پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

گفتگو با حجه الاسلام روح الله سليماني فرد، فرزند شهيد سليماني فرد

امروز 22 مهرماه سالروز شهادت اولين شهيد روحاني دفاع مقدس، شهيد ولي الله سليماني فرد است. شهيد سليماني فرد در روز 22 مهرماه 1359 در اولين روزهاي شروع جنگ تحميلي به شهادت رسيده اند. به مين بهانه با فرزند آن شهيد، حجت الاسلام روح الله سليماني فرد گفتگويي انجام داديم.

1

 

امروز 22 مهرماه سالروز شهادت اولين شهيد روحاني دفاع مقدس، شهيد ولي الله سليماني فرد است. شهيد سليماني فرد در روز 22 مهرماه 1359 در اولين روزهاي شروع جنگ تحميلي به شهادت رسيده اند. به همين بهانه با فرزند آن شهيد، حجت الاسلام روح الله سليماني فرد گفتگويي انجام داديم.

 

IMG_6087

 

جناب حجت الاسلام سليماني فرد، از اينكه اين فرصت را به ما داديد تا در آستانه سالروز شهادت اولين شهيد روحاني دفاع مقدس در خدمت شما باشيم ممنون و سپاسگزاريم. به عنوان اولين سوال، جنابعالي در زمان شهادت پدر بزرگوار شهيدتان چند سال داشتيد و از زندگي آن بزرگوار چه اطلاعاتي داريد؟

 

تقدير و تشكر مي كنم از شما كه زحمت مي كشيد و در پايگاه خبري چهاردانگه نيوز ( چهاردانگه ساري ) وظيفه اطلاع رساني اخبار و رويدادهاي اين بخش را به عهده داريد. شهيد حجت السلام ولي الله سليماني فرد زماني در روز 22 مهر 1359 به شهادت رسيده اند كه بنده هنوز به دنيا نيامده بودم و به جهت اينكه والده ي ما بنده را باردار بودند، شهيد بزرگوار وصيت كرده بودند كه اگر فرزند دختر بود نامش را همنام حضرت فاطمه زهرا، زهرا بگذاريد و اگر پسر بود به عشقي كه به حضرت امام (ره)، پير و مراد و رهبرشان داشتند نامش را روح الله بگذاريد. بعد از چند ماه از از شهادت آن بزرگوار نام روح الله را روي بنده نهادند.

 

از دوران مبارزات ايشان در زمان قبل از انقلاب كه در باره اش كم گفته شده اطلاعاتي بدهيد.

 

همانگونه كه شما فرموديد، در مورد اين شهيد بزرگوار و البته همه ي شهداي عزيزمان كمتر اطلاعاتي نشر پيدا كرده و در باره اش صحبت شده، از شما هم ممنون و سپاسگزارم كه متني را در ارتباط با اين شهيد بزرگوار نگاشتيد. ما همچنان كه رهبر عزيزمان فرمودند و تاكيد داشتند بايد حقيقت هاي دفاع مقدس را بيان كنيم تا براي نسل سوم و چهارم و نسل هاي بعدي كه آن دوران را نديدند مشعل فروزاني باشد براي آينده شان.

 

در ارتباط با سوابق انقلابي و مبارزاتي ايشان در زمان قبل از انقلاب بايد عرض كنم كه اين شهيد بزرگوار از جوانان و مبارزان انقلابي در زمان شاه بودند و از اوايل دهه 50 و در سال 53 كه ايشان به شهر قم رفتند و در اين شهر سكونت داشتند همواره در فعاليت هاي انقلابي حاضر بودند و در توزيع اعلاميه هاي حضرت امام (ره) و در زماني كه حضرت امام خميني در تبعيد بودند و شرايط بسيار خفقاني حاكم بود. اين شرايط ادامه پيدا كرد تا روز 19 دي 1356 كه در آن روز مردم قم قيام كردند و شهيد سليماني فرد هم در بطن اين مبارزات قرار داشتند.

 

يكي از ناگفته ها در ارتباط با مبارزات اين شهيد بزرگوار اين است كه در قم يك مسجدي وجود دارد به نام مسجد « چهار مردان » كه يكي از مساجد قديمي و معروف شهر قم است، يكي از دوستان شهيد سليماني فرد نقل مي كرد كه آن شهيد بزرگوار در ماه مبارك رمضان در آنجا منبر ميرفت و سخنراني مي كرد.

 

همچنين در زماني كه قبل از انقلاب به شيراز اعزام شده بودند سخنراني هايي را در اعتراض به شاه داشتند كه نوار صوتي آن هم موجود است و همچنين در زرند كرمان و چند جاي ديگر روشنگري مي كردند و مردم را هوشيار مي كردند.

