پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

پیشرفت ۱۰ درصدی پروژه ملی تعریض جاده ساری – تاکام

پروژه ملی تعریض محور ساری – تاکام باگذشت مدت‌ها از اجرای آن همچنان در پیچ مشکلات و موانع مانده است و ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

0

 

پایگاه خبری چهاردانگه: جاده ساری – تاکام از سال‌ها قبل در دستور کار متولیان امر قرار گرفت و باگذشت مدت‌ها از اجرای آن دارای موانع و مشکلاتی است.

 

فرماندار ساری و جمعی از مسئولان در بازدید از این پروژه خواستار رفع مشکلات و موانع فراروی شدند و احمد حسین زادگان صبح شنبه در بازدید از این پروژه بهسازی جاده سار ی-کیاسر -سمنان را نیازمند نگاه جدی‌تر و برنامه‌ریزی مدون‌تر دانست.

 

احمد حسین زادگان با اشاره به اینکه ساخت جاده‌ها و راه  مواصلاتی، تحقق به سیاست اقتصاد مقاومتی و تحقق حقوق شهروندان خواهد بود خواستار تشکیل جلسه فوری برای رفع موانع پروژه ساری – تاکام را با حضور دستگاه‌های مرتبط و پیمانکار در سریع‌ترین زمان ممکن شده است.

 

وی بیان داشت: امروزه دسترسی به راه مناسب یکی از عوامل توسعه‌یافتگی بشمار می‌رود ودرهرکشوری که جاده‌ها و راه‌های مواصلاتی آن به‌خوبی ساماندهی شد، اقتصادی پویا در منطقه شکل‌گرفته است.

 

جاده ساری – تاکام مشکلات زیادی برای مردم ایجاد کرده است

 وی افزود: جاده ساری – تاکام به دلیل کم‌عرض بودن و پیچ‌وتاب‌های فراوان این محور، مشکلاتی برای گردشگران و ساکنین منطقه ایجاد کرده است، در همین راستا چهار بانده کردن بخشی از این محور یعنی تا کیلومتر ۲۰ جاده ساری به سمنان در دستور کار مسئولان قرار گرفت، اما علی‌رغم شروع عملیات تعریض که از بهار ۸۹ آغاز شد هنوز این پروژه پیشرفت چندانی نداشته تا جایی که موردانتقاد برخی از مسئولان  و مردم منطقه قرارگرفته است.

 

حسین زادگان، آزادسازی و تملک اراضی، هماهنگی تأسیسات، ارزیابی، مصالح و جا به جایی‌ها را از عوامل مهم کندی پروژه برشمرد و گفت: تعریض جاده‌های کوهستانی به زیرساخت‌های اساسی نیاز داشته و در این منطقه به دلیل قرار داشتن لوله‌های گاز در یک‌سوی جاده و فیبر نوری در سمت دیگر مشکلاتی را برای اجرای پروژه به وجود آورده است.

 

فرماندار شهرستان ساری رفع موانع را همکاری و هماهنگی شرکت‌های مخابرات و گاز و دستگاه‌های اجرایی مرتبط اعلام کرد و افزود: مسئولان شرکت مخابرات، گاز و مشاوران و کارشناسان طرح، پیمانکار طرح، حوزه ساخت و توسعه شبکه حمل‌ونقل استان، راه و شهرسازی استان، طی برگزاری دوجلسه در هفته پیش رو راهکارها و نظرات کارشناسی را اعلام و با دقت و سرعت عملیات اجرایی پروژه را آغاز کنند.

 

حسین زادگان با اشاره به اینکه منافع شخصی را بر منافع مردم ترجیح ندهیم، متذکر شد: عدم هماهنگی‌ها دستگاه‌ها و پیش‌بینی موانع برای پروژه به این مهمی، نشان از عدم کارشناسی بودن طرح بوده و پیشی گرفتن سرعت از دقت مشکلات و معضلات را ایجاد کرد.

 

وی با اشاره به آرزوی بزرگ مردم منطقه پایان عملیات ساخت تعریض جاده ترانزیتی ساری به تاکام، افزود: این مسیر روزانه چهار هزار و در پایان هفته پذیرای دو تا سه برابر مسافر و گردشگر بوده که نیازمند تعریض و اعتبار ویژه برای اجرایی شدن دارد.

 

فرماندار مرکز استان با توجه به اهمیت اقتصادی منطقه از قبیل شهرک‌های صنعتی، کارخانهٔ سیمان، فعالیت پررونق کشاورزی در بخش باغداری و صیفی‌جات، گردشگر پذیر بودن منطقه و اهمیت ترانزیتی این جاده، بر سرعت در اجرا همراه با دقت و اعمال نظرات کارشناسی تأکید کرد.

 

استفاده دومنظوره از پیچ کلاچ خسه

در این بازدید حمید مجیدی معاونت عمرانی و برنامه‌ریزی فرمانداری ساری با تأیید کندی پیشرفت فیزیکی این پروژه ملی، اجرای این طرح را ازبهار ۸۹  اعلام کرد و ابراز داشت: پیشرفت تنها ۱۰ درصد از پروژه، با مشکلات اساسی چون تأمین اعتبارات کافی، تأمین مصالح  و جابه‌جایی تأسیسات خدماتی موجود روبرو بوده است.

 

معاون عمرانی و برنامه‌ریزی فرماندار با تأکید بر اینکه مجوز معدن برای تأمین مصالح صادرشده است، در ادامه توضیح داد: در اجرای عملیاتی این طرح پیمانکار خواستار برداشت مصالح از مسیر محور ساری کیاسر در پیچ کلاچ خسه برای تأمین بخشی از مصالح شده است که در صورت توافق با این کار آسیب خیرترین پیچ در مسیر ساری – کیاسر  برطرف خواهد شد.

 

مجیدی همچنین به مشکل اساسی دیگر پروژه در منطقه هولار اشاره کرد و گفت: با توجه به عملیات عمرانی و احداث کانال هدایت آب‌های سطحی شهر هولار و برخورد کانال با محور  ساری – تاکام مشکلات عدیده‌ای‌ را در دونقطه به وجود آورده است.

وی افزود: عرض کم پل در طول مسیر محور ساری –تاکام  باعث شده در هنگام بارندگی آب پسرفت کرده و آب‌گرفتگی شدیدی به وجود آید.

 

معاون عمرانی فرماندار ساری همچنین به قرارداد با پیمانکار جدید اشاره و خاطرنشان کرد: قرارداد دوساله درفاز اول به طول ۱۲.۹ کیلومتر بااعتبار ۲۷ میلیارد تومان در خرداد ۹۳ بسته شد و در فاز دوم قرارداد به ۲۲ کیلومتر افزایش خواهد یافت.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.