پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

کمباین‌ چینی به درد برداشت برنج ایرانی نمی‌خورد

0

مدیرعامل اتحادیه کمباین‌داران مازندران گفت: کمباین‌های چینی برداشت کننده برنج، بی‌کیفیت هستند.

برزو بابایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه 95 درصد کمباین‌های غلات استان تولید داخل نیست، اظهار کرد: کمباین های وارداتی عمدتا کیفیت خوبی ندارند و ریزش غلات در آنها بالاست.  

وی، عمده کمباین‌های برنج را وارداتی توصیف کرد و گفت: در حال حاضر 8 واردکننده این محصول به کشور به 20 واردکننده رسیده که عمده محصولات وارداتی شان از کیفیت خوبی برخوردار نیست. عمده کمباین های برنج  ساخت چین است و این کمباین ها برای مزارع برنج چین طراحی شده و عملا در استان مازندران کارایی لازم را ندارد.

عضو هیئت رئیسه اتاق تعاون مازندران خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه کمباین برنج ساخت داخل نداریم 90 درصد نیاز کشور به این دستگاه‌ها از چین تامین می‌شود و باید به صورت مستمر معاینه و کنترل شوند تا ضایعات و ریزش آنها به بیش از 3 درصد نرسد.

وی افزود: اگر کشاورز و کمباین دار در زمان برداشت دقت نظر نداشته باشند یقینا امکان ریزش هنگام برداشت در اراضی شالیزاری بسیار بالا خواهد بود.

مدیرعامل اتحادیه کمباین داران مازندران با تاکید بر اینکه به هیچ وجه کمباین‌های چینی برداشت برنج، مورد تایید اتحادیه کمباین داران نیست، تصریح کرد: چین بزرگترین تولیدکننده و صادر کننده کمباین‌های برداشت برنج در دنیا بوده که گوی رقابت را از کره و ژاپن ربوده است.

عضو ستاد برداشت شمال کشور از مسئولان خواست از واردات کمباین‌های چینی به سمت واردات کمباین های کره‌ای و ژاپنی بروند و اظهار کرد: وقتی نیاز مکانیزاسیون در داخل تولید نمی‌شود و باید واردات داشته باشیم انتظار می‌رود مسئولان جنس با کیفیت به دست متقاضی برسانند.

وی اظهار کرد: به دلیل تزریق اعتبار دولتی و افزایش متقاضی شاهد حضور وارد کنندگان و تولیدکنندگان بیشتری در این بخش بوده‌ایم.

مدیرعامل اتحادیه کمباین داران مازندران در پاسخ به این پرسش که چرا از چینی‌ها درخواست نمی‌کنند که کمباین‌های مطابق با اراضی شالیزاری ایران تولید کنند، گفت: به روز رسانی این کمباین‌ها هزینه بر و زمان بر است و با منافع برخی از این واردکننده ها مطابقت ندارد، بنابراین آنان به این سمت نخواهند رفت.

وی افزود: کمباین‌های برداشت برنج چینی برای شالیزارهای برنج کشور چین تولید شده است که ارتفاع شالی در آن 50 تا 60 سانتی متر بوده اما ارتفاع شالی در مازندران بیش از 120 سانتیمتر است، همچنین شالی چینی ایستاده و شالی ایرانی خوابیده است و اگر به صورت ایستاده بود یقینا ارتفاع آن به 140 سانتی متر نیز می‌رسید.

وی با بیان اینکه کمباین های چینی به دلیل ارتفاع کم شالی در کشور چین فعالیت بیشتری می‌توانند داشته باشند، اظهار کرد: اگر کمباین چینی در اراضی شالیزاری چین 300 ساعت کار می کند در ایران حداکثر می تواند 50 ساعت فعالیت داشته باشد و اگر بیش از این مقدار مورد استفاده قرا بگیرد که می‌گیرید بهره وری آن کاهش و استهلاکش افزایش می‌یابد.
 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.