پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

200 ناجی غریق در سال 97 به سواحل خزر تزریق می‌شود

0

دریای مازندران سالانه میزبان بسیاری از مسافران و گردشگران داخلی و خارجی بوده که حفظ امنیت جان این مسافران در استفاده از دریا مورد اهمیت است.

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا، هر ساله با شروع شدن فصل بهار و آغاز تعطیلات گردشگران به شهرهای ساحلی برای استفاده از دریا می آیند با وجود طرح سالم سازی دریا و حضور ناجیان غریق دریای خزر همواره چندین قربانی در این ایام می گیرد.این که چرا با وجود طرح هایی مانند سالم سازی دریا و فعالیت ناجیان غریق دریای خزر آمار قابل توجهی غرقی دارد همواره جای پرسش است؟

*تعامل بیشتر نهادها باعث کاهش غریق در سواحل می شود

نقی کریمیان رئیس هیئت نجات غریق مازندران در گفت و با ایسنا مازندران، اظهار کرد: اصل مشکل ما در راستای تعامل است؛ هر چه قدرتعامل بین نجات غریق، استانداری، وزارت کشور و فدراسیون نجات غریق بیشتر باشد بخش اعظمی از مشکلات حل می شود.

وی افزود: در سال گذشته استانداری ۸۰۰ میلیون تومان تجهیزات به ناوگان نجات غریق از قبیل کمربند نجات، گویه نجات، حلقه نجات و سایر چیز هایی که کمک به نجات غریق  می آمد اضافه کرد.

کریمیان تصریح کرد: با توجه به اینکه یک سری نیروهای با تجربه به دلیل عدم پرداخت حقوق از ما فاصله گرفتند؛ طی سال گذشته با ساماندهی  هئیت های نجات غریق این افراد دوباره رجوع به کار کردند.

*200 ناجی در سال 97 به سواحل خزر تزریق می شود

کریمیان افزود: در سال گذشته حدود ۴۰۰ نیرو آموزش داده و به ساحل مجدد تزریق شد؛ برای سال ۹۷ هم این برنامه را داریم که حدود ۲۰۰ نفر را مجدد در سواحل تزریق کنیم.

وی گفت: اما هنوز به افزایش نیرو در مناطق ساحلی نیاز داریم؛ با تزریق نیرو در سال گذشته بسیاری از مشکلات ما در حوزه غریق کم شده است؛ استفاده از تکنولوژی روز، جت اسکی و قایق تند رو به جای نیروی انسانی قطعا غریق کمتری به جا خواهد گذاشت.

رئیس هیئت نجات غریق مازندران بیان کرد:اگر امکانات بهتری در هتل ها و متل های ساحلی فراهم شود می توان گردشگر بیشتری جذب و از این طریق هزینه تامین وامکانات بیشتری برای ناجیان تهیه کرد.

*طرح های ساحلی تحت پوشش بیمه قرار گرفتند

کریمیان با اشاره به این که برای اولین بار طرح های ساحلی تحت پوشش بیمه قرار گرفتند، افزود:  در داخل طرح با اجرای امکانات اولیه مثل امانت دار، دوش، سرویس بهداشتی ، ناجی ماهر، چادر مناسب و سایر موارد قطعا توریست از طرح ها بیشتر استفاده می کند.

وی خاطر نشان کرد: از تمام مسافران و گردشگران تقاضا داریم در محدوده شنا که غریق مستقر است شنا کنند تا با خاطرات بد از استان مازندران نروند و همچنین در سواحل از کودکان خود چشم بر ندارند.

*ضرورت افزایش ۲۰ درصدی ناجیان غریق در سواحل محمودآباد

سعید خادمی رئیس هیئت نجات غریق محمودآباد، با بیان این که حداقل در استان مازندران باید ۲۰ درصد افزایش نجات غریق داشته باشیم، اظهار کرد: تعداد ناجیان براساس بودجه ای که سالانه هلال احمر یا ستاد ساماندهی وزارت کشور تعیین کرده، مشخص می شود.

وی افزود: در محمودآباد و سواحل آن چندین بار مناطق کارشناسی و نقاط کور را به هلال احمر معرفی شد با توجه به کارشناسی های صورت گرفته این منطقه به ۱۲۰ ناجی در دوشیفت نیاز دارد.

 رئیس هیئت نجات غریق محمودآباد  خاطرنشان کرد: متاسفانه تعداد ۹۰ نجات غریق در سواحل محمودآباد وجود دارد که این تعداد با توجه به حجم مسافر به این سواحل کم است.

*وجود50 کوچه ساحلی در محمودآباد

خادمی گفت: حدود ۵۰ کوچه منتهی به ساحل با طول ۶۰ متر در بخش مرکزی محمودآباد وجود دارد و این نشان دهنده آن است که مسافران به راحتی دسترسی به ساحل دارند؛ پس باید در تمامی کوچه ها یک ناجی مستقر شود که متاسفانه با توجه به کمبود نیرو در هر سه کوچه یک ناجی مستقر است.

* مشخص کردن نقاط کور توسط هلال احمر کارشناسانه نیست

رئیس هیئت نجات غریق محمودآباد افزود: هلال احمر در حال حاضر  در راس هئیت ناجیان غریق قرار دارد و تمام نقاط کور را در استان هلال احمر تایید می کند؛ مشخص کردن نقاط کور توسط هلال احمر کارشناسانه نیست.

وی در ادامه بیان کرد: عدم واریز به موقع حقوق ناجیان انگیزه برای کار را از آن ها  گرفته و نداشتن تجهیزات کافی از مشکلات بارز هیئت های نجات غریق است.

خادمی تصریح کرد: اگر بتوانیم حداقل ها و امکانات را در سواحل توسط هلال احمر مستقر کنیم با آرامش بیشتری می توان کار کرد و کاهش غریق ۵۰ درصدی را در سواحل استان شاهد خواهیم بود.

وی گفت: اگر امکانات کامل و در نتیجه کاهش غریق کمی داشته باشیم این  امر تبلیغاتی جذب گردشگران بیشتر به سواحل خزر است؛ یک غریق کمتر و استفاده بیشتر از ظرفیت ها باعث جذب گردشگر بیشتر شده و اقتصاد گردشگری در حوزه سواحل پویاتر خواهد شد.

رئیس هیات نجات غریق محمودآباد خاطرنشان کرد: زیرگردها در جنوب، زلزله در غرب ایران، افزایش قیمت دلار؛گردشگر را به سوی شمال کشور هدایت می کند و پیش بینی ها براین است امسال شاهد افزایش ۴۰ درصدی گردشگر به نواحی ساحلی مازندران خواهیم بود.

گزارش از بهناز مقدس خبرنگار ایسنا مازندران


 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.