پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

گردشگر باید در قبال زباله ای که ایجاد می کند عوارض پرداخت کند

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از اداره روابط عمومی حفاظت محیط زیست مازندران، دکتر ابتکار صبح  روز ( پنج شنبه) 15 تیرماه ماه از طریق محور سوادکوه وارد مازندران شد.

افتتاح تصفیه خانه فاظلاب شهرک صنعتی بشل سوادکوه ،شرکت درجلسه شورای اداری استان ،بازدید از طرح جنگل کاری ، سایت زباله قائمشهرو رونمایی ازپرچم های اعلائم وضعیت زیست محیطی در بابلسر از برنامه های سفر یک روزه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به این استان می باشد.
 

افتتاح تصفیه خانه فاضلاب شهرک صنعتی بشل سوادکوه

تصفیه خانه فاضلاب شهرک صنعتی بشل سوادکوه باحضور معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افتتاح شد.

معصومه ابتکار با بیان اینکه در دولت تدبیر و امید در راستای حفظ محیط زیست هماهنگی بسیار خوبی با صنایع شکل گرفت، افزود : سرمایه گذاری جدی در راستای اجرای تصفیه خانه‌ها و پسماند صنعتی در شهرک‌های صنعتی مورد توجه است.

وی افزود : این چهاردهمین شهرک صنعتی استان مازندران است که به تصفیه خانه مجهز شده است و با حمایت دولت و نمایندگان مجلس این روند در شهرک‌های صنعتی دیگر هم انجام می شود.

ظرفیت این تصفیه خانه  3 هزار و 500 متر مکعب است که درفازاول فاضلاب 300 واحد صنعتی مستقر می توانند وارد این تصفیه خانه شود.

برای ساخت تصفیه خانه فاضلاب شهرک صنعتی بشل حدود 75 میلیارد ریال اعتبارهزینه شده است.

هم اکنون 15 شهرک صنعتی این استان از تصفیه خانه فاضلاب بهره مند هستند و 70 درصد از واحدهای مستقر در شهرک ها نیز فاضلابشان به تصفیه خانه می ریزد.
مهمترین مزیت تصفیه خانه فاضلاب را صرف نظر از حفاظت از محیط زیست، بهره گیری مجدد از آب این تصفیه خانه ها برای فضای سبز شهرک ها می باشد.



تشکیل جلسه شورای اداری استان

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بعد از افتتاح تصفیه خانه فاضلاب شهرک صنعتی بشل سوادکوه عازم ساری و مورد استقبال استاندار،مقامات استانی ومحیط بانان قرارگرفت ودرجلسه شورای اداری درمرکزاستان حضوریافت و ازکتاب اطلس مناطق حفاظت شده استان مازندران نیزرونمایی شد.

معصومه ابتکار صبح پنج شنبه در نشست شورای اداری مازندران  درساری اظهار داشت:هدف از تدوین لایحه برخورداری طرح های پسماند ازمعافیت های مالیاتی ایجاد مشوق های اقتصادی برای جذب سرمایه گذاری مردمی و بخش خصوصی در حوزه پسماند بیان کرد.

وی افزود : تدوین این لایحه مراحل پایانی خود را می گذراند و پس از تصویب در هیات وزیران به مجلس شورای اسلامی ارائه می شود تا به قانون تبدیل شود.

وی افزود : ما باید زمینه ای را فراهم کنیم تا گرایش به سرمایه گذاری در حوزه گردشگری و زیست محیطی افزایش یابد تا بتوانیم با سودآوری در این حوزه با رعایت ضوابط زیست محیطی اشتغال زایی پایدار داشته باشیم.

معاون رئیس جمهوری همچنین گفت که سازمان حفاظت محیط زیست از طرح های توسعه ای که با ضوابط زیست محیطی مغایرتی نداشته باشد ، همراهی می کند و برنامه جامع پسماند نیز همسو با این برنامه عملیاتی شده است .

