پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

‌ساخت نیروگاه زباله‌سوز در ساری تسریع شود

0

 

پایگاه خبری چهاردانگهنیوز:  بیست و هفتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر ساری عصر امروز با حضور اکثریت اعضای شورای اسلامی شهر در صحن شورای شهر ساری برگزار شد.

این نشست که با تغییراتی در جابجایی محل استقرار خبرنگاران مواجه بوده به تبریک روز خبرنگار به اصحاب رسانه و موضوع نیروگاه زباله سوز ساری اختصاص داشت که معاون عمرانی شهردار، مدیرعامل و معاون فرهنگی سازمان پسماند  شهرداری ساری نیز حضور داشتند.

سید مسعود مدینه، رئیس شورای اسلامی شهر ساری در این نشست با تبریک روز خبرنگار خدمت اصحاب رسانه استان، اظهار داشت: امیدواریم رسانه‌ها با عزم بهتری به دنبال تقویت فعالیت‌های حرفه ای خود برای افکار عمومی صورت دهند.

وی در ادامه با اشاره به موج گرانی در جامعه، خواستار توجه و جدیت بیشتر مسئولان برای رفع مشکلات معیشتی مردم شد و افزود: نباید گرانی افسار گسیخته و عدم نظارت متولیان امر سبب نفوذ دشمن به داخل شود.

رئیس شورای اسلامی شهر ساری با اشاره به اینکه همدلی و وحدت بین آحاد مسئولان امری ضروری و اثرگذار در رفع ابهامات و تفرقه است، تصریح کرد: امیدواریم مدیران میانی و استانی در راستای رفع سریع مشکلات معیشتی مردمان مناطق اقدام کنند.

مدینه با بیان اینکه ساری در روزهای اخیر توفیقات خوبی در عرصه علمی داشته که نمونه آن برتری رتبه دهم کنکور سراسری در رشته علوم انسانی توسط نخبه ساروی بوده است، افزود: مازندران دارای جایگاه ویژه در حوزه نخبه پروری و استعدادهای ناب است.

وی با گرامی‌داشت روز هفدهم مرداد و شهادت شهید محمود صارمی اظهار داشت: نقش و رسالت خبرنگاران در توجه ویژه به نیازهای مردمی و واکاوی درخواست آنان از مسئولان امری ضروری است.

مدینه با بیان اینکه تکمیل پروژه نیروگاه زباله سوز ساری برای مسئولان استانی و شهری دارای اهمیت بسیاری است، تصریح کرد: به صورت هفتگی جلساتی برای تکمیل و تسریع نیروگاه زباله سوز نیز برگزار می‌شود.

علی اکبر ذلیکانی، نائب رئیس شورای اسلامی شهر ساری نیز با تبریک موفقیت رتبه دهم کنکور سراسری در رشته تجربی، گفت: این داوطلب کنکور سراسری روستازاده ای بوده که با اهتمام جدی و تلاش توانست موفقیت را کسب کند.

وی در مورد نیروگاه 450 تنی زباله‌سوز شهرداری ساری توضیحاتی ارائه کرد و افزود: مساحت این فضا 4.5 هکتار بوده و دارای پیشرفت فیزیکی مناسب برای اجرایی شدن است.

نائب رئیس شورای اسلامی شهر ساری با اشاره به اینکه مسائل زیست محیطی در زباله‌سوز ساری کامل رعایت شده است، تصریح کرد: 65 درصد تجهیزات نیروگاه زباله سوز ساری وارد شهرک صنعتی ساری شده است.

ذلیکانی با بیان اینکه پروژه نیروگاه زباله سوز ساری تاکنون 44 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، گفت: بالغ بر 70 میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی برای اجرای این پروژه تخصیص یافته است.

عدم تحقق فرهنگ بازیافت در جامعه

عباس رجبی، مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری ساری نیز در این نشست با بیان اینکه زباله را طلای کثیف قلمداد می‌کنند که برای عده ای منبع درآمدی خوبی است، گفت: سرانه تولید زباله در ایران 200 تا 600 گرم بوده که باید از طلای سفید استفاده بهینه شود.

وی با بیان اینکه صنعت بازیافت یک صنعت زودبازده و درآمدزا در بسیاری از کشورهای توسعه یافته تبدیل شده است، افزود: سالانه علیرغم اینکه 20 میلیون تن زباله تولید در کشور می‌شود هنوز زباله به عنوان صنعت پولساز در ایران تبدیل نشده است.

رجبی با اشاره به اینکه شهرداری‌ها باید از طریق بازیافت زباله به عنوان صنعت درآمدزای جدید حمایت کنند، تصریح کرد: تنها 4 درصد زباله تولیدی بازیافت و مابقی به صورت سنتی خاک و در طبیعت رها می‌شود.

