پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

2 هشدار جدی زیست‌محیطی به مردم در آستانه عید

0
به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از فارس، رئیس اداره نظارت برامور حیات وحش اداره‌کل حفاظت محیط زیست مازندران، 2 هشدار جدی زیست‌محیطی در آستانه عید داشت؛ یکی اینکه صید، عرضه و نگهداری غیرمجاز خزندگان جرم است و دوم اینکه ماهی‌های قرمز و تزئینی را در سدها، رودخانه‌ها و برکه‌ها رهاسازی نکنید زیرا هم ممکن است حامل انگل و بیماری باشند و هم تعادل اکوسیستم را به‌هم بزنند.

کوروس ربیعی اظهار کرد: معمولاً همه‌ساله در آستانه نوروز، عده‌ای فرصت‌طلب نسبت به جمع‌آوری مار و لاک‌پشت و بعضاً سایر خزندگان از رودخانه‌ها و برکه‌ها اقدام می‌کنند و آنها را می‎فروشند.

وی افزود: این جانوران برای برخی افراد جنبه تنوع دارد و از سر ناآگاهی آنها را خریداری و در خانه نگهداری می‌کنند در صورتی‌که نگهداری هر حیوان شرایط خاص خود را دارد و منزل مسکونی مکان نگهداری حیوان نیست ضمن اینکه نگهداری حیوانات وحشی بدون مجوز محیط زیست، جرم تلقی می‌شود.

رئیس اداره نظارت بر امورحیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران تصریح کرد: خارج‌کردن بدون مجوز حیوانات از زیستگاه‌های آنها، نه‌تنها یک جرم تلقی می‌شود و جمعیت جانوری را به‌خطر می‌اندازد، بلکه ممکن است تولیدکننده بیماری‌هایی باشند که سلامت انسان‌ها را به‌خطر بیندازند.

این مسؤول ادامه داد: از مردم می‌خواهیم که هم از خرید خزندگان جداً پرهیز کنند و هم در صورت مشاهده فروشندگان این حیوانات، به اداره محیط زیست اطلاع دهند، زیرا صید، عرضه و نگهداری خزندگان جرم محسوب می‌شود و مجوزی در این زمینه صادر نمی‌شود.

ربیعی با اشاره به اینکه خزندگان نقش مهمی در توازن و تعادل محیط زیست دارند، افزود: نابودی یا اختلال در جمعیت این خزنده به بحث کشاورزی و اکوسیستم صدمه می‌زند.

وی اظهار کرد: به‌ازای صید هر رشته مار، لاک‌پشت و سایر خزندگان، متخلفان مشمول جریمه می‌شوند.

رئیس اداره نظارت بر امورحیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران در بخش دیگری از سخنان خود درباره رهاسازی ماهی‌های سفره هفت‌سین پس از ایام عید گفت: ماهی‌های قرمز و تزئینی که معمولاً برای سفره عید در نظر گرفته می‌شوند، به این دلیل که از زیستگاه‌های خود خارج شده‌اند، نباید در رودخانه، سدها و انهار عمومی رهاسازی شوند، زیرا ممکن است حامل بیماری باشند و حیات سایر موجودات آبزی را به‌خطر بیندازند.

این مسؤول ادامه داد: ماهی‌های قرمز و تزئینی در مکان‌های خاصی که از سوی شهرداری‌ها در نظر گرفته شده است، باید رهاسازی و یا در آکواریوم نگهداری شوند.

ربیعی در پایان گفت: هر کدام از جانوران و زیست‌مندان طبیعت، نقشی را در چرخه اکوسیستم ایفا می‌کنند و خارج شدن آنها از زیستگاه‌ها یا اختلال در جمعیت آنها، این چرخه را با مشکل مواجه می‌کند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.