 

مرحوم والده ي ما تعريف مي كرد كه در شب عروسي ايشان كه در زمان مبارزات قبل از انقلاب بود، به دليل شركت در تظاهراتي در قم ايشان كمي تاخير داشتند و همه از اين بابت نگران بودند. ايشان وقتي به مراسم عروسي آمدند لباسشان كثيف و خاكي شده بود.

 

همچنين شهيد سليماني فرد چندين بار از طرف ساواك تحت تعقيب قرار گرفتند و يك بار هم بازداشت شدند، چند بار طلبه هايي كه در مدرسه ي شهابيه كه تحت اشراف حضرت آيت الله عظمي مرعشي نجفي كه شهيد سليماني فرد از دست همين بزرگوار عمامه بر سر گذاشتند و ملبس به لباس روحانيت شدند، مامورين ساواك كه به آن مدرسه مي روند، چون شهيد سليماني فرد دو اسمه بودند و در بين مردم به نام فتح الله مشهور بودند، پس از آن كه مامورين از مسئولين آن مدرسه فردي با نام شيخ فتح الله سلماني را مي خواستند، طلبه ها مي گفتند كه ما چنين نامي در اين مدرسه نداريم و ايشان را فراري مي دادند.

 

شهيد سليماني فرد در استقبال از حضرت امام خميني (ره) در بهشت زهرا هم حضور داشتند. همچنين آن شهيد بزرگوار در بسياري ديگر از جريانان ظلم ستيز عليه شاه حضور داشتند و از هر فرصتي براي رساندن پيام امام رحمت الله و پيام بيداري و روشنگري عليه طاغوت استفاده مي كردند.

 

متاسفانه از جانب متوليان امر شناساندن اين شهيدان بزرگوار يك قصور تاريخي سر زنده و بسياري از خاطرات و مطالب شنيدني از خانواده و پدران و مادران اين شهيدان بزرگوار مشمول زمان شده و به فراموشي سپرده مي شود.

 

IMG_6089

 

چه برنامه اي براي معرفي بيشتر اين شهيد بزرگوار داريد؟

 

كارهايي در معرفي اين شهيد انجام شده از جمله از جانب شما و پايگاه خبري چهاردانگه نيوز و همينطور در استان مازندارن. متاسفانه يكي از مهجوريت ها، كم كاري در ارتباط با شناساندن اين شهيدان عزيز است. ما در چند سال گذشته يادواره اي براي 7 شهيد روحاني بخش چهاردانگه با محوريت شهيد سليماني فرد گرفتيم و براي اولين بار بود كه اين اقدام انجام شد ولي متاسفانه كسي آن را ادامه نداد. ما قول هايي را از سردار نقدي و سازمان بسيج مستضعفين گرفتيم، ايشان فرمودند كه شما مدارك اين شهيد عزيز را براي ما بفرستيد، ما قول مي دهيم كه يك كنگره ي ملي برگزار و شهيد سليماني فرد را معرفي كنيم. همچنين آقاي شمشيربند عضو شوراي شهر و آقاي عبوري شهردار ساري به ما قول دادند كه يكي از معابر اصلي شهر ساري به نام شهيد سليماني فرد نام گذاري شود. همچنين يك گروه مستند سازي به سرپرستي آقاي احمدي، يكي از مستند سازان برجشته ي استان و كشور كه خودشان هم فرزند شهيد هستند مشغول ساخت مستندي از زندگي اين شهيد عزيز هستند. در ارتباط با بروزرساني كتاب رهپويان وصال هم اقداماتي در دست اجراست.

 

 به عنوان آخرين سوال، شما خودتان الان كجا مشغول هستيد و همچنين خواهر بزرگوارتان، كمي هم از خودتان براي خوانندگان پايگاه خبري چهاردانگه ساري مطالبي را بفرمائيد.

 

همانطور كه مي دانيد بنده و همشيره ي بزرگوارم فرزندان شهيد سليماني فرد هستيم، خواهر بنده هم درس طلبگي خواندند و طلبه هستند و هم درس دانشگاهي خواندند و الان در كار فرهنگي و تبليغي در قم مشغول هستند. در قم ازدواج كردند و همسر ايشان هم روحاني هستند و يكي از مجريان و كارشناسان شبكه ي مذهبي ولايت هستند. بنده هم كه درس طلبگي را تا مقطع سطح و ابتداي خارج فقه و اصول چند سالي را در خدمت علما در قم بوديم و چند سالي هم هست كه رياست اداره اوقاف شهرستان گرگان را به عهده دارم.

 

از شما بابت وقتي كه در اختيار ما گذاشتيد صميمانه سپاسگزاري مي كنيم.

 

1 نظر
  1. گمنام می گوید

    سلام به این سایت سری بزنید یاحق
    http://WWW.shahidsolaimanifard.loxblog.com

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.