پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

گروهی که ورودتان به شمال را جشن می‌گیرند + فیلم‌

0

زمانی که عده‌ای از مردم مازندران و مسافران در این استان به گذران اوقات فراغت خود مشغول و با حضور در مناطق دیدنی به دنبال ثبت لحظاتی خوب و خوش هستند، عده‌ای همزمان مسیر شادی این افراد را هموار می‌کنند، گروه‌هایی از جنس جهاد و با نام «گروه‌های جهادی جشنواره بومی محلی، فرهنگی و اجتماعی دیار علویان».

هر چند در این روزهایی که شرایط اقتصادی سخت شده است و تامین وسایل اولیه زندگی با دشواری صورت می‌گیرد، میزان ورود مسافر و توریست به این استان همانند سایر نقاط کشور کم شده، اما باز هم عده‌ای از آب زلال چشمه‌های کوه‌ها، دشت‌های شالیزاری برنج در کنار جنگل‌های سرسبز، موج‌های دریا، بالاپریدن‌های داخل آب و ماهیگیری با قلاب و غیره نمی‌توانند بگذرند و مسیرشان دوباره به این دیار سرسبز می‌خورد، «دیار علویان».

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا، گاهی اوقات شرایط به گونه‌ای رقم می‌خورد که در یک لحظه، زمان را برای رسیدن به اهداف خود مناسب می‌بینید، اهدافی که هم می تواند رضایت شما را به همراه داشته باشد و هم خداوند. در مازندران نیز این فرصت برای عده‌ای به دست آمده تا این مسیر را به سرعت طی کنند و از عنصری به نام “شادی” در این راه بهره می‌گیرند.

تعبیر یک رویا با جشنواره‌ای رویایی

موضوعی که این روزها در کشور به دلیل مسائل سخت اقتصادی در حال تبدیل شدن به یک رویا است، اما بچه‌های گزارش ما، این رویا را “تعبیر” کرده‌اند، تعبیر یک رویا در جشنواره‌هایی که از سوی علویان دیار سرسبز کشور یعنی مازندران به راه‌افتاده است. پارک ها و تفرجگاه‌های استان مازندران، در روزهایی که گذشت میزبان گروه‌های جهادی بودند که با نام جشنواره دیار علویان به فعالیت های شاد فرهنگی می پرداختند و اهداف نیکویی در سر داشتند.

 افرادی که دغدغه امور فرهنگی دارند و برای ایجاد یک محیطی شاد و سالم، حتی در روزهای تعطیل عید نوروز و ایام تابستان نیز پای کار هستند، گروه‌های جهادی که با حضور در سواحل و تفرجگاه‌های استان مازندران، تنها برای شاد کردن مردم و مسافرانی که این استان را برای سفر خود انتخاب کردند، از خود می‌گذرند و در کنار معرفی فرهنگ اصیل مازندران، شادی و نشاط سالم را به آنها هدیه می‌کنند.

شاید برای نخستین بار است که نام این جشنواره را شنیده‌اید که اگر اینگونه باشد زمان مغتنمی را برای شادی و نشاط سالم و اسلامی از دست داده‌اید.

اینکه همواره بر این موضوع بر اساس آمار تاکید می کنند که ایران کشوری با سرانه نشاط پایین است و نسخه شفا بخش را برگزاری کنسرت ها و جشن های نامتعارف می‌دانند، در جشنواره دیار علویان دو چیز را با هم دارید، «نکته اول شادی و نشاط اجتماعی و نکته دوم سلامت در شادی»، دو اصلی که اگر در کنار یکدیگر قرار بگیرد باران رحمت بر آنها می‌بارد و شاید دیگر نیاز به “مرد بارانی” قصه ما نیز نباشد.

سخن از مرد بارانی به میان آمد، چه نام آشنا اما در عین حال غریبی دارد، قصه مرد بارانی در جشنواره دیار علویان خود شنیدنی است.

یکی از کسانی که با ذوق هنری خود، فضای بسیار شادی را برای مردم حاضر در ساحل و تفرجگاه های مازندران رقم می زنند مرد بارانی است، فردی که با شوخی ها و شعرخوانی های مکرر خود، فضایی شاد را در این فضاها ایجاد کرده است. مرد بارانی از این جهت بارانی نام گرفته است که بلافاصله با دیدن یکی از آسیب‌های موجود در سطح پارک یا ساحل، در جمع آن افراد حاضر می شود و با تغییر فضای موجود و در قالب هنر، نکته‌های مهم و کلیدی را گوشزد می‌کند و جالب اینجا است که می توانست به راحتی با خانواده‌ها ارتباط برقرار کند.

