پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

کلاه حلبی میراث فرهنگی بر سر برج تاریخی رسکت دودانگه

1

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، بخشدار دو دانگه  گفت: که چهره تاریخی برج ‘ رسکت ‘ به عنوان ظرفیت مهم گردشگری و جذب توریست در این بخش به خاطر تعلل در مرمت آن پس از ۶ سال همچنان زیر پوششی از حلب قرار دارد.

جهانبخش عشوری  افزود : پوشانده شدن سقف این بنای تاریخی با حلب چهره ای نامناسبی از آن را در منظر انظار عمومی قرار داده است .
وی با اشاره به اینکه متولیان حوزه میراث فرهنگی حدود ۶ سال قبل این پوشش را برای جلوگیری از تخریب بنا براثر برف و باران قرار دادند ، ادامه داد : تخصیص نیافتن اعتبار برای ترمیم باعث شده تا این پوشش سقفی همچنان باقی بماند .
بخشدار دو دانگه گفت : اخیرا مسئولان میراث فرهنگی از انتخاب پیمانکار برای انجام اقدامات مرمت این بنا خبردادند که با تحقق این وعده امیدواریم چهره زیبا از آن را در ماههای آینده شاهد باشیم .
*** رسکت بدون شناسنامه برای معرفی به گردشگران
وی از نداشتن شناسنامه ای برای معرفی رسکت به عنوان یکی ازبناهای تاریخی مازندران به عنوان مشکل دیگر نام برد و ادامه داد : نصب یک المان و یا تابلو حاوی معرفی ویژگی ، زمان و سابقه ساخت این بنا در ورودی روستای رسکت ، حداقل کاری است که تاکنون انجام نشده است .
به گفته بخشدار دو دانگه ، حضور گردشگران و مسافران به روستای رسکت برای مشاهده این برج تاریخی در هاله ای از بی اطلاعی از این بنا باقی می ماند ، در حالی که با حضور کارشناسان آشنا به این بنا می توان این مشکل را رفع کرد.
برج رسکت در ۴۰ کیلوکتری جنوب غربی ساری در روستایی به همین نام در بخش دو دانگه شهرستان ساری قرار دارد .
این برج در تاریخ ۹ مرداد ۱۳۱۲ با شماره ثبت ۱۹۳ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد .
بخش دو دانگه ساری ۵۶ روستا و یک شهر به نام ‘ فریم ‘ دارد. جمعیت ثابت این منطقه هشت هزار نفر است که در فصول بهار و تابستان و ایام تعطیل تا ۱۰ برابر هم افزایش می یابد.

1 نظر
  1. اصغری می گوید

    واقعا این سقف حلبی نمای زشتی به این برج داده

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.