وی افزود : اگر ما به دنبال تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور برای ایجاد اشتغال و افزایش معیشت مردم هستیم ، باید به مدیریت پسماند به عنوان سرمایه بزرگ در حوزه اقتصادی توجه بیشتری داشته باشیم.

ابتکار گفت : در شرایط فعلی ، دنیا به سمت اقتصاد دایره ای حرکت می کند به گونه ای که تولید زباله ها به حدود صفر می رسد و با الگوی درست مصرف ، تمام پسماند به مرحله تجدید پذیری می رسد و پسماندی بر روی طبیعت قرار نمی گیرد.

وی افزود : در ایران هم ما باید با تغییر الگوی مصرف و تفکیک زباله از مبداء به خصوص پسماند خانگی، ساختمانی و حتی بیمارستانی زمینه اقتصادی کردن آن را از طریق ایجاد واحدهای کمپوست فراهم کنیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور نسبت به وضعیت زباله در روستاهای کشور هشدار داد و گفت : امروزه تولید زباله در روستاهای کشور نیز به دلیل الگوی مصرف نامناسب به سمت فاجعه پیش می رود و این مناطق را نیز در معرض تهدید جدی قرار داده است.

وی افزود : این در حالیست که حداقل تا 3 دهه پیش الگوی مصرف در خانوارهای روستایی به گونه ای بود که تولید زباله ای در آن وجود نداشت و یا به گونه ای از آن استفاده می شد که آسیبی برای محیط زیست نداشته باشد ولی هم اکنون دیگر پسماند تنها معضل شهرها نیست و روستانشینان ما را نیز تهدید می کند و این تهدید در برخی استان ها از جمله مازندران سرباز کرده است.

وی اضافه کرد : اجرای طرح های بی ضابطه و مخرب زیست محیطی ، کشور را در آینده با مشکل بزرگ زیست محیطی مواجه می کند و محیط زیست در برابر این طرح ها عقب نشینی نمی کند.

معاون رئیس جمهوری ایجاد اشتغال را دغدغه اصلی دولت یازدهم و کابینه دوم روحانی برشمرد و تاکید کرد : البته این دغدغه ملی در حفاظت محیط زیست نیز دنبال می شود و تسهیل در صدور مجوز برای طرح های توسعه پایدار هم نمونه ای از رویکرد محیط زیست در حمایت از اشتغال است .

وی افزود : ما مخالف توسعه صنعتی در هیچ یک از مناطق کشور از جمله مازندران نیستیم ، ولی طرح ها باید ضابطه مند و مطابق با رویکرد حفاظت از محیط زیست باشد.

معصومه ابتکار اجرای طرح قرق اختصاصی در اراضی جنگلی خارج از مناطق حفاظتی را هم از برنامه های مهم این سازمان به منظور جذب سرمایه گذاری و رونق اقتصادی و توسعه اشتغال پایدار اعلام کرد.

ابتکار گفت : در صورتی که تقاضا برای سرمایه گذاری بخش خصوصی و نهادهای مردمی برای این کار وجود داشته باشد؛ سازمان حفاظت محیط زیست با رعایت ضوابط موافقت خواهد کرد.

بازدید از محل دپوی زباله قائمشهر

معصومه ابتکار عصر پنجشنبه در بازدید از محل دپوی زباله شهرستان قائمشهر افزود: راهکار اقتصادی سبب مدیریت مصرف و وارد کردن بخش خصوصی به حل مشکل زباله خواهد شد.

وی از تدبیر دولت یازدهم برای گام برداشتن در این زمینه خبر داد و گفت که هم اکنون لایحه ای در دست تدوین است که در آن تلاش شده است تا مشوق هائی برای ورود بخش خصوصی در نظر گرفته شود.

معاون رئیس جمهوری افزود : هدف از این لایحه تلاش برای وارد کردن بخش خصوصی به موضوع پسماند و زباله است تا این مشکل تنها بر دوش دولت و شهرداری ها نباشد.

وی تاکید کرد که ورود بخش خصوصی به این موضوع همچنین سبب ایجاد اشتغال در کشور خواهد شد.

