای خوکی در میان انسان‌ها به آنفلوآنزای انسانی یعنی تب، سرفه، گلودرد، سردرد، احساس سرما و خستگی شباهت دارد. برخی از افراد نیز پس از مبتلا شدن به این بیماری دچار اسهال و استفراغ می‌شوند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.