بخش جالب و جذاب حضور مرد بارانی در میان خانواده‌ها، برگزاری مسابقات مختلف شاد است، در این مسابقه اعضای خانواده همگی برای موفقیتشان تلاش می کنند و اتحاد مثال زدنی خانواده‌های ایرانی دوباره به نمایش در می آید.

سیدعلی جعفرپور مرد بارانی جشنواره دیار علویان از شهرستان محمودآباد در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: مرد بارانی فردی شوخ طبع و مسلط به فرهنگ بومی محلی مازندرانی است.

وی با اشاره به اینکه این فرد شوخ طبع باید فرهنگ و آداب رسوم مازندران را حفظ کند و آن را به تمسخر نگیرد، تصریح کرد: مرد بارانی زمانی که یک آسیب را در ساحل یا پارک های استان مازندران مشاهده می‌کند بلافاصله خود را به آن محیط می‌رساند و با ذوق هنری که از خود نشان می‌دهد آن آسیب را از بین برده و محیط را به یک فضای دلنشین تبدیل می‌کند.

مرد بارانی جشنواره دیار علویان در شهرستان محمودآباد  با اشاره به اینکه مرد بارانی در تمامی بخش های این جشنواره حضوری فعال دارد، گفت: در اجرای رادیو، در مهد ساحلی، بازی های بومی محلی و غیره، مرد بارانی یک نقش فعالی را ایفا می کند. خواندن اشعار محلی، معرفی آداب، رسوم و غذاهای بومی یکی دیگر از فعالیت هایی است که مرد بارانی انجام می دهد. مردبارانی به منظور زنده نگهداشته شدن فرهنگ بومی و محلی، هم در مسابقات این برنامه‌ و هم در فواصل مختلف اقدام به خواندن شعرهای محلی می‌کند و فضای شاد پارک و ساحل دوچندان می شود.

رادیو محیطی آغاز یک ارتباط شاد

 یکی دیگر از بخش‌های موجود جشنواره دیار علویان اجرای رادیو است، رادیو زنده محیطی که به صورت جنگ و اجرای روی سن است، طنز رادیویی، معرفی الگوی برتر، ارتباط زنده با مردم و غیره در رادیو اجرا می‌شود. بخشی از ساحل یا تفرجگاه‌های مازندران با یک “سن” اشغال شده است، فضایی که مسئولان بخش رادیو بر روی آن برنامه خود را اجرا می‌کنند و با مردم ارتباط می‌گیرند.

اسحاق رحمانی، مسئول بخش رادیو این جشنواره از شهرستان قائمشهر نیز در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: رادیو زنده محیطی برای ایجاد یک فضای شاد و آغازگر برنامه‌های آن گروه جهادی است و در این برنامه بخش های مختلفی برگزار می‌شود. در هر برنامه یک نخبه شهرستانی را دعوت و با حضور بر روی سن از وی تجلیل می‌کنیم، این امر موجب ترغیب و انگیزه نخبگان و جوانان می‌شود و همچنین این نکته تاکید می‌شود که گروهی هستند که جوانان و نخبگان را می‌بینند.

مسئول بخش رادیو جشنواره دیار علویان از شهرستان قائمشهر با اشاره به اینکه طنز رادیویی نیز به منظور ایجاد فضایی شاد برای مردم و مسافران در نظر گرفته شده است، گفت: برگزاری مسابقه رادیویی، ارتباط زنده با ساحل و یا تفرجگاه و غیره نیز در دستور کار قرار دارد.

نگاهی به برگزاری جشن در مهد ساحلی 

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا، در محیطی دیگر از این جشنواره می‌بینید که صدای فریاد کودکانی که دست در دست یکدیگر قرار داده‌اند و به دور خود می‌چرخند با شعر کودکانه «عمو زنجیرباف» بلند است، کودکانی که برای ساعاتی گوشی‌ها، تبلت و کم تحرکی را کنار گذاشته و با حضور در فضایی شاد و دلنشین، کودکی خود را به نمایش می‌گذارند، فضایی به نام «مهد غنچه باران».

