پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

‌انقراض صنعت زنبورداری مازندران ‌در سایه بی‌‌تدبیری مسئولان /‌ زنگ خطر نواخته شد‌+فیلم

0

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بابلسر، زنبور عسل تنها حشره ای بوده که خداوند متعال از طریق وحی با او سخن گفته و سوره ای از قرآن را به این حیوان اختصاص داده است.

نکته حائز اهمیت میزان سرانه مصرف عسل در کشور بوده که در طول یک سال در ایران معادل دو گرم بوده که این رقم در کشورهای توسعه یافته بیش از 1.5 کیلوگرم است و چهارمین نمایشگاه زنبور عسل به میزبانی بابلسر در مازندران برپا شد تا گام مهمی در فرهنگسازی این محصول در استان برداشته شود.

این محصول طبیعی با همه شیرینی مشکلاتی در مسیر توسعه اش وجود دارد و ادامه این روند مهر تاییدی است بر این گفته دانشمندان که اگر زنبور عسل از چرخه زیستی شود بعد از چند سال کره زمین سرسبزی خود را از دست می‌دهد.

جهاد کشاورزی متولی پیگیری مشکلات زنبورداران

مجتبی ایزدی، کارشناس و مدرس پرورش زنبور عسل در گفت وگو با خبرنگار تسنیم، اظهار داشت: چهارمین نمایشگاه زنبور عسل در راستای فرهنگ‌سازی در مصرف عسل در مازندران برگزار شده اما متاسفانه آنطور که باید حمایت‌های لازم از سوی ادارات و سازمان‌ها صورت نگرفته است.

وی افزود: صنعت زنبورداری در بخش عمده کشوری خود با معظلات فراوانی روبه رو بوده که از جمله آن نداشتن ریف بودجه بوده و به عنوان یک صنعت شناخته نمی شود که این موضوع سرمنشاء همه مشکلات بخش زنبورداری است.

عضو هیئت مدیره انجمن فارغ التحصیلان پرورش زنبور عسل ادامه داد: در بخش دارویی متولی خاصی وجود ندارد تا داروهای استاندارد را در اختیار زنبوردارها قرار دهد و از سوی دیگر تعریفی از استاندارد عسل در ایران وجود ندارد که در بحث رده بندی و قیمت‌گذاری نیز مشکلات عدیده ای را به وجود می آورد.

ایزدی با بیان اینکه در بحث کوچ نیز مشکلات متععدی وجود دارد که یک مقوله جدا و مفصل است، تصریح کرد: در بحث نهادینه‌های تولید چه در بحث شکر و کندو و تجهیزات مشکلات عدیده ای وجود دارد و سازمان جهاد کشاورزی باید متولی و پیگیر این مشکلات باشد که متاسفانه کمبودهایی در این زمینه وجود دارد.

مشکلات زیادی در صنعت زنبورداری وجود دارد

یکی از غرفه داران فعال در صنعت زنبورداری گفت: چهارمین سال متوالی بوده که در این نمایشگاه حضور دارد و از بانیان اصلی این انجمن بوده و این نمایشگاه با هدف آشنایی مردم با عسل و فرهنگ سازی در مصرف عسل برگزار شده و توضیحاتی که در این نمایشگاه ارائه می‌شود کاملا” علمی بوده و همکاران از افراد تحصیل کرده در این صنعت هستند.

وی افزود: تمام تلاش ما راه اندازی کارناوال مستحکم در سطح کشور بوده تا محصول خوب و مرغوب زنبور عسل به کل کشور عرضه شود.

این فعال صنعت زنبورداری با بیان اینکه مشکلات زیادی در صنعت زنبورداری وجود دارد، تصریح کرد: خشکسالی چندسال اخیر ضربه های زیادی را به صنعت زنبورداری وارد کرده است.

وی با اشاره به اینکه تولید متوسط عسل در ایران هشت کیلوگرم بوده و فاکتورهای مختلفی در آن دخیل هستند، افزود: یکی از این فاکتورها عدم رعایت فاصله در زنبورداری بوده و قوانین طوری برنامه ریزی شده که به ما اجازه نمی دهد فاصله قانونی رعایت شود. اگر همه فاکتورها رعایت شود و حمایت‌های لازم صورت گیرد تولید متوسط 8 کیلو تا 15 کیلو افزایش خواهد یافت.

صنعت زنبورداری نیازمند حمایت مسئولان

یکی دیگر از فعالان حوزه پرورش زنبور عسل، گفت: مسئولان باید همکاری بیشتری جهت برگزاری این قبیل نمایشگاه‌ها داشته باشند تا زنبوردار از طریق فروش عسل حمایت شود.

وی افزود: در حال حاضر از 100 کندو 3 الی 4 تن عسل تولید می‌شود که اگر حمایت‌های لازم صورت گیرد این رقم به بیش از 10 تن افزایش می یابد.

استاندارسازی، برندسازی، عدم رعایت فاصله اسکان، نبود ردیف بودجه مشخص، عدم قیمت گذاری، خشکسالی، عدم حمایت‌های لازم از سوی دستگاه‌های مسئول و عدم آگاهی کارشناسان منابع طبیعی از زنبور به عنوان احیا کننده محیط زیست از جمله معضلاتی است که در مسیر توسعه این صنعت وجود دارد که امیدواریم با پخش این گزارش مسئولان دست به کار شوند و شرایط را برای بقای این محصول طبیعی در استان تسهیل کنند.

گزارش از هومن رمضانیان و سیدرضا حسینی

 /م

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.