پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

24 تالاب مازندران فرصتی مناسب برای رونق گردشگری

0

یکی از مزیت های استان مازندران که می توان از آنها به منظور رونق گردشگری در این استان استفاده کرد بحث تالاب ها است.

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا، یکی از مزیت‌های استان مازندران که می‌توان از آنها به منظور توسعه اقتصادی در این استان از آنها استفاده کرد بحث تالاب‌هاست.

24 تالاب ثبت شده در مازندران می‌تواند در ایجاد اشتغالزایی با رونق گردشگری و بوم‌گردی موثر باشد اما نکته مهمی که باید در این زمینه به آن توجه کرد نقش مردم در کاهش تخریب این تالاب ها است.

آموزش پایه اصلی مشارکت در حفظ تالاب‌ها

«علی‌اکبر یداللهی» دکترای محیط زیست در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که پایه اصلی مشارکت در حفظ تالاب‌ها آموزش مردم بومی است، اظهار کرد: با بالا بردن سواد زیست محیطی مانند دانش، نگرش و رفتار مردم بومی در مورد تالاب‌ها می‌توان تعاملی بین مردم آن منطقه و محیط زیست ایجاد کرد.

وی تصریح کرد: حمایت و مشارکت مردم بومی با اجرا در آوردن برنامه‌ای مانند طبیعت گردی در تالاب میانکاله مردم آنجا تبدیل به شکارچی نشده و به لیدرهای گردشگری تبدیل شوند با این کار به جای این‌که 2000 رأس گوسفند برای امرار معاش آورده و باعث تخریب محیط زیست شوند با 200 رأس گوسفند و لیدر گردشگری منطقه خود از تالاب‌ها حفاظت کنند.

معاون فنی اداره‌کل محیط زیست مازندران گفت: هم‌اکنون 876 قطعه آب بندان در مازندران تالاب محسوب و در مجمع کنوانسیون رامسر به مجموعه آبی که به شکل موقت یا دائمی و چه انسان ساخت چه طبیعی با عمق 6 متر تالاب گفته می‌شود.

این دکترای محیط زیست خاطرنشان کرد: تالاب‌ها به دسته‌های زیستی که حدود 40 نوع از آن در سطح استان بوده و مکان مهاجرت پرندگان مهاجرکه زمستان گذرانی می‌کنند مانند سرخرود محمودآباد، تالاب شیلاتی که از آن برای پرورش ماهی و برخی دیگر از آن‌ها برای زراعت و کشاورزی به منظور تأمین آب زمین استفاده می‌شود.

وی از مزیت‌های تالاب‌ها حفظ رطوبت زمین و خاک‌های اطراف، تعادل بخشی به کیفیت آب‌های زیرزمینی، مانع ورود آب شور به منابع آبی شیرین و جلوگیری از ریزگردها خبر داد و افزود: از منابع تالاب‌ها از جمله گیاهان دارویی، ایجاد صنایع دستی می‌توان استفاده کرده و با حفظ تالاب‌ها رطوبت خاک منطقه حفظ و از بروز ریزگردها جلوگیری می‌کند.

یداللهی خاطرنشان کرد: لایروبی تالاب‌ها برای نگهداری و خشک نشدن تا حدی خوب بوده اگر بیش از حد برداشت شود لایه حفاظتی تالاب از بین رفته و تمام آب جذب زمین و در نهایت تالاب خشک می‌شود، باید به مردم عادت دهیم که تالاب برای آنها است و با ایجاد ارتباط قوی بین مردم و محیط زیست مانند تالاب سرخرود و با فرهنگ سازی مناسب شرایط را برای گردشگری استان فراهم کنیم.

نقش بومیان در کاهش تخریب تالاب‌ها

«صادق صالحی» دکترای جامعه شناسی محیط زیست در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که معروف‌ترین کارکرد نقش کبدی تالاب است، اظهار کرد: تالاب‌ها نقش تصفیه آلاینده‌های صنعتی را در شهر ایفا می‌کنند و از این‌رو حائز اهمیت هستند.

 وی افزود: ایران سردمدار در بحث تالاب‌ها بوده و طی چند سال اخیر تالاب‌ها کمی با ضعف مواجه شدند که بررسی آن در دستور کار مسئولان قرار گرفته است.

استاد دانشگاه مازندران گفت: ما شناخت مناسبی از کارکرد تالاب در سطح جامعه محلی نداریم و این شناخت در جامعه مدرن باید به صورت تعاملی از طریق کتب درسی، آموزش‌های دیداری و وسایل ارتباط جمعی منتقل شود که تاکنون این شناخت به طور کامل صورت نگرفته است.

صالحی افزود: در بحث عوامل عاطفی ما در برخورد با تالاب‌ها یک فاصله اساسی پیدا کرده و مهندسان به سوی ساخت و سازهای بی‌رویه رفته که ما را با موجبات تخریب تالاب‌ها مواجه کرده است.

دکترای جامعه شناسی محیط زیست خاطرنشان کرد: بومیان در کاهش وضعیت نابسامان تالاب می‌توانند نقش اساسی داشته و با آموزش به مردم از تخریب تالاب هر منطقه جلوگیری کرد.

ثبت 1.5 میلیون هکتار تالاب در کشور

«یاسر سالار» کارشناسی ارشد مهندسی محیط زیست در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: 24 تالاب ثبت شده در استان مازندران وجود دارد هم‌چنین مساحت 1.5 میلیون هکتار تالاب ایران در کنوانسیون ملی رامسر ثبت شده است.

وی افزود: بحث حفاظت از تالاب در سال 1384 در ایران آغاز شد و دوم فوریه 1971میلادی در قالب کنوانسیون ملی رامسربا عنوان روز جهانی تالاب معرفی و امسال با شعار تالاب ها برای آینده شهری پایدار است.

رئیس اداره محیط زیست محمودآباد با بیان اینکه تالاب ها دارای 3 ارزش اکولوژیکی، اقتصادی و اجتماعی و ارزش های فرهنگی است، گفت: ارزش اکولوژیک شامل زیست گاهی، بانک ژن، پالایش محیط زیست، مولد آبزیان و جلوگیری از تخریب سواحل است.

کارشناس ارشد مهندسی محیط زیست در ادامه تصریح کرد: بحث اشتغال، منابع تامین آب، بحث درمانی، اکوتوریسم و کاهش مهاجرت به خاطر معیشت از ارزش های اقتصادی فرهنگی بوده وآموزش های زیست محیطی، سلامت، آرامش روحی، میراث فرهنگی، عکاسی و فیلمبرداری از ارزش های فرهنگی تالاب ها محسوب می شوند.

وی خاطرنشان کرد: ذخیره آب آشامیدنی، کاهش سیل، تصفیه فاضلاب و بهبود کیفیت آبی و توانمندی سازی مردم در کسب و کارمثل پرورش ماهیان در تالاب از ارزش ها و نقش تالاب ها است.

گزارش از  «بهنار مقدس» خبرنگار ایسنا مازندران

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.