حبیب‌پور، مربی مهد غنچه‌ها از شهرستان بهشهر در گفت‌وگو با ایسنا  با اشاره به اینکه دنیای کودکان در نهایت سادگی، لذت بخش است و هر بار حضور در میان آنها، روحیه‌ای مضاعف به گروه می‌دهد، اظهار کرد: مهد غنچه‌ها به منظور ایجاد تحرک کودکانی که در ساحل و تفرجگاه‌ها حضور دارند برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه زبان یادگیری کودک قصه، بازی و هیجان است، گفت: در روزگاری که خانواده‌ها با یک گوشی و تب لت کودکان خود را ساکت و کم تحرک کرده اند، مهد ساحلی، این فضا را در اختیار آنها قرار می‌دهد که با شور و شوق فراوان هیجان خود را تخلیه کرده و کودکی کنند. در مهد ساحلی برنامه ها با خواندن قرآن از سوی یک کودک آغاز می شود و  شعرخوانی، قصه خوانی، بازی و هیجان و مسابقه برای کودکان در دستور کار قرار دارد. کودکان در این برنامه به همراه خانواده‌های خود حضور می یابند و این امر به درک متقابل فرزند و خانواده از یکدیگر کمک بیشتری می‌کند.

مشاوره؛ بخش پرطرفدار جشنواره

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا، نکته جالب دیگری که باید به آن اشاره کرد، حضور فردی به نام “مشاور” در برنامه‌های این جشنواره بومی محلی، فرهنگی اجتماعی است. مشاوران طرح با حضور در جمع مردم و فواصل مختلف آیتم های برنامه، اقدام به مشاوره دهی به آنها می کنند و یکی از بخش های پرطرفدار این برنامه است.

برپایی بازی بومی محلی مازندرانی در جشنواره

“بورده بورده” نام یک بازی بومی محلی مازندرانی است که بیشتر در عروسی‌ها شاهد اجرای آن هستیم، اما چرا این موضوع را در این گزارش آوردیم؟

حدستان درست است، آنقدر برنامه‌های جشنواره بومی محلی دیار علویان شاد و لذت بخش است که حتی برخی از بازی‌هایی که در عروسی ها انجام می‌شود نیز در این محیط‌ها قابلیت اجرایی به خود می‌گیرد. بازی‌های بومی محلی مازندرانی، همان بازی‌هایی که با تغییر نسل و سبک زندگی مردم در این استان در حال فراموشی بود، با حضور مجریان توانمند استانی در این جشنواره اجرا می شود.

شعبانعلی بخشی مجری برگزاری بازی‌های بومی محلی در پارک لاله شهرستان فریدونکنار نیز در این زمینه در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: بازی‌های بومی محلی یکی از اصلی‌ترین بخش های برنامه هر روز جشنواره دیار علویان است. به دنبال آن هستیم که بازی‌هایی انجام شود تا تحرک بیشتری داشته باشد و به مهمانانی که در حال تماشای بازی هستند نکته‌ای بیاموزیم.

مجری برگزاری بازی‌های بومی محلی فریدونکنار با اشاره به اینکه در بازی های محلی تحرک زیادی صورت می گیرد، خاطرنشان کرد: پاپیروس، بورد بورده، کیسه بازی، لال بازی و غیره بخشی از بازی های بومی محلی است که در جشنواره دیار علویان برگزار شده است. برای معرفی فرهنگ مازندرانی، نام گروه‌های شرکت کننده در مسابقه را ترجیحا مازندرانی و به نام یک غذای بومی مانند ترش آش، نازخاتون، و غیره می گذاریم که این امر مورد استقبال مردم قرار گرفته است.

*اجرای برنامه‌های شاد فرهنگی توسط جوانان تحصیل‌کرده

ابوالقاسم فرجی مسئول جشنواره تابستانی دیار علویان در شهرستان فریدونکنار در گفت‌وگو با ایسنا اظهارکرد: بسیاری از گروه‌های جهادی جشنواره دیار علویان با حضور جمعی از جوانان تحصیلکرده که دغدغه کار فرهنگی دارند، در روزهای پنجشنبه و جمعه هر هفته در پارک‌ها، نفرجگاه‌ها و  سواحل مازندران برنامه‌های شاد و مفرح اجرا می کنند.

وی با اشاره به این که این گروه در مناسبت های مختلف نیز در محله‌های آسیب‌پذیر و مدارس این شهرستان نیز اقدام به برگزاری برنامه‌های شاد و مفرح می کند، تصریح کرد: با توجه به توریستی بودن مازندران و فضایی مناسب به نام تفرجگاه‌ها و سواحل، در روزهای تعطیل به ویژه در تابستان، هر روزه میزبان مهمانانی از سراسر استان‌های کشور هستیم.

