پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

گفتگو با دبیر پروژه مهر آموزش و پرورش منطقه چهاردانگه

با فرارسیدن تابستان و پیش رو بودن مهر ماه، در راستای دغدغه آموزش و پرورش منطقه برای اجرای هرچه بهتر برنامه های پروژه ی مهر ۹۵ گفتگویی با خلیلی، معاون آموزشی و دبیر پروژه ی مهر آموزش و پرورش منطقه انجام داده ام.

0

گزارش پایگاه خبری چهاردانگه به نقل از روابط عمومی آموزش و پرورش منطقه چهاردانگه، با فرارسیدن تابستان و پیش رو بودن مهر ماه، در راستای دغدغه آموزش و پرورش منطقه، برای اجرای هرچه بهتر برنامه های پروژه ی مهر ۹۵ گفتگویی با خلیلی، معاون آموزشی و دبیر پروژه مهر اداره منطقه انجام داده است.

گفتگو به شرح ذیل است:

آقای خلیلی، به عنوان دبیر پروژه ی مهر آموزش و پرورش منطقه چهاردانگه بفرمایید:

 

۱۲۳۴۵۶

هدف اجرای  پروژه ی مهر آموزش و پرورش چیست؟

پروژه ی مهر مظهر کارایی و ‌اثر بخشی و تغییر در مدرسه است و هدف از اجرای پروژه ی مهر ایجاد تحولی نوین در نگرش جامعه است تا با شاداب سازی مدارس، دانش آموزان برای ورود به مدرسه لحظه شماری کنند .ستاد پروژه ی مهر در آموزش و پرورش و مدارس، باید اقدامات مؤثری در  زمینه‌های مختلف  در تابستان، انجام دهند تا نقش و خاطره ی  روز  اول مهر که نوروز تعلیم و تربیت است، در اذهان دانش‌آموزان به عنوان یک خاطره خوش باقی بماند.

 

به طور کلّی در پروژه ی مهر، تمام فعالیت های آموزش و پرورش، برای شروع سال تحصیلی دل انگیز، برای دانش آموزان پیگیری می شود.

 

مختصری در مورد نحوه ی فعالیت ستاد پروژه ی مهر منطقه و وظایف آن را شرح دهید؟

امسال برای اولین بار، ستاد پروژه ی مهر آموزش و پرورش استان مازندران با ترکیب هفت کمیته فعّالیّت خود را آغاز نموده که عبارتند از: ۱- «کمیته ی انتصابات»( انتصابات مدیران جدید را در دستور کار خود دارد.) ۲- «کمیته ی تعمیر و تجهیز» (تعمیرات مدارس و فراهم آوردن امکانات را پیگیری می کند.) ۳- «کمیته ی نظارت و ارزیابی»         (نظارت بر تمام فعالیت های امور اداری و پروژه را پیگیری می نماید.) ۴-«کمیته ی سازماندهی» (کار ساماندهی  و سازماندهی فضا و نیروی انسانی را در دستور کار خود دارد.) ۵- «کمیته ی تأیید صلاحیت» (پیگیری تأیید صلاحیت مدیران جدید معرفی شده، می باشد.) ۶- «کمیته ی توجیه و تبلیغ» (کار اطلاع رسانی و توجیه پروژه، برای افکار عمومی و انعکاس فعالیت ها را در دستور کار خود دارد.) ۷- کمیته ی جدید که به ابتکار آموزش و پرورش استان مازندران تشکیل شده است «کمیته فرهنگی – ورزشی» است که در تابستان برای با نشاط سازی مدرسه و پر کردن اوقات فراغت دانش آموزان فعالیت می کند.

