پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

کمبود داروهای بیماران تالاسمی در مازندران

0

مدیرعامل انجمن تالاسمی قائم‌شهر با اشاره به اینکه بیماران تالاسمی در این استان درگیر تامین داروی مورد نیازشان هستند، گفت: داروهای گران‌قیمت، بی اثر بودن داروهای ایرانی جایگزین و قانون طب کار، از چالش‌های اساسی بیماران تالاسمی است.

محمد علیزاده در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به کمبود داروهای بیماران تالاسمی در این استان، اظهار کرد: سیاست دولت بر اساس حمایت از تولید داخلی و داروهای ایرانی است. داروهای خارجی از حالت رایگان خارج شده‌اند و داروهای ایرانی شامل فرانشیز می شوند.

وی تصریح کرد: در صورتی که داروی ایرانی برای بیماران ناسازگار یا اثربخشی مناسبی نداشته باشد، از داروی خارجی استفاده می شود که این امر موجب پرداخت هزینه از سوی بیماران می‌شود و از سوی دیگر واردات داروی خارجی به شدت کاهش یافته است.

مدیرعامل انجمن تالاسمی قائم‌شهر با بیان اینکه بیماران تالاسمی از 3 هفته تا 30 روز خون دریافت می‌کنند و حتی در برخی از بیماران این عمل برای 4 بار نیز اتفاق می‌افتد، گفت: برخی بیماران که به سن بلوغ رسیده‌اند، در روز نمی‌توانند دو واحد خون دریافت کنند و این امر موجب می شود تا برای دریافت خدمات مجددا به بیمارستان مراجعه کنند.

داروی دسفرال موجود پاسخگو نیست!

علیزاده با اشاره به اینکه تخت مورد نیاز بیماران تالاسمی به تعداد کافی در این استان وجود ندارد، اظهار کرد: مشکل دیگر بیماران تالاسمی در مازندران، مربوط به داروی دسفرال است، این دارو کمبود آهن بدن را برطرف می‌کند و باید پس از تزریق خون مصرف شود اما با وجود اینکه میزان مصرف این دارو در یک ماه ۱۲۰ عدد برای هر نفر است تنها ۳۰ عدد در اختیار بیماران قرار می گیرد.

وی ادامه داد: همچنین بیمارستان‌ها برای جبران این کمبود، داروی مشابه ایرانی ارائه می کنند که بیماران تالاسمی به دلیل حساسیت های موجود به آن، از این دارو استفاده نمی کنند.

مدیرعامل انجمن تالاسمی قائم‌شهر خاطرنشان کرد: با توجه به رشد علم پزشکی و افزایش کیفیت زندگی بیماران تالاسمی، استفاده از داروهای خوراکی می‌تواند موثرتر باشد اما مشکلاتی که برای داروهای تزریقی وجود دارد، در داروهای خوراکی نیز دیده می شود و برای دریافت آن باید هزینه زیادی پرداخت.

وی با اشاره به اینکه کمبود دارو، چالش دیگر بیماران تالاسمی است، تصریح کرد: با وجود موجود بودن دارو در شرکت ها، دسترسی بیماران به آن مناسب نیست. این دسترسی نامناسب به خاطر مشکلات مالی است که بخش های دولتی که به بیماران تالاسمی خدمات می‌دهند با آن درگیر هستند.

علیزاده با بیان اینکه چندین مرکز دریافت خون در مازندران وجود دارد که اقدامات درمانی را انجام می‌دهند و طبیعتا داروخانه‌های آن مراکز باید تامین کننده داروهای بیماران باشند، افزود: به دلیل مشکلات مالی و طلب زیاد از بیمه‌ها، داروخانه‌های مراکز درمانی بیماران تالاسمی، نمی توانند داروهای گران‌قیمت را خریداری کنند و در اختیار بیمار قرار دهند.

مدیرعامل انجمن تالاسمی قائم‌شهر با اشاره به اینکه قانون طب کار، چالش جدید این بیماران شده است، اظهار کرد: قانون طب کار بسیار سخت‌گیرانه عمل می‌کند، زمانی که بیماران تالاسمی برای این قانون، به پزشکان مراجعه می‌کنند، نامشان به دلیل تالاسمی بودن از لیست خارج می شود.

علیزاده افزود: یکی دیگر از چالش‌های پیش روی بیماران تالاسمی، دریافت گواهینامه است. برخی از بیماران می‌خواهند با دریافت گواهینامه از طریق رانندگی درآمد کسب کنند تا توان خرید داروهای مورد نیاز خود را داشته باشند اما از این کار نیز ممانعت می‌شود.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.