مسئول جشنواره تابستانی دیار علویان در شهرستان فریدونکنار افزود: برنامه‌های متنوع گروه‌های جهادی شامل بازی های بومی محلی، نمایش و رادیونمای ساحلی، اجراهای زنده و شاد، مهد کودک، ایستگاه مشاوره، برپایی نماز جماعت و در مناسبت‌ها ایستگاه‌های صلواتی و سایر برنامه‌های بومی محلی است.

جشنواره‌هایی که خلاءهای فرهنگی را پوشش می دهد

احسان آهنگر، معاون فرهنگی اجتماعی سپاه کربلا در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه سپاه  کربلا مازندران به دلیل پوشش دادن خلاء مسائل فرهنگی موجود در سطح سواحل و تفرجگاه‌های این استان به میدان آمده است، اظهار کرد: در سواحل به فکر زیرساخت و خدمات هستیم اما کمتر به برنامه های فرهنگی و وضعیت آن توجه شده است.

وی تصریح کرد: اگر در سواحل و تفرجگاه‌های مازندران مشکل غریق و مباحث مربوط به نجات غرق‌شدگان را داریم، غرق شدگی فرهنگی نیز در این فضاها وجود دارد که ناجیان فرهنگی در این مناطق، برنامه ها را اجرا می‌کنند. همچنین غنی کردن اوقات فراغت مسافران با برنامه های دارای محتوا و شادی با معنا در دستور کار قرار گرفت. سه الگو از شادی حلال که بتوانیم هم برنامه با نشاط و هم به دور از ناهنجاری باشد از سوی سپاه کربلا و گروه‌های جهادی اجرا شد.

از بین رفتن فضای تهدید و آسیب با برگزاری برنامه‌های بانشاط

آهنگر با بیان اینکه از بین بردن فضای تهدید و آسیب در سواحل و تفرجگاه‌ها از دیگر دلایل ورود سپاه به این امر بوده است، اظهار کرد: در ساحل و پارک اگر کسی بخواهد آسیب اجتماعی مانند فروش مواد مخدر و برهنگی ایجاد کند، با برنامه شاد و پرنشاط و جمع کردن مردم به دور خود، آن فضا را از بین ببریم. شیوه ورود به وسیله نهادسازی و تشکل‌های مردمی بوده و مستقیم در این زمینه وارد نشدیم. چارچوب و قالب کار مشخص شده و گروه‌های جهادی فرهنگی اجتماعی آن را با ایجاد یک تیم منسجم اجرا می‌کنند.

معاون فرهنگی اجتماعی سپاه کربلا مازندران خاطرنشان کرد: گروه‌های جهادی پس از دریافت الگوهای اولیه، آن را در شهرستان‌های خود، بومی و سپس اجرا می‌کنند.

آهنگر با بیان اینکه برنامه‌های جشنواره دیار علویان در سه محور “مهد، بازی‌های بومی محلی و رادیو زنده محیطی” اجرا می‌شود، گفت: مهد در قالب یک برنامه شاد و مفرح در حدود یک ساعت و 30 دقیقه به طول می‌انجامد و شامل بازی‌های هیجانی تا نقاشی و استفاده از مشاور، تئاتر کودکان و قصه گویی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تمام برنامه‌های هر روز با یک موضوع اجرا می شود، اظهار کرد: بازی‌های بومی محلی به صورت چند مرحله‌ای و با حضور خانواده‌ها، اجرا می شود و برای تماشاگران نیز که در حال دیدن این مسابقه هستند، برنامه‌های شادی در نظر گرفته شده است و مشاور نیز از جمعیت استفاده کرده و مباحث مربوط به آن روز را در مدت زمانی کوتاه ارائه می‌کند.

معاون فرهنگی اجتماعی سپاه کربلا مازندران با بیان اینکه رادیو جنگ به صورت اجرای سن، نیز در این جشنواره برگزار می شود، تصریح کرد: طنز رادیویی، معرفی الگوی برتر، ارتباط زنده با مردم و غیره در رادیو اجرا می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا، این از خوش شانسی شما خواهد بود که وارد ساحل و یا تفرجگاهی شوید و یکی از گروه‌های جهادی در حال اجرای برنامه خود باشد، آنقدر فضا شاد و زیباست که نمی‌خواهید به زودی این برنامه‌ها به پایان برسد. مازندرانی‌ها و مسافران می‌توانند عصر روزهای پنجشنبه و جمعه هر هفته در هر شهرستانی که حضور دارند از برنامه‌های شاد و مفرح این گروه‌های جهادی بهره ببرند.

  گزارش از سیداحمد حسینی خبرنگار ایسنا
 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.