پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

گفتگو با رئيس اداره بهزيستي چهاردانگه به بهانه هفته معلولين

پايگاه خبري چهادرانگه ساري به همين بهانه و براي مطلع شدن از خدمات و فعاليت هاي اداره بهزيستي چهاردانگه گفتگويي را با خانم رويا محمدي، رئيس اداره بهزيستي چهاردانگه انجام داده است.

1

 

به گزارش پايگاه خبري چهاردانگه ساري، روز 12 آذرماه مصادف با 3 دسامبر روز جهاني معلولين نامگذاري شده است و از 12 تا 18 آذر را هم هفته ي معلولين قرار داده اند.

 

پايگاه خبري چهاردانگه ساري به همين بهانه و براي مطلع شدن از خدمات و فعاليت هاي اداره بهزيستي چهاردانگه گفتگويي را با خانم رويا محمدي، رئيس اداره بهزيستي چهاردانگه انجام داده است.

 

– با عرض سلام و خسته نباشيد خدمت شما و عرض تبريك به مناسبت هفته جهاني معلولين، لطفاً اهم فعاليتهاي اداره بهزيستي را بيان بفرمائيد

 

 با سلام، توجه ما بيشتر معطوف به كساني است كه متاسفانه صدايشان به گوش كسي نمي رسد. وجودشان در خانه و بغض هايشان در گلو مانده است. حيطه ي تولي گري بهزيستي بسيار وسيع است. فعاليتهاي بهزيستي بيشتر در سه شاخه : توانبخشي ، اجتماعي و پيشگيري خلاصه مي شود.

 

خدماتي كه در اين بخش وجود دارد، ارائه مستمري ماهانه به مدجويان طبق دستور العمل اداره ، ارئه هزينه هاي دانشجويي و تحصيلي ، بيمه زنان سرپرست خانوار ، بازسازي مسكن مدد جويان و … مي باشد.

 

در شاخه توانبخشي همانگونه كه از اسمش پيداست، توان دادن به افراد ناتوان است كه اداره بهزيستي متولي امور معلولين در منطقه چهاردانگه مي باشد. در اين بخش مجموعه اي از اقدامات پزشكي ، آموزشي ، حرفه اي و اجتماعي كه موجبات استقلال نسبي افراد ناتوان را منجر شود توسط اداره بهزيستي به مددجويان ارئه مي شود.

 

همچنين از طرف اداره بهزيستي چهاردانگه اقدامات و خدماتي از قيبل كمك هزينه نگهداري ، كمك هزينه تحصيلي و آموزشي ، كمك هزينه كار و كمك هزينه لوازم مورد نياز مدد جويان و تامين هزينه هاي پزشكي مورد نياز آنها از قيبل فني ، ارتوپدي ، فيزيوتراپي و خدمات ديگري از اين دست به مددجويان بخش ارائه مي شود.

 

– بفرمائيد كه در بخش چهاردانگه چند مدد جو را تحت پوشش داريد؟

 

با توجه به پرونده هاي ثبت شده در 96 روستاي بخش چهاردانگه، در اداره بهزيستي، با توجه به سه دهستان پشتكوه ، چهاردانگه و گرماب در مجموع 300 پرونده توانبخشي در اين منطقه ثبت شده است و همچنين 10 پرونده اجتماعي هم در اين حوزه در اداره موجود مي باشد، كه البته با توجه به اين كه در اين حوزه كميته امداد هم فعاليت مي كند بيشتر افراد در اين ارتباط به كميته امداد مراجعه مي كنند. در بخش پيشگيري هم به شكل روزانه خدمات داده مي شود، به طور مثال در اين ماه حدود 12 پرونده مشاوره در ارتباط با اعتياد ، طلاق و … داشتيم و در كل حوزه ي پيشگيري به شكل مقطعي خدمات رساني مي شود.

 

roya-mohammadi-behzisti

 

– آيا در ارتباط با توسعه فعاليت هاي اداره برنامه اي داريد؟

 

طبق قول هايي كه داده اند، قرار بر اين شد كه تا اواخر سال 93 ساختمان جديد اداره بهزيستي چهاردانگه كه در حال ساخت مي باشد آماده شده و در اختيار اين اداره قرار بگيرد. البته اتمام كار اين ساختمان بستگي به اعتبارات سازمان و بودجه اي است كه براي اين منظور در نظر گرفته مي شود.