 

لازم است مراتب تشکر و قدر دانی خود را از مسعودیان زاده، رییس آموزش و پرورش و رییس ستاد پروژه مهر منطقه، اعلام نمایم؛ چون ایشان در  همه لحظه ها و در تمام برنامه های  اجرایی با درایت و دقت نظر خاصی حضور داشته و با ارائه توصیه ها و رهنمودهای لازم همه اعضای ستاد و کمیته ها را برای انجام هرچه بهتر فعالیت ها راهنمایی می کند.

 

اجرای برنامه ی پروژه ی مهر در بخش چهاردانگه از چه زمانی شروع شده است؟

می توان گفت بلافاصله با شروع مهر، آموزش و پرورش استان و شهرستان، برنامه ریزی خود را برای سال تحصیلی آینده، شروع می نمایند، مانند پیش بینی کلاس، معلّم و عقد قرارداد های مختلف با اداره کل در زمینه هدایت تحصیلی متوازن دانش آموزن و نقل و انتقال معلمان، ثبت نام کتاب دانش آموزان، اما شروع فعّالیّت رسمی بعد از ابلاغ بخشنامه از سوی استان و تشکیل کمیته ها، همزمان با سراسر استان، از ۱۵ تیرماه شروع شده است.

 

یکی از موضوعات مهم در اجرای پروژه ی مهر ثبت نام دانش آموزان است؛ در این زمینه چه اقداماتی انجام شده است؟

     دانش آموزان دوره ی ابتدایی به طور کامل ثبت نام شده اند و سنجش نوآموزان بدو ورود هم انجام گرفته است. ثبت نام دوره ی متوسطه اول هم در سناد، شروع شده است، اما مشکلاتی در سناد پیش آمده که ثبت نام دانش آموزان را به تأخیر انداخته است.

 

در زمینه ی هدایت تحصیلی دانش آموزان پایه نهم چه اقداماتی انجام دادید؟

     با توجّه به اینکه هدایت تحصیلی بعد از ۲۲ سال در پایه ی نهم انجام می گیرد؛ اداره آموزش و پرورش چهاردانگه در یک مرحله، هدایت تحصیلی آزمایشی (بعد از نیمسال اول) انجام داده تا دانش آموزان موقعیت خود را بدانند. جلسات متعدد مشاوره ای و آموزشی نیز برای خانواده ها و دانش آموزان به صورت گروهی و انفرادی تشکیل شد و در نهایت با حضور مدیران مدارس و مشاوران هدایت تحصیلی دانش آموزان به صورت متمرکز، انجام شده است تا هدایت درست انجام شود و انتظارات وزارت متبوع نیز برآورده شود. 

 

فقط تعدادی از دانش آموزان به خصوص دانش آموزان دختر، برای ورود به رشته ی علوم تجربی اصرار داشتد که سعی شده است با ارائه آمار از وضعیت کنکور امسال و توضیحات و مشاوره های مورد نیاز، دانش آموزان توجیه شوند.

 

برای اطلاع بیشتر اولیای دانش آموز از برنامه های پروژه ی مهر چه اقداماتی انجام دادید؟

برگزاری نشست با اولیای دانش آموزان دهستان پشتکوه و چورت برگزار شده است  و سعی می نماییم با توجیه اولیای دانش آموزان، نقش آنها را در پروژه ی مهر پر رنگ نماییم. همچنین بنر هایی با همین هدف طراحی و چاپ شده و در سطح شهر و محیط اداره و مدارس نصب کردیم و در کنار آن، درج خبر فعالیت های ستاد پروژه ی مهر منطقه را در سایت آموزش و پرورش منطقه و چهاردانگه نیوز و در صورت امکان در سایت ها و جراید دیگر نیز خواهیم داشت.  

