پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

۳۰ آبان۱۳۹۴ اولین سالگرد درگذشت آیت الله سید حسن شجاعی کیاسری

2

 

پایگاه خبری چهاردانگه: ۳۰ آبان اولین سالروز در گذشت آیت الله شجاعی نماینده چهار دوره  مردم شهرستان ساری در مجلس شورای اسلامی و مفسر قرآن می باشد.

 

آیت الله سید حسن شجاعی ، در سال ۱۳۲۰ ، در مازندران و در شهر کیاسر ، در خانواده ای نسل در نسل روحانی از ذریه امام موسی کاظم (ع) ، دیده به جهان گشود

از اوان کودکی تحت هدایت پدروپدربزرگ ، با یک دوره کامل تاریخ اسلام آشنا شد و در خلال همین سالها تلاوت قرآن و مختصری از مفاهیم و معانی آن را آموخت

آیت الله شجاعی ، در دهه ۳۰ با هدایت پدرش به حوزه علمیه کوهستان وارد شد و در محضر عالم و عارف کم نظیر آیت الله العظمی کوهستانی (ره) در کنار تحصیل علوم مقدماتی حوزه ، از پرورش های تربیتی و اخلاقی آن بزرگوار بهره مند گردید و در ادامه نیز از محضر آیت الله لیموندهی (ره) استفاده نمود

در طی سالهای کودکی و نوجوانی ، با توجه به جریانات استعماری حاکم بر ایران ، حساسیتش نسبت به مسائل سیاسی شکوفا گشت ودر سن ۱۷ سالگی پس از گذراندن دروس سطح در مدارس علمیه مازندران ، وارد حوزه علمیه قم گردید.

از سال ۱۳۴۱ و با آغاز نهضت حضرت امام خمینی (ره) نام ایشان با لقب” شجاعی مازندرانی” در کنارمردانی شجاع و انقلابی چون آیت الله مشکینی ، آیت الله رفسنجانی ، حجت الاسلام و المسلمین کروبی و بسیاری از بزرگان دیگر از فعالان شجاع و زبانزد در عرصه مبارزه با طاغوت و نظام ستم شاهی شناخته شد

آیت الله شجاعی ، در اوایل دهه ۴۰ سطوح عالیه تحصیلات حوزوی را در محضر اساتیدی همچون حضرات آیات ، مکارم شیرازی ،شیخ جعفر سبحانی ، میرزا حسن نوری همدانی ، حسن زاده آملی و جوادی آملی به پایان رساند وجهت فراگیری درس خارج فقه و اصول ، از محضر اساتید و آیات عظام ، آقا میرزا هاشم آملی ، سید محمد رضا گلپایگانی ، شیخ کاظم تبریزی و مرعشی نجفی رحمت الله علیهم بیشترین حظ و بهره را برد تا به درجه اجتهاد دست یافت.

از اواخر دهه ۴۰ تا اواسط دهه ۶۰ تحت نظارت و هدایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی ، در طول قریب هجده سال ، با همکاری جمعی از دانشمندان بنام ، ” تفسیر نمونه ” قرآن مجید را در ۲۷ جلد و با زبانی ساده تالیف نمودند و به نسل جویا و پویای علم ، یعنی جوانان هدیه کردند.

از سال ۱۳۳۹ تا ۱۳۶۳ به مدت ۲۳ سال از مدرسین بنام حوزه علمیه قم از ادبیات تا سطوح عالیه محسوب گردید.

با رجوع به اسناد و گزارش های ساواک در میابیم که وی اولین کسی بود که به نوشته توهین آمیز″ رشیدی مطلق” نسبت به ساحت حضرت امام (ره) و مرجعیت ، در ۱۸ دیماه ۱۳۵۶ اعتراض کردند و برای افشای مقاصد پلید آنان در یک اقدام زیرکانه ودلیرانه ، اقدام به تعطیلی کلاس درس خود در مدرسه خان شهر قم ، که حاوی صدها طلبه فاضل بود نمود و نقطه عطفی را در تاریخ انقلاب رقم زد.

در طول سالهای قبل از انقلاب ، به دلیل خطابه های تاثیر گذار، بارها ممنوع المنبر و تبعید و مورد اذیت و آزار ساواک وافع گردید که به عنوان نمونه می توان به ممنوع المنبر شدنش توسط ساواک از سال ۱۳۴۳ به مدت ۱۳ سال اشاره کرد.

آیت الله شجاعی پس از انقلاب در سنگر تدریس دانشگاه ، اهتمامی خاص به تربیت جوانان مسئول و روشنفکر داشته و به همین جهت ، با دعوت دانشگاه های خواجه نصیر ، شهید بهشتی و دانشگاه تهران سالها به امر تدریس پرداخت.

در سال ۱۳۶۳ بنا به مقتضیات زمان و با رای قاطع مردم شهرستان ساری وارد مجلس شورای اسلامی گردید و این حضوردر سه دوره پیاپی دوم ، سوم و چهارم با رای مردم تداوم یافت. در این ۱۲ سال در سنگر مجلس و در کمیسیون های قضایی ، امور اقتصادی و دیوان محاسبات خدمت کرد . بعد ها در دیوان عدالت اداری به عنوان مستشار قضایی و رئیس شعبه ایفای نقش نمود و مجدد در دوره  هفتم به عنوان نماینده ساری مجلس را پیدا کرد. ایشان اولین نفری می باشد که توانست در بعد از پیروزی انقلاب برای چهار دوره نمایندگی مردم ساری در مجلس شورای اسلامی را کشب نماید. این عالم وارسته در ۳۰ آبان ۱۳۹۳ به دیدار حق شتافت و طی تشییع جنازه ای با شکوه در ساری و کیاسر، در شهر کیاسر به خاک سپرده شده است. روحش شاد.

 

2 نظرات
  1. طرفدار دکتر روحانی می گوید

    خداوند روح پاکش را با سرور و سالار شهیدان حضرت سیدالشهدا محشور کند، پاک زیست و پاک به دیدار معبود شتافت

  2. همین جایی ام می گوید

    خدایش رحمت کند، خوشحال قیامت باشند
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.