 

– در روستاي ازني در گذشته يك مركز بهزيستي وجود داشت، در حال حاضر از آن چه استفاده اي مي شود؟

 

در حال حاضر از ساختماني كه متعلق به بهزيستي در روستاي ازني وجود دارد به عنوان مهمانسرا براي كاركنان اداره بهزيستي استفاده مي شود.

 

– آيا اداره بهزيستي به كساني كه از كميته امداد خدمات دريافت مي كنند هم خدمات ارائه مي كند و يا فقط از يك سازمان مي توانند خدمات بگيرند؟

 

ما به كساني كه عضو كميته امداد هستند و مستمري از آن سازمان دريافت مي كنند، و نياز مبرم به خدماتي مانند: ويلچر ، تخت ، تشك مواج و … دارند، علاوه بر استعلام از كميته امداد در مورد اينكه از آن سازمان مستمري دريافت مي كنند اين خدمات را نيز به اين عزيزان هم ارائه مي كنيم.

 

– آيا در ارتباط با خدمت رساني به مددجويان مشكلات و كمي و كاستي هايي را هم داريد؟

 

كار كردن با مردم ، براي مردم و خدمت به آنهاست، به ويژه ما كه با افرادي سر و كار داريم كه نياز بيشتري به خدمت رساني دارند. پيشرفت هر كاري بر مي گردد به كاركرد آن نهاد و كاركرد آن نهاد ارتباط مستقيمي با بضاعت مالي آن دارد. متاسفانه اعتبارات در نظر گرفته براي اين اداره به اندازه ي كافي كفايت نمي كند ، منطقه ي پشتكوه در بين سه دهستان بخش چهاردانگه از فقر و معلوليت بسيار زيادي رنج مي برند كه اصلاً با معلولين پايين دست قابل قياس نيستند.

 

سازمان بهزيستي نظرش بر اين است كه مشاركت را در منطقه قوي كنيم و از مردم براي خدمت رساني به مددجويان طلب كمك كرده و مقداري از بودجه بايد از كمك هاي مردمي تامين شود. همانطور كه مي دانيد حدود 80 درصد مددجويان بايد تحت پوشش كميته امداد و يا سازمان بهزيستي باشند و 20 درصد باقيمانده هم با توجه به تعصباتي كه به هم نوعان خودشان دارند، اين كمك ها را مستقيم و با دست خودشان انجام مي دهند. متاسفانه ميزان مشاركت مردمي ما در اين بخش حدود صفر است و در واقع ما هيچگونه مشاركت و همكاري در اين رابطه نداريم.

 

– آيا از لحاظ اداري و پرسنلي كمبودي در منطقه داريد؟

 

ما كمبود نيرو را مي توانيم تحمل كنيم، شايد همه ي امكانات اداري ما استاندارد نباشد ولي با آن كنار كنار مي آئيم، فقط از لحاظ خدمت رساني به مددجويان از لحاظ مادي و اعتباري مشكل داريم.

 

– آيا براي بازديد مددجويان در روستاهاي مختلف از نظر وسيله اياب و ذهاب مشكلي داريد؟

 

براي بازديدها خوشبختانه وسيله نقليه و يك راننده در اختيار داريم و به صورت هفتگي به مددجويان سركشي مي كنيم و مشكلي از اين بابت نيست.

 

– آيا تسهيلات مالي به مددجويان ارائه مي شود؟

 

بله، اگر متقاضي در اين رابطه داشته باشيم با هماهنگي سازمان برايشان تشكيل پرونده مي دهيم تا اقدامات لازم انجام شود ولي متاسفانه اكثراً به دليل نداشتن ضامن معتبر در اين مرحله كارشان متوقف شده و معمولاً از گرفتن تسهيلات منصرف مي شوند.

 

– در پايان آيا مورد ديگري هست كه بخواهيد به آن بپردازيد؟

 

اصلي ترين مشكل اين اداره جذب مشاركت هاي مردمي است، با توجه به اين كه سازمان از ما انتظار دارد كه بخشي از هزينه ها را از طريق مشاركت هاي مردمي تامين كنيم متاسفانه در حذب اين كمك ها دچار مشكل هستيم.

 

– از شما بابت وقتي كه در اختيار پايگاه خبري چهاردانگه ساري قرار داده ايد تشكر و قدرداني كرده و به شما و همكارانتان خسته نباشيد مي گوييم.

 

 

1 نظر
  1. همشهری می گوید

    با سلام و تشکر از بابت تهیه گزارش منم به عنوان یک شهروند هفته معلولین را تبریک میگم و آرزوی سلامتی برای همه معلولین و خدمتگزاران به این قشر را دارم .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.