 

 سازماندهی نیروی انسانی در آموزش و پرورش منطقه به چه صورت بوده آیا با کمبود نیروی انسانی مواجه بودید؟

 به علت مشکلاتی که در منطقه وجود دارد، از قبیل: بعد مسافت، هزینه بالای ایاب و ذهاب، عدم تفاوت حقوقی چهاردانگه با شهرستان برخوردار و غیر بومی بودن اکثر همکاران، هر سال شاهد تقاضای زیادی برای انتقال به شهرستان های دیگر می باشیم. به همین دلیل، در زمینه پرورشی، مشاوره و ابتدایی و دوره ی متوسطه اوّل در بعضی از رشته ها با کمبود نیرو مواجه هستیم و همچنین به علّت کمبود نیروی انسانی تعدادی از پست های اداری خالی مانده است. با تعاملی که با اداره کل آموزش و پرورش داریم، انشاءالله با جذب نیروهای فارغ التّحصیل امسال، از دانشگاه فرهنگیان، مشکل کمبود نیروی آموزشی برای کلاس ها رفع خواهد شد.

 

آیا در پروژه ی مهر امسال علاوه بر موارد ذکر شده، برنامه ویژه دیگری در دستور کار آموزش و پرورش قرار دارد؟

 

در راستای اجرای نظام درسی ۶-۳-۳امسال استقرار پایه ی دهم، در دستور کار قرار دارد که منطقه ی چهاردانگه با فضاسازی مناسب از نظر تعداد کلاس ها و ساماندهی نیروها، این امر را به خوبی پیگیری نموده است.

 

همچنین کمیته ی فرهنگی – ورزشی که ابتکار آموزش و پرورش استان بوده و ما همه ی تلاش خود را در این زمینه به کار می گیریم.

 

کمپین استانی توجیه پروژه ی مهر را از تاریخ ۲ لغایت ۸ مرداد ۹۵  داریم که در این راستا برنامه هایی در دستور کار قرار دارد که شامل:

۱- نصب بنر شعار پروژه ی مهر اداره ی کل و منطقه در سطح شهر و  اداره ۱- درج شعار پروژه مهر منطقه در سربرگ نامه های اداری ۳-  چاپ بنر توجیه پروژه ی مهر منطقه و نصب آن در سطح شهر و در مصلی برای روز جمعه ۸ مرداد ۹۵ ۴- مصاحبه با دبیر پروژه ی مهر منطقه و درج خبر آن در سایت آموزش و پرورش منطقه و چهاردانگه نیوز و….  ۵- ارسال بروشور با موضوع پروژه مهر به ادارات منطقه و شهر کیاسر و درخواست مساعدت ۶- ارسال نامه به ستاد نماز جمعه شهر کیاسر جهت سخنرانی امام جمعه ی شهر در باب پروژ مهر در خطبه ی نماز جمعه ۸مرداد۱۳۹۵ ۷- اختصاص تابلوی اعلانات به کمیته توجیه و تبلیغ پروژه ی مهر در اداره.

 

آیا دستگا ه های دیگر می توانند در اجرای پروژه ی مهر به آموزش و پرورش کمک نمایند؟

    هدف از پروژه ی مهر اجتماعی شدن مسایل آموزش و پرورش می باشد تا تمام دستگا ه ها، خود را موظف به کمک به آموزش و پرورش بدانند. در منطقه ی چهاردانگه خوشبختانه امام جمعه محترم و بخشدار و رییس شورای شهر کیاسر، فرهنگی هستند و حمایت خوبی از آموزش و پرورش در همین راستا دارند.

شوراهای اسلامی شهر و روستا و دهیاران محترم می توانند در اجرای مطلوب پروژه ی مهر به آموزش و پرورش منطقه کمک نمایند.

 

جایگاه آموزش و پرورش چهاردانگه در پروِژه ی مهر استان، در سال قبل، به چه صورت بوده است؟

خوشبختانه، در اکثر سال ها، آموزش و پرورش چهاردانگه، توانسته است جزو شهرستان ها و مناطق برتر استان باشد. که این امر تلاش همه همکاران ادارای و مدیران پرتلاش مدارس منطقه می باشد که بدین وسیله مراتب تشکّر و قدر دانی خود را از همه آن ها اعلام می کنم. 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.