پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

14 آبان سرآغاز هویت‌بخشی به فرهنگ مازندران+فیلم

0

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مازندران، مازندران یکی از استان‌هایی است که به لحاظ فرهنگ و تمدن بسیار غنی و با کشفیات باستان‌شناسی برخی از این تمدن را به دوران پیش از اسلام نسبت می‌دهند.

بر اساس اسناد معتبر این استان جزو نخستین سرزمین‌های ایران بوده که دو سلسله حکومت علویان و حکومت دوازده امامی در آن تاسیس شده است.

پژوهشگران و فعالان حوزه فرهنگ و تمدن مازندران پس از بخشنامه سال 1388 سازمان میراث فرهنگی کشور بر مبنی نامگذاری یک روز به نام روز ملی مازندران با بررسی‌ها و تحقیقات لازم روز 14 آبان را به این نام نامگذاری کردند.

نامی که با تبادل نظر محققان فرهنگ‌ دوست و دلسوز حفظ میراث و تمدن این استان بر سه واقعه مهم و تاریخی چون پرتاب تیر آرش کمانگیر از قله دماوند، قیام فریدون با ضحاک ستمگر و قیام حسن بن زید، قیام حسن بن زید معروف به ناصر کبیر، موسس سلسله علویان به نام روز مازندران ثبت شده است.

بیعت مردم مازندران با حسن بن زید علوی در 14 آبان سال 243 شمسی مطابق با عید سعید فطر 250 هجری قمری رخ داد.  ابومحمد، حسن بن علی بن حسن بن علی بن عُمر بن علی (امام سجاد) بن حسین الشهید، ملقب به ناصر کبیر، ناصر اطروش، ناصر الحق، سیدنا، داعی الی الحق، از سلاله نبوی و علوی است.

در تاریخ آمده است که ناصرالحق سال‌ها به ارشاد و ترویج دین و تدریس علوم مشغول بود تا زمانی که محمد بن صعلوک از سوی سامانیان به حکومت آمل و رویان می‌شود و مردمان این سرزمین ناصر را ترغیب به گرفتن طبرستان می‌کنند. 

پس از جنگی خونین ناصرکبیر به آمل می‌آید در مسجد آمل طبق نوشته سید حمید شهید یمنی در کتاب حدائق الوردیه مردم آمل را جمع کرده و سخنرانی رسایی ایراد می‌کند و چون در شهر آباد طبرستان در آمل مستقر می‌شود بنای عدل و داد حکومت علوی را بنیان می‌گذارد. 

بنیانگذار سلسله علویان در سال 301 ه ق وارد آمل می‌شود و این شهر را محل حکومت خود برمی‌گزیند و با حکومت 12 ساله‌اش دین اسلام اثنی عشری را ترویج می‌بخشد.

ابن اطروش در سال 304 هجری قمری دارفانی را وداع گفته و پیکرش در منطقه پایین بازار شهر قدیم آمل مدفون می‌شود و با گذشت 900 سال به عنوان زیارتگاه بسیاری از شیعیان به ویژه فرقه‌های متعدد یمنی‌ها مورد توجه قرار گرفته است.

اما از سال 1388 با عنوان روز ملی مازندران در روز 14 آبان، محققان و پژوهشگران فرهنگ و تمدن این استان با تشکیل ستاد برگزاری روز ملی مازندران به اجرای برنامه‌های متنوع ترویج فرهنگ و تمدن دیار علویان می‌پردازند.

گرامی‌داشت روزی که با فعالیت موسسات مردم نهاد و تشکلات مردمی در جهت تحکیم هویت فرهنگی مازندران همراه مسئولان گام اساسی برداشته شده و اجرای برنامه‌های متنوع رونق می‌گیرد.

حتی مردم دیار علوی‌تبار نیز در اجرای این برنامه‌های متنوع به منظور ترویج فرهنگ و تمدن مازندران در جای جای شهرهای استان حضور پرشوری داشته و دارند.

دغدغه مهم تشکل‌های مردمی بر ترویج غنی فرهنگ مازندران

دبیر اجرایی ستاد بزرگداشت روز مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در ساری با بیان اینکه امسال چهارمین سال از تشکیل ستاد بزرگداشت روز مازندران می‌گذرد، گفت: این ستاد با حضور تشکل‌های مردمی و مردم نهاد در این سال‌ها به اجرای برنامه‌های متنوع می‌پردازد.

محمدرضا حسن‌پور با اشاره به اینکه در سال نخست برنامه‌هایی که به اجرا درآمد به منظور ترویج فرهنگ و آداب و رسوم این استان بوده است، بیان کرد: سعی شده این برنامه‌ها در سطح مدارس به اجرا درآید.

وی ادامه داد: امسال از شب دوازدهم آبان مصادف با تیرماه‌ سیزه شو آغاز شده و با هماهنگی نهادهای منابع طبیعی، محیط زیست، ارشاد، انجمن شعر و ادب و تشکل‌های مردمی و مردم نهاد این برنامه‌ها در حال اجرا است.

حسن‌پور با اعلام اینکه برنامه‌های بزرگداشت روز مازندران تا زادروز نیما یوشیج یعنی بیست و یکم آبان ماه ادامه دارد، عنوان کرد: همچنین با توجه به قرار گرفتن ماه محرم و صفر اجرای تعزیه‌خوانی و شبیه‌خوانی در این ستاد دستور کار قرار می‌گیرد.

دبیر اجرایی ستاد بزرگداشت روز مازندران خاطرنشان کرد: تمام تلاش این ستاد ترویج فرهنگ و آداب و رسوم غنی دیار علویان است تا برخی از این سنت‌ها به عنوان آثار ملی به اجرا درآید.

گزارش و فیلم از کبریا مقدس

 /ح

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.