 

آینده نگری شهرداری ها

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین به دپوی 60 ساله زباله شهرستان قائمشهر در یک مکان اشاره کرد و گفت که شهرداری ها باید برای آینده مدیریت پسماند برنامه داشته باشند.

وی مشکل دپوی زباله قائمشهر را ملی توصیف کرد و افزود : به طور قطع هم دولت و هم شهرداری ها و شوراهای شهر باید نسبت به حل این مشکل توجه کافی داشته باشند.

ابتکار گفت : امروز مهم ترین موضوع و راه حل فوری پسماند ، آموزش به مردم است تا علاوه بر کاهش تولید زباله ، تفکیک از مبدا هم در دستور کار قرار گیرد .

وی بازیافت و استفاده مجدد از تمامی اجزاء پسماند را با سرمایه گذاری امکان پذیر دانست و افزود : یکی از راهکارها در این زمینه ، تبدیل زباله به کمپوست است .

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست راهکار حل مشکل انباشت زباله از گذشته را ایجاد نیروگاه زباله سوز و تولید انرژی از آن دانست و اظهار داشت : هم اکنون ساخت 2 واحد نیروگاه تولید انرژی در مازندران در مرحله نیمه نهایی قرار دارد و با بهره برداری آنها بخشی از مشکلات زیست محیطی حل می شود

.


عوارض برای زباله گردشگران

ابتکار همچنین یکی از دلایل حاد شدن مشکل زباله و پسماند در مازندران را گردشگر پذیر بودن این استان دانست و بر ضرورت مدیریت این بخش تاکید کرد .

وی گفت : به طور قطع بخشی از مشکلات زیست محیطی به ورود گردشگر برمی گردد و باید این مشکل در مکان های گردشگر پذیر مدیریت شود .

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود : گردشگر باید در قبال زباله ای که ایجاد می کند ، عوارض پرداخت کند.

استان مازندران بر اساس آمارهای رسمی سالانه پذیرای بیش از 40 میلیون مسافر و گردشگر است . تنها در تعطیلات عید فطر امسال بیش از سه میلیون مسافر به مازندران سفر کردند .

 

اولین پرچم سلامت شناگاه ها در بابلسر رونمائی شد.

 برای اولین بار در کشور اولین پرچم سلامت شناگاه های کشور که نشان وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی، سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت کشور را بر خود دارد با حضور معصومه ابتکار معاون اول رئیس جمهور ورییس سازمان حفاظت محیط زیست،پروین فرشچی معاون محیط زیست دریایی،استاندارومدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران و دیگر مقامات استانی عصرامرروز (پنجشنبه) 15 تیرماه در ساحل بابلسر رونمائی شد. اداره کل حفاظت محیط زیست استان به منظور اعلائم وضعیت زیست محیطی شناه گاه های استان با استفاده از پرچم های زرد وآبی نسبت به اطلاع رسانی درباره نحوه حفظ کیفیت محیط زیست به گردشگران اطلاع رسانی می نماید.درهمین راستا با حضور معصومه ابتکارمعاون رئیس جمهورورییس سازمان حفاظت محیط زیست،استاندار،مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران و مقامات استانی در ساحل بابلسر که دارای بیشترین شناه گاه سالم می باشد و با نصب پرچم آبی که نشان دهنده وضعیت سالم آب در این مکان است، رونمائی و عملیاتی شد.

پرچم زرد به معنای منطقه آلوده و آبی نیز منطقه آزاد و سالم برای شنا نشانه گذاری می شود.

پایش و اندازه‌گیری میکروبی با حداقل شاخص‌ها از جمله عدم آلودگی، نبود پسماند، وجود زیرساخت از جمله شاخص‌هایی است که بابلسر از آن برخوردار بوده و توانست به عنوان نخستین شناگاه سالم کشور معرفی شود.دیگر سواحل کشور چنین شاخص‌هایی وجود دارد که پس از شناسایی دارای پرچم سلامت می‌شوند.


ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.