پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

گروه های حافظان مرال نمونه ای موفق از همکاری جوامع محلی و محیط بانان

گروه های حافظان مرال ، در فصل گاوبانگی ، نمونه های موفقی از همکاری جوامع محلی و ngo ها و محیط بانان را به نمایش گذاشتند.

0

 

برنامه حفاظت از مرالل ها در فصل گاوبانگی که همه ساله از اواسط شهریور تا اواخر مهرماه ادامه می یابد در سال ۹۵ نیز به ایان خود رسید. در این مدت محیط بانان، فعالان و ngo های محیط زیست و جوامع محلی در این برنامه محیط زیستی برای حفظ مرال ها از خطراتی که در این زمان به خصوص متوجه این جانواران است تلاش زیادی کردند تا این گونه جانوری را حفظ و نگهداری کنند.

 

نجاتی، عضو کمیته ی علمی محیط زیست استان مازندران و از فعالان محیط زیست که چند سالی را هم در چهاردانگه ساکن بوده و برای حیات جانوری بخش چهاردانگه تلاش کرده است طی پیامی از همه ی کسانی که در فصل گاوبانگی تلاش کردند تقدیر و تشکر کرد. متن پیام:

 

با سپاس از یاورانی که در فصل گاوبانگی مرال ها در مناطق گوناگون جنگل های شمال ،بیش از یک ماه گروه ، گروه ، منظما  ان ها را رصد و پایش نمودند تا از خطرات ناشی از هجوم شکارچیان ، تا حد زیادی در امان بمانند.

یاران ، فصل یک ماهه ی گاوبانگی امسال گذشت اما این پایان ماجرا نیست.

با شروع پاییز و برگریزان در جنگل ، و بارش باران ، شرایط جدیدی برای شکارچیان ایجاد می شود که جان بسیاری از حیوانات بی پناه را از جمله شوکا و مرال و .. را در جنگل های شمال به خطر می اندازد.

آنچه که حیوانات را از حضور انسان ها و یا سایر جانوران مهاجم اگاه می سازد ، حس قوی شنوایی و بویایی و بینایی ان ها است. متاسفانه در عرصه ی جنگل ها ، هنگام بارندگی ، این هر سه حس قوی این حیوانات به حداقل ممکن می رسد.

صدای چکه های اب باران هنگام برخورد با برگ های خشک عرصه ها ، صدایی یکنواخت و ممتد ایجاد نموده که صدای پای منحوس شکارچی در ان محو می شود. رطوبت هوا هم در انتقال بو اخلال می نماید. مه غلیظ و ترنم باران هم دید را هم برای هر دو (هم شکار و هم شکارچی) محدود می نماید ، اما این کجا و ان کجا؟ پیروز این جدال نابرابر ، از پیش ، نمایان است و ….

یاران ، جوامع محلی یکی از مهمترین ارکان سرمایه های اجتماعی ما هستند. بویژه جوامع محلی روستاهای حاشیه ی جنگل ها. با همکاری و همراهی با آنان می توان هم سطح اگاهی های اجتماعی را بالا برد و هم از بسیاری از فجایع زیست محیطی جلوگیری نمود.

گروه های حافظان مرال ، در فصل گاوبانگی ، نمونه های موفقی از همکاری  جوامع محلی و ngo ها و محیط بانان را به نمایش گذاشتند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.