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری ساری با بیان اینکه در ایران فرهنگ بازیافت زباله هنوز نهادینه نشده است، افزود: 16 میلیون متر مکعب آب در کشور از محل دورریز زباله در دل طبیعت از بین می برد.

وی با اشاره به اینکه طرح تفکیک زباله از مبدا با راه اندازی 58 کلبه در مرکز استان اجرایی شده است، تصریح کرد: حضور مردم ساری به عنوان رابطان فرهنگی از طرح مورد نظر استقبال کردند و امروز 14 درصد مردم ساری به عنوان مشترک سازمان پسماند و همکار شهروندی ما قلمداد شده اند.

رجبی با بیان اینکه اکنون میزان زباله خشک دریافتی از مردم در روز بالغ بر 5 تن است، افزود: با تداوم طرح تفکیک زباله از مبدا می‌توانیم در بازیافت زباله نقشی اثرگذار داشته باشیم.

وی با اعلام اینکه برای بازیافت زباله باید اقدامی فرهنگی صورت دهیم تا سهم مردم در طرح تفکیک زباله از مبدا ارتقا یابد، گفت: بسیاری از مجتمع‌های مسکونی در ساری دارای سطل‌های زباله هستند که تا پایان مرداد سه هزار و 400 خانوار شهری ساری با ما مشارکت دارند.

رجبی با اشاره به اینکه آموزش در مدارس، دانشگاه‌ها و ادارات شروع کردیم، تصریح کرد: 26 هزار نفر از شهروندان در مساجد و مراکز فرهنگی شهرساری در دوره‌های آموزشی طرح تفکیک زباله از مبدا حاضر شدند.

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری ساری با بیان اینکه همه مسئولان باید نسبت به اجرای فرهنگ بازیافت در جامعه اقدام کنند، گفت: امیدواریم بتوانیم در استفاده از طلای سیاه در قالب صنعت اقدام کنیم.

توجه ویژه شهرداری به جنوب شهر ساری

فرامز نقیبی، عضو شورای اسلامی شهرساری نیز با اشاره به اینکه بانوان ساری بی صبرانه منتظر افتتاح این پروژه فرهنگی از سوی شهرداری ساری باشند، افزود: امیدواریم بتوانیم سطح سرانه فرهنگی و اجتماعی برای بانوان را در ساری افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه سالانه هزار و 800 تن زباله خشک در ساری تولید می‌شود، تصریح کرد: این آمار باید از حجم قرارداد پیمانکار دپوکننده زباله به منطقه پشتکوه ساری باید کسر شود.

عضو شورای اسلامی شهر ساری با اشاره به اینکه شهرداری ساری باید احصا کند که از محل پسماند خشک چه میزان درآمد داشته است، گفت: توجه شهرداری ساری به منطقه سه و جنوب شهر باید بیشتر شود.

علیجان شمشیربند، عضو شورای اسلامی شهر ساری با بیان اینکه برای اجرای پروژه زباله سوز شهرداری ساری نباید وعده‌های غیراصولی به مردم و بی عمل بدهیم، افزود: سال 97 را باید سال پایان احداث نیروگاه زباله سوز قلمداد کنیم.

وی با اشاره به اینکه سازمان پسماند شهرداری ساری باید در احداث نیروگاه زباله سوز نقش داشته باشد، گفت: دلیلی اینکه از وجود سازمان در جلسات احداث نیروگاه زباله سوز استفاده نمی‌شود.

سعید نجاریان، عضو شورای اسلامی شهر ساری با اشاره به نزدیک شدن به ماه شهریور و موسم بارندگی، افزود: هنوز آسفالت خیابان‌های مرکزی شهر ساری علیرغم تاکیدات چندین باره اعضای شورای شهر صورت نگرفته است.

وی با بیان اینکه مقوله آموزش در حوزه پسماند باید تقویت شود، تصریح کرد: در حوزه مدارس و مهدهای کودک موضوع بازیافت با جدیت بیشتری دنبال شود.

قاسم قاسمی، عضو شورای اسلامی شهر و نماینده شورای شهر در سازمان پسماند با اشاره به اینکه طرح تفکیک زباله از مبدا اقدامی موثر در حوزه استفاده بهینه از صنعت زباله سیاه است، افزود: سازمان پسماند شهرداری ساری برای تحقق فعالیت‌های فرهنگی و زیربنایی خود نیازمند کمک دارد.

کوروش یوسفی، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر ساری با بیان اینکه روز خبرنگار فرصت خوبی برای بیان دیدگاه‌های اصحاب رسانه است، گفت: تجلیل از خبرنگاران نباید صرفا در حد گفتار و زبان باشد و باید جایگاه آنان حفظ و از مقام شامخ رسانه‌ها تجلیل شایسته شود